چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام فرهاد حسین زاده

حوزه/ مسئول اداره آموزش حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: در سال تحصیلی جدید ۵۰ طلبه سطح چهار (خارج) در حوزه علمیه استان، مشغول به تحصیل می‌شوند.

حجت‌الاسلام فرهاد حسین زاده، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، با اشاره به شروع تدریس دروس عمومی طلاب سطح عالی حوزه علمیه خراسان بزرگ، اظهار کرد: تدریس دروس عمومی طلاب سطح چهار حوزه علمیه خراسان شمالی هم بعد از بازگشت حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد از سفر معنوی حج آغاز می‌شود.

مسئول اداره آموزش حوزه علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه طلاب سطح چهار حوزه علمیه خراسان شمالی می‌توانند از الآن برای آغاز تحصیل دروس عمومی برنامه‌ریزی کنند، افزود: بر اساس برنامه امسال 50 طلبه در سطح عالی حوزه علمیه خراسان شمالی تحصیل خواهند کرد.

حجت‌الاسلام حسین زاده در ادامه با اشاره به اتمام دوره تثبیت طلاب جدیدالورود و پذیرش نهایی طلاب در مدارس علمیه خراسان شمالی، اضافه کرد: برای سال تحصیلی جدید پس از برگزاری آزمون کتبی، مصاحبه، گزینش و دوره تثبیتی درمجموع 400 طلبه جدیدالورود در 15 مدرسه علمیه دارای سطح یک استان پذیرش شدند.

وی یادآور شد: برای سال تحصیلی پیش رو در ابتدا دو هزار نفر متقاضی ورود به حوزه علمیه خراسان شمالی بودند که از این تعداد 700 نفر در آزمون کتبی پذیرفته شده و در نهایت 400 نفر شامل 300 برادر و 100 خواهر به‌عنوان طلبه به‌صورت رسمی جذب مدارس علمیه شهرستان‌های مختلف استان شدند.

حجت‌الاسلام حسین زاده در بخش دیگری از سخنان خود از برگزاری دوره دانش‌افزایی ادبیات عرب ویژه اساتید حوزه علمیه استان خبر داد و گفت: این دوره به مدت سه روز در مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان شمالی برگزار شد.

گفتنی است، حوزه علمیه خراسان هزار و 200 سال قدمت داشته و اکنون با بیش از 30 هزار طلبه که زیر نظر افزون بر دو هزار استاد در 131 مدرسه علمیه تحصیل می‌کنند، پس از حوزه علمیه قم بزرگ‌ترین مرکز حوزوی کشور است.

مدارس علمیه در استان خراسان شمالی از سال 1388 تا سال 1395 به‌صورت نمایندگی و تحت نظر حوزه علمیه خراسان بزرگ فعالیت می‌کردند؛ اما حوزه علمیه خراسان شمالی از شهریورماه 95 به مدیریت استانی ارتقا یافت.

اکنون در سطح استان خراسان شمالی در مجموع 16 مدرسه علمیه شامل 10 مدرسه ویژه برادران و شش مدرسه ویژه خواهران فعال است و در سال تحصیلی پیش رو حدود دو هزار و 700 طلبه در سطوح تحصیلی یک تا چهار در این مدارس مشغول به تحصیل خواهند شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha