جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
میلاد امام موسی کاظم(ع)

حوزه/ امام کاظم(ع) در دوران حساسی از تاریخ اسلام زندگی می کرد و همواره می کوشید تا با توجه به خفقان وضع موجود با ارتباط برقرار کردن با افرادی که در داخل دستگاه خلافت بودند به رشد و استحکام تشیع کمک کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، 20  ذی الحجه، سالروز میلاد هفتمین پیشوای شیعیان جهان امام موسی کاظم(ع) است، امام همامی که با استواری و صلابت از دین و شریعت اسلام صیانت کرد و بدین ترتیب مسیر سعادت حقیقی را در برابر دیدگان اهل یقین روشن ساخت.

این حضرت دوران کودکی خود را در مکتب پربار جعفری سپری کرد و مفاهیم حقیقی اسلام ناب محمدی را از پدر خویش آموخت و برای پذیرش مسوولیت سنگین پیشوایی شیعیان آماده شد، ایشان با شهادت مظلومانه پدر بزرگوارش در 20 سالگی، رسالت و مسوولیت سنگین امامت را برعهده گرفت و به مدت 35 سال جامعه اسلامی را هدایت کرد.

امام موسی کاظم(ع) با گردآوری حدیث های پدر بزرگوار خود، مکتبی را که ایشان بر پایه اصول شریعت، سنت پیامبر(ص) و امامان بنا نهاده بود، حفظ و تقویت کرد و با شیوه های مختلف تربیتی، عملی، مناظره های سیاسی و مبارزه بی امان با غاصبان خلافت و تربیت شاگردان بسیاری، مبانی راه حق و حقیقت را برای همگان آشکار ساخت

حجت الاسلام محسن قاسمی پور استاد حوزه علمیه خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند،با اشاره به ولادت امام کاظم(ع) گفت: این امام بزرگوار در برابر رفتار انتقام جویانه حاکمان عباسی برای مسخ فرهنگ امت اسلامی روش مناسب و هماهنگ با اهداف رسالت را برگزید که یادآور ویژگی های اخلاقی پیامبر(ص) بود و جلوه هایی از خصلت ها و معیارهای رسول خدا(ص) را متبلور ساخت.

وی ادامه داد: امام کاظم (ع) در زمانی به امامت رسیدند که بنی عباس در رأس حکومت بودند و خود را به نوادگان پیامبر نسبت می دادند که باعث شده بود با استبداد و شیوه های مختلف امام را تحت فشار بگذارند.

استاد حوزه خراسان جنوبی با اشاره به ایجاد سازمان وکالت توسط امام کاظم(ع) تصریح کرد: امام کاظم (ع) با تربیت شاگردانی سعی داشتند تا در نبودشان در میان مردم که در برخی مواقع بدلیل خصومت های بنی عباس،ایشان را به زندان می فرستادند به سوالات و ابهامات مردم پاسخ دهند.

وی ادامه داد:با این کار علاوه بر پاسخگویی بر سوالات و مشکلات مردم، زمینه ای را برای زندگی در عصر غیبت فراهم کردند.

حجت الاسلام قاسمی پور با اشاره به فرقه سازی توسط بنی عباس خاطرنشان کرد: بنی عباس سعی در تفرقه و ایجاد فرقه هایی برای نابودی شیعیان بودند که امام با ایجاد سازمان وکالت این هدف شوم دشمن را نیز نقش برآب کردند.

این کارشناس مذهبی صبر و استقامت را نماد امام کاظم (ع) دانست و عنوان کرد: امام کاظم با صبر و صبوری که داشتند در برابر بی حرمتی ها به اسلام و مسلمین می ایستاند و جواب ظلم را با استقامتشان می دادند.

وی با بیان نقش روحانیت در تبیین زندگی امام تاکید کرد: روحانیون ما باید چهره ی واقعی زندگی امام کاظم(ع) را برای مردم تبیین کنند تا برخی ذهنیت های نادرست که در تفکر مردم ریشه کرده است از بین برود.

حجت الاسلام  علیجان دلدار، مدیر حوزه علمیه رضویه  در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند ، با برشمردن ویژگی های اخلاقی و عبادی امام موسی کاظم(ع)، گفت: امام کاظم(ع) در دوران حساسی از تاریخ اسلام زندگی می کرد و همواره می کوشید تا با توجه به خفقان وضع موجود با ارتباط برقرار کردن با افرادی که در داخل دستگاه خلافت بودند به رشد و استحکام تشیع کمک کند، همچنین ایشان سال های زیادی از عمر خویش را در زندان به سر برد و مردم آنچنان که شایسته آن بزرگوار بود، این امام همام را نشناختند.

وی افزود: جامعه شیعه به دلیل سخت گیری ها و حصرهایی که بر امام(ع) و شیعیان روا می شد، از نظر روحی و روانی دچار آسیب جدی شده بود، در این میان قیام هایی که صورت پذیرفت با شدیدترین نوع ممکن سرکوب می گشت، به همین منظور امام کاظم(ع) برای انجام دادن رسالت الهی و مصون داشتن آن از تباهی و تحریف، و همچنین باز داشتن امت از فرو پاشی و نابودی، حمایت از آمران به معروف را در پیش گرفت.

مدیر حوزه علمیه رضویه بیرجند  با اشاره به  ویژگی های هفتمین امام شیعیان(ع)، تصریح کرد: امام موسی کاظم(ع) انسانی بسیار بخشنده بودند و آنطور که در روایات اشاره شده، ایشان زندگی سخت و ساده ای داشتند و هر آنچه که به دست می آورد، میان فقرا تقسیم می کردند.

حجت الاسلام دلدار ادامه داد: این امام همام در تقوا و پرهیزکاری، عبادت و پرستش خدای یکتا، روزه داری، زهد و دوری از مادیات دنیا، بخشندگی و سخاوت و ... شخصیت بی نظیری در زمان خویش بود.

وی با اشاره به اقدامات امام برای نشان دادن چهره ی واقعی حاکمان زمان خاطرنشان کرد: امام کاظم(ع) علاوه بر تلاش برای برقراری فرهنگ و انتقال مفاهیم اسلامی به مردم، برای شناساندن حاکمان ظالم و اثبات نداشتن صلاحیت آنان برای حکومت داری، اقدامات گسترده‌ای انجام داد که این فعالیت ها برپایه اصل روشنگری در میان مردم نسبت به امور جامعه اسلامی صورت می‌گرفت.

این کارشناس مذهبی با اشاره به عوامل استواری شیعه عنوان کرد: امامان شیعه همگی بر لزوم رعایت تقیه پافشاری می کردند و سعی داشتند تشکل شیعه و رهبری آنها را به طور پنهانی اداره کنند که با توجه به دخالت های بنی عباس بروز مشکلاتی را ایجاب کرده بود.

حجت الاسلام محمد امیری، مدیر حوزه امام محمدباقر(ع) خضری نیز در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، با اشاره به زندگی امام کاظم(ع) گفت: یکی از ویژگی‌های امام موسی(ع) کثرت فرزندان است که  ۱۸ پسر و ۱۹ دختر داشتند و خودشان به داشتن فرزند زیاد بسیار تأکید می‌کردند و آن را مایه افتخار در روز قیامت می‌دانستند.

مدیر حوزه امام محمدباقر(ع) خضری با بیان دشمنی های بنی عباس و بنی امیه با امام کاظم(ع) افزود: حکومت های اموی و عباسیان در صدد نابودی خاندان پیامبراکرم بودند و همواره با تعقیب کردن، آنان را به شهادت می رساندند تا جایی که آنان سیادت خود را مخفی می‌کردند.

حجت الاسلام امیری با بیان سخنان رهبری مبنی بر ازدیاد جمعیت خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری طی این سال ها توجه ویژه ای به فرزندآوری داشتند و ازدیاد نسل را تضمین بقای انقلاب می دانند که اگر به زندگی نامه امامان رجوع کنیم ،متوجه می شویم عامل بقای اسلام همین ازدیاد نسل پیامبر بوده است و در راس آنان امام کاظم(ع) قرار دارند که امروز در کشور فرزندان و نوادگان حضرت دارای امامزادگان هستند.

وی با اشاره به علت نامگذاری لقب امام کاظم(ع) تصریح کرد:منابع روایی شیعی حکایت از آن دارد که امام موسی‌بن جعفر(ع)  بیش از یک قرن قبل از ولادت و  توسط رسول ‏الله(ص) به این لقب نامیده شده‌اند.

این استاد حوزه ادامه داد: بسیاری علت معروفیت حضرت را این مسأله می‌دانند که امام کاظم(ع) هنگام خشمگین شدن خشم خود را می‌خوردند و با شخصی که با ایشان بدرفتاری کرده به‌نیکی رفتار می‌کردند، لذا تصویر ما از امام کاظم(ع) تصویر فردی است که در طول حیات خویش خشمگین شده و خشم خود را فرو می‌خورد تا آنجا که به‌عنوان صفتی در ایشان در آمده است.

وی امام را بهترنین الگو در جنگ مذاکرات دانست و گفت: امام موسی کاظم(ع) بهترین الگو برای نمایش جنگ اراده‌ها هستند، ایشان در هر شرایطی که حاکمیت در دست طاغوت بود توانستند به وظیفه خود عمل کنند، و ما نیز امروز باید با هر شرایط زمانی و مشکلات پیش رو بر وظیفه ایمانی خود پایبند بوده و به آن عمل کنیم.

این کارشناس مذهبی با اشاره به حدیثی از حضرت موسی تصریح کرد: امام می‌فرمایند دعایی به اجابت نزدیک است که انسان غیابی برای برادر مؤمن دعا کند.

حجت الاسلام امیری بیان داشت: از برخی احادیث امام موسی کاظم علیه‌السلام متوجه می‌شویم، کسی که طعم فقر و نداری را نچشیده قدر نعمت را نخواهد دانست و نمی‌تواند برای مردم درست تصمیم بگیرد، لذا مسئولان ما باید به این نکته توجه ویژه ای داشته باشد.

گزارش: مسعود نوفرستی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha