جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت‌الاسلام همتیان معاون تهذیب حوزه استان قم

حوزه/ قائم مقام معاون تهذیب حوزه های علمیه بر لزوم تاسی به سیره نورانی حضرت موسی بن جعفر(ع) به خصوص در زمینه صبوری و کظم غیظ تاکید کرد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد همتیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ، ضمن تبریک فرارسیدن بیستم ماه ذی الحجه سالروز ولادت امام موسی کاظم(ع)، ابراز داشت: آن حضرت هر چند که سالیان طولانی از عمر شریفشان در زندان های سخت هارون الرشید عباسی سپری شد، اما شیوه و سیره زندگانی و بیانات گهربار ایشان، نه امروز و دیروز که برای همیشه تاریخ بهترین درس و الگوی زندگانی برای همه شیفتگان حقیقت و فضیلت شد.
وی افزود: امام کاظم(ع) همچون دیگر ائمه اطهار(ع) واجد عالی ترین فضایل اخلاقی به عنوان انسان معصوم و کامل بوده اند با این وجود، بیش از هر چیزی این بزرگوار را ما با صفت "کظم غیظ" می شناسیم؛ البته همه حضرات معصومین(ع) برای ما الگوی چنین ویژگی هایی هستند، منتهای مراتب صبوری و خویشتن داری مومنانه حضرت در برابر انواع سختی ها و ناملایمتی های روزگار از جمله سال ها حضور در زندان و شکنجه در طول تاریخ بسیار شاخص و ممتاز بوده است.

این استاد اخلاق حوزه همچنین گفت: در نگاه حضرت، کظم غیظ و خویشتن داری از جمله عواملی است که مانع از عذاب الهی می شود ، چنانکه حضرت در جایی می فرمایند: "هر کس خشم خود را از مردم بازدارد، خداوند عذاب خود را در روز قیامت از او بازمی دارد" و اساساً این مساله آن قدر دارای اهمیت و ضرورت است که قرآن کریم نیز در وصف متقین و پرهیزکاران می فرماید: "والکاظمین الغیظ و العافین عن الناس"
وی بیان داشت: در شرایط فعلی متاسفانه یکی از مشکلاتی که ریشه در فرهنگ ما نیز دارد و به ویژه ایراد آن را در مقوله سبک زندگی مشاهده می کنیم، کم صبری و پرخاشگری در عرصه های فردی و اجتماعی است که متاسفانه حتی به مشاجرات خانوادگی نیز کشیده شده و بسیاری از طلاق ها نیز ریشه در همین کم حوصلگی و از کوره در رفتن ها در روابط زوجین دارد.
وی افزود: این در حالی است که ما به تاسی از کلام نورانی اهل بیت(ع) و به خصوص بیان و سیره حضرت کاظم (ع) می توانیم با تکیه بر صبر و حلم و تمرین خویشتن داری هم برای زندگی خود و هم برای دیگر اعضای جامعه از جمله خویشان و نزدیکانمان، آرامش و سعادت را به ارمغان بیاوریم.
حجت الاسلام و المسلمین همتیان همچنین خاطرنشان کرد: در برخی از روایات به خصوص روایاتی که از امام کاظم (ع) بیان شده بر این مساله تاکید شده که فردی که دچار خشم و غضب شده خوب است مکان و شرایطی که در آن قرار دارد را تغییر دهد و با اندکی صبر ، جلوی عوارض شوم خشم و غضب های ناگهانی و یکباره را بگیرد.
وی ابراز داشت: امام کاظم (ع) در حدیثی می فرمایند که نیمی از عقل ، مهرورزی با مردم است و این تواضع و فروتنی وقتی حاصل می شود که ما قبل از هر چیز از کینه و حسد و خشم و غضب نسبت به برادران دینی خود دست برداریم و بدانیم که با صبر و متانت و گذشت و تواضع ، زندگی به مراتب بهتری می توان داشت و به همین نسبت جامعه ای مطبوع تر و زیباتر را شکل داد.
وی اضافه کرد: البته حرکت به این سمت به صرف شعار و حرف محقق نمی شود بلکه اول از همه نیازمند اراده و عزم جدی است که باید در تک تک ما به وجود آید و با آراسته شدن به اخلاق نبوی و علوی و نزدیک تر کردن سبک زندگی خود به سبک زندگی اهل بیت(ع) محقق می شود.
۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha