پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
بازار خودرو

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

دومینوی دستگیری های اقتصادی به مافیای خودرو  رسید

پس از دستگیری اخلالگران بازار ارز، وقت آن فرا رسیده با کسانی که پراید ۲۲ میلیون تومانی را ۴۵ میلیون تومان می‌فروشند برخورد صورت گیرد.یکی از اخبار قابل توجه اقتصادی امروز به موضوع جهش قیمت پیشنهادی برخی خودروهای داخلی مربوط می‌شود. همزمان با کاهش ۳۳ درصدی معاملات مسکن، روند جهش بی‌سابقه‌ی قیمت خودرو آغاز شد. ظاهرا نوسان‌گیران با آگاهی از این‌که بازار مسکن در ورطه‌ی رکود قرار گرفته، سرمایه‌های خود را به بازار خودرو آورده‌اند. تکنیک آنها هم این است که برای القای گرانی آینده خودرو، آگهی‌های نجومی ارایه می‌دهند. مثلا قیمت پراید ۲۲ میلیون تومانی را ۴۵ میلیون تومان تعیین کرده‌اند. یک نماینده‌ی مجلس نیز از وجود مافیای خودرو و لزوم برخورد با آنها سخن گفته است.

 

ترامپ از جیب دارویی آمریکا زد

رئیس جمهوری آمریکا از قانون فروش نفت از محل ذخایر استراتژیک این کشور که برای تأمین بودجه دولت و برنامه دارویی صادر شده با هدف رفع نگرانی کمبود عرضه نفت ناشی از تحریم ایران سوء استفاده کرده است.به نقل از رویترز، وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد، در آستانه تحریم‌های ایران که انتظار می‌رود، نفت را در بازار‌های جهانی کم کند، شش شرکت از جمله اکسون موبیل، در مجموع ۱۱ میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک آمریکا خریداری کردند.فروش نفت از محل ذخایر استراتژیک به وسیله قوانین پیشین برای تامین بودجه دولت فدرال و یک برنامه دارویی صادر شده بود، اما دولت ترامپ در اولین فرصت ممکن از این قانون برای فروش نفت استفاده کرد.ترامپ در ماه می، امریکا را از توافق هسته‌ای با ایران خارج کرد. دولتش نیز از مشتریان ایران خواست تا واردات نفت از این کشور را تا نوامبر به صفر برسانند.

 

ایتالیا به قعر جدول گروه هفت سقوط کرد

ایتالیا در میان هفت کشور بزرگ صنعتی جهان موسوم به گروه هفت، با کند شدن رشد اقتصادی روبرو شده است.مشکلات اقتصادی همچنان بر سر چهارمین اقتصاد بزرگ اروپا سایه افکنده است.ایتالیایی ها همچنان با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند.سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد: ایتالیا در میان هفت کشور بزرگ صنعتی جهان موسوم به گروه هفت، کمترین میزان تولید ناخالص داخلی را داشته و از نظر رشد اقتصادی در قعر جدول این قرار گرفته است.

 

۳ کشور آسیایی برای تصاحب اقتصاد جهان خیز برداشتند

هند، چین و اندونزی تا پایان سال۲۰۶۰ میلادی با در اختیار داشتن نیمی از تولید ناخالص داخلی جهان، بزرگ‌ترین بلوک اقتصادی خواهند بود.سازمان توسعه همکاری‌های اقتصادی اعلام کرد: تا پایان سال ۲۰۴۰، اقتصاد چین ۷۷ درصد بزرگ‌تر از اقتصاد آمریکا که در حاضر بزرگ‌ترین اقتصاد جهان است خواهد بود. در شرایطی که لنگرگاه اقتصاد جهانی از آمریکا و اروپا در حال چرخیدن به سمت آسیا است، هند نیز تا پایان سال ۲۰۳۷ موفق خواهدشد اقتصادی به بزرگی اقتصاد آمریکا داشته باشد.در صورت تداوم روند فعلی تا پایان سال ۲۰۶۰، هند و چین اقتصادی بزرگ‌تر از  کل کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی خواهند داشت.این سازمان در برآورد خود، اقتصاد ۳۵ کشور عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی و ۸ کشور دیگر عضو گروه ۲۰ را مدنظر قرار داده است. هم چنین به گفته این سازمان، تغییرات جمعیتی احتمالا دولت‌ها را مجبور خواهد کرد تا برای تامین هزینه‌های بازنشستگی و درمانی و جلوگیری از رشد بیشتر بدهی های دولتی، نرخ مالیات‌ها را به طور متوسط ۶.۵ درصد افزایش دهند.پیشتر صندوق بین‌المللی پول نیز حتی در صورت کندتر شدن نرخ رشد اقتصاد اعلام کرد، چین تا سال ۲۰۳۰ به بزرگ‌ترین اقصاد جهان تبدیل خواهد شد. چین موفق شده است تا خود را به جمع کشورهای به درآمد بالاتر از حد متوسط جهان برساند و اندازه اقتصاد خود را به اندازه بزرگ‌ترین اقتصاد جهان یعنی آمریکا نزدیک و نزدیک‌تر کند.

 

بانک مرکزی دست به اصلاح زد

رئیس کل بانک مرکزی: تا نظام بانکی اصلاح نشود، اقتصاد ایران اصلاح نمی شود.رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تحولات بازار ارز گفت: اتفاقی که در این بازار افتاد محصول ناترازی سیستم بانکی، رشد نقدینگی و اصرار بز تداوم رشد نقدینگی است و تا زمانی که این وضعیت ادامه دارد این مشکلات نیز تداوم دارند.همتی در افتتاحیه بیست و نهمین همایش بانکداری اسلامی افزود: هیچ اراده ای نمی بینم که بخواهد رشد نقدینگی را کُند کند یا فکری برای جمع آوری آن داشته باشد.رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: مردم و فعالان اقتصادی باید باور کنند که در جنگ اقتصادی قرار داریم و یک کشور تمام ابزارهای مالی خود را به کار گرفته تا  اقتصاد ما را به چالش بکشد. همتی سیاست تک نرخی کردن ارز را در شرایط فعلی نادرست ارزیابی کرد و تصریح کرد با سیاست های جدید ارزی کشور التهاب بازار کاهش یافته و وضعیت بهتر هم خواهد شد.

 

خط فقر در پایتخت بالا کشید

.محمدرضا واعظ مهدوی (مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر) در نشست افتتاح برخی از پروژه‌ها و برنامه‌های زیرمجموعه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص خط فقر پنج میلیون تومان در ایران، گفت: تعاریف متعددی در مورد خط فقر وجود دارد. براساس چارچوب برنامه عمران سازمان ملل متحد، سه نوع خط فقر تبیین شده است: خط فقر شدید،خط فقر مطلق و خط فقر نسبی.وی تاکید کرد: خط فقر برای کسی که در تهران است با فردی که در یک روستا است، متفاوت است. برای فردی که مسکن دارد با کسی که از مسکن بی‌بهره نیست، متفاوت است. برای فردی که در خانواده‌اش معلول دارد با کسی که در خانواده‌اش چنین مساله‌ای را ندارد متفاوت است و بسیاری موارد دیگر؛ بنابراین عددی که برای آن (پنج میلیون تومان) گفته می‌شود محتملا میانگین است و برای احتمالا تهران مطرح شده است.مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در پایان، گفت: افزایش مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد، در طول این‌سال‌ها، در راستای پوشش خط فقر شدید برای کسانی است که فاقد درآمد هستند.

 

انگلیس دور زدن تحریم ها را کلید زد

انگلیس در مورد تحریم های ایران از توکیو نظرخواهی کرده زیرا ژاپن سابقه امضای قراردادهای نفتی مستقل با ایران را دارد و همچنین در دوره قبلی تحریم ها قرار داد های بیمه با ایران را انجام داده است.انگلیس در جستجوی راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌های ایران است .روزنامه تایمز لندن گزارش داده که که انگلیس به دنبال یافتن راه هایی است تا بتواند تحریم های آمریکا علیه ایران را دور بزند.انگلیس نیز به دنبال معافیت های مشابه است تا بتواند از ایران نفت وارد کند و ومبادلات بانکی و قراردادهای پوشش بیمه ای برای تانکرهای ایرانی را ادامه دهد. به گزارش تایمز، خروج ترامپ از توافق هسته ای ایران باعث به وجود آمدن اختلاف بین آمریکا و اروپا شده و کشورهای اروپایی اعلام کرده اند که خواهان حفظ این توافق هستند.فیلیپ هاموند وزیر خزانه داری انگلیس ماه قبل با استیو منوچن وزیر خزانه داری آمریک در اجلاس گروه 20 در بوینس آیرس دیدار کرد و به گفته تایمز این دو در مورد تحریم های ایران گفتگو کردند.در طی این دیدار منوچن به انگلیس اطمینان داده که به "موضعی منطقی" در مورد تحریم ها ایران دست خواهند یافت.به گزارش تایمز این اقدام انگلیس برای مشاوره گرفتن در مورد تحریم های ایران اقدامی از سوی این کشور برای تحکیم روابط با ژاپن نیز می باشد.

 

اوپک با وجود کاهش تولید ایران، رکورد زد

میزان عرضه نفت اوپک در ماه آگوست به رغم کاهش خرید نفت ایران، جهشی قابل توجه نسبت به ماه گذشته میلادی داشت و رکورد تولید ماهانه سال 2018 را زد.تحلیل‌های خبرگزار رویترز نشان می‌دهد که با وجود کاهش عرضه نفت ایران در بازارهای رسمی بین المللی به دلیل بیم خریداران از تحریم‌های ۱۳ آبان، میزان عرضه نفت اوپک به بالاترین حد خود در سال ۲۰۱۸ رسیده است.این رکورد به لطف ازسرگیری تولید در کشور آشوب‌زده لیبی و افزایش استخراج نفت در مناطق جنوبی عراق به دست آمده است.اعضای اوپک در نشست ماه ژوئن خود توافق کردند که برای جبران کاهش تولید ناشی از دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران و کاهش قیمت که به مرز ۸۰ دلار در هر بشکه رسیده بود، تولید را افزایش دهند.

 

برلین و پاریس سوئیفت را دور زدند

وزیر دارایی فرانسه گفت: بانک های مرکزی فرانسه و آلمان در حال کار بر روی ایجاد یک شبکه مالی مستقل با ایران و دیگر کشورهای تحریم شده است.ساعاتی پس از آنکه «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان گفت: اروپا کار بر روی ایجاد یک نظام مالی مستقل از سوئیفت را آغاز کرده است، «برونو مایر» وزیر دارایی فرانسه در مصاحبه ای گفت: آلمان و فرانسه به منظور ایجاد مکانیزم مالی اروپایی در حال همکاری کردن هستند تا تحریم های آمریکا علیه برخی از کشورها از جمله ایران را کنار بگذارند؛ ضمن اینکه استقلال اروپا را تقویت کند.وی تصریح کرد که به همراه آلمان مصصم هستیم تا بر روی یک ابزار مستقل مالی یا ابزار مالی فرانسوی-آلمانی کار کنیم تا به ما اجازه دهد قربانی تحریم های فراسرزمینی آمریکا نشویم.وزیر دارایی فرانسه گفت: می خواهیم که اروپا یک قاره مستقل باشد نه یک رعیت و این به معنی آن است که به طور کامل دارای ابزارهای مالی مستقل باشیم که امروز برای ما این ابزارها وجود ندارند. اگر بخواهیم واقعا یک ابزار مالی مستقل ایجاد کنیم، باید تمام گزینه ها را در پیش گیریم.پیش از این «هایک ماس» در مصاحبه ای با روزنامه اقتصادی «هاندلزبلات» آلمان گفته بود که اگر اروپا خواستار حفظ برجام است باید شراکت خود با آمریکا را بازبینی و نظام پرداخت اروپایی ایجاد کند تا در جهت ایجاد توازن با آمریکا در هر جایی که خطوط قرمز ترسیم می کند، عمل کند.دونالد ترامپ در هشتم ماه می سال جاری میلادی رسما از برجام خارج شد و تحریم های دوباره را علیه تهران دنبال کرد؛ ضمن اینکه شرکت های تجاری را تهدید به محرومیت از انجام تجارت در آمریکا در صورت داشتن روابط تجاری با تهران کرد.

 

سنا کمی ترمز ارزی را کشید

در سامانه سنا امروز قیمت دلار ۱۰ هزار و ۲۵ تومان و قیمت یورو ۹۳۵۲ تومان درج شده است.سامانه سنا که در آن اطلاعات کلیه معاملات قطعی صرافی ها ثبت می‌شود، نشان می‌دهد که امروز قیمت یورو در این سامانه 9 هزار و 352 تومان و قیمت پوند 13 هزار و 660 تومان شده است.همچنین در معاملات سنایی قیمت دلار آمریکا 10 هزار و 25 تومان و قیمت یوآن چین هزار و 122 تومان ثبت شده است. ضمن آنکه قیمت درهم امارات نیز در این سامانه 2128 تومان است.سه ارزی که عمده معاملات بازار بر روی آنهاست، در صفحه اصلی و تیتر سنا قرار دارند. از این رو سه ارز یوان، یورو و درهم که حجم بالای مبادلات کشور با آنها انجام می شود، این سه ارز در تیتر سنا قرار گرفته اند و بقیه ارزها که اهمیت آنها کمتر است در پایین جدول قرار دارند که دلار نیز در زمره این ارزهای کم اهمیت تر قرار گرفته است.در بازار آزاد  قیمت دلار 11010 تومان، قیمت یورو 12930 تومان، قیمت پوند 13840 تومان و قیمت درهم امارات 2930 تومان اعلام شده است.

 

مجلس مفسدان خودرویی را افشا کرد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شوری اسلامی گفت : وضع کنونی خودرو محصول انحصار و مافیا در این صنعت است.عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود : حربه خودروسازان در چنین مواقعی که بازار به دلیل انحصار مافیایی است توقف عرضه خودرو برای افزایش قیمت است. وی افزود : زمانی که در صنعتی انحصار شکل بگیرد هزینه های تولید افزایش و بهره وری کاهش می یابد و شرایط کنونی صنعت خودرو محصول سوء مدیریت این صنعت است.انصاری افزود: ایجاد شرایط رقابتی ،درمان صنعت خودرو سازی کشور است و برای دست یابی به این هدف باید ساختار مالکیت بنگاه های خودرو ساز اصلاح و دولت مصمم شود ساختار این بنگاه ها از دولتی خارج شود.وی گفت: جریانی در صنعت خودرو سازی کشور شکل گرفته که با آمار سازی و گزارش های اغوا کننده زمان را برای جراحی صنعت خودرو به تاخیر می اندازد.

 

تهران و بغداد دلار را آتش زدند

رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق تاکید کرد که دلار از مبادلات تجاری ایران و عراق حذف شده و تجارت با یورو، ریال و دینار انجام می شود.یحیی آل اسحاق درباره چگونگی مبادله پول بین ایران و عراق گفت: معاملات دلاری بین ایران و عراق حذف شده و بیشتر مبادلات با ارزهای یورو، ریال و دینار عراق انجام می شود.وی خاطرنشان کرد که بخش دیگری از مبادلات بین صادرکنندگان ایرانی با تجار عراقی به شکل تهاتر کالا یا توافقی است. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در پاسخ به این سوال که چه میزان از مبادلات تجاری ایران و عراق از طریق سیستم بانکی انجام می شود، اظهار داشت: با وجود حجم ۸ میلیارد دلاری تجارت بین ایران و عراق، انتقال پول بین دو کشور از طریق بانک ها بسیار کم است.آل اسحاق به بیان موانع هر دو طرف برای تاسیس بانک مشترک پرداخت و گفت: حل مسائل بانکی باید جزء اولویت های اصلی اقتصاد ایران باشد زیرا در بدترین شرایط ۸ میلیارد دلار صادرات به عراق داریم.وی، عراق را دومین کشور از نظر تجاری با ایران بعد از چین عنوان کرد و توضیح داد: صادرات ایران به عراق بسیار متفاوت از صادرات به چین است زیرا بیشتر صادرات ایران به چین را محصولات پتروشیمی تشکیل می دهد ولی تجار ایرانی از رب گوجه فرنگی تا مصالح ساختمانی به عراق صادر می کنند که اشتغال زایی بالایی دارد.

 

سدهای کشور در وضعیت قرمز قرار گرفت

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اعلام کرد: از 172 سدی که در مدار بهره برداری است، 15 سد در شرایط قرمز قرار دارد.«محمد حاج رسولی ها» افزود: مخازن سدها باید به گونه ای باشد که بتواند تا 18 ماه آب شرب مورد نیاز اهالی آن منطقه را تامین کند؛ سدی که این شرط را نداشته باشد، به اصطلاح در «وضعیت قرمز» قرار گرفته است.وی ادامه داد: در برخی استان ها مانند هرمزگان هیچ گونه ورودی آب به مخزن سد نداشتیم و به همین دلیل وضعیت سدهای این مناطق نگران کننده است. به گفته مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، سدهای درودزن، زاینده رود، کوثر، دوستی و همچنین سدهای حوضه های کارون و مارون و همچنین «چاه نیمه ها» در وضعیت قرمز قرار دارند که که باید از آنها به طور ویژه مراقبت کنیم.حاج رسولی ها از کاهش 20 درصدی حجم مخازن سدهای کشور خبر داد و گفت: امسال به طور میانگین 42 درصد از مخزن سدهای کشور آب دارد. وی افزود: با توجه به اینکه تا پایان آذرماه از ذخایر آبی سال قبل استفاده می کنیم، حساسیت های تامین آب در بخش های مختلف تا پایان این ماه ادامه خواهد داشت.مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در پاسخ به برخی اظهار نظرها که گفته می شود حق آبه محیط زیست داده نمی شود، گفت: به نسبت ورودی سدها، این اقدام انجام می شود.. به گزارش ایرنا، 26 سد بزرگ از ابتدای دولت تدبیر و امید در کشور به بهره‌برداری رسیده که حجم مخازن سدها را به 52 میلیارد مترمکعب افزایش داده است.گزارش وزارت نیرو نشان می دهد که تا پایان دولت دوازدهم 2 میلیارد و 868 میلیون مترمکعب به ظرفیت آب تنظیمی سدهای کشور اضافه خواهد شد.

 

هند در کشاورزی رکورد زد

طبق جدیدترین تخمین‌های کشاورزی دهلی، تولیدات کشاورزی هند در سال مالی اخیر (جولای ۲۰۱۷ تا جون ۲۰۱۸) به رکورد تاریخی جدید ۲۸۴.۸۳ میلیون تن رسید.طبق جدیدترین تخمین‌های کشاورزی دولت دهلی، تولیدات کشاورزی هند در سال مالی اخیر (جولای ۲۰۱۷ تا جون ۲۰۱۸) به رکورد تاریخی جدید ۲۸۴.۸۳ میلیون تن رسید.طبق این داده‌ها، میزان محصولات در این سال ۹.۷۲ میلیون تن از سال قبل بیشتر شده است. افزایش تولیدات کشاورزی در سال گذشته به علت بارش خوب باران‌های موسمی بوده است.در بین محصولات کشاورزی‌ای که در تولید خود رکورد زده‌اند می‌توان به این موارد اشاره کرد؛ برنج با ۱۱۲.۹۱ میلیون تن، گندم با ۹۹.۷۰ میلیون تن، حبوبات درشت (نخود و لوبیا) با ۴۶.۹۹ میلیون تن، و حبوبات دانه ریز (لپه و عدس) با ۲۵.۲۳ میلیون تن.

 

ارز دانشجویی تعیین تکلیف شد

بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای از تعیین تکلیف ارز دانشجویی خبر داد.به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، ارز دانشجویی بابت نیمسال اول تحصیلی سال ۲۰۱۸ و تا تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ قابل پرداخت بوده و پس از تاریخ مورد اشاره ارز دانشجویی به نرخ بازار و از طریق دو بانک پرداخت می‌شود.در این زمینه اطلاع رسانی لازم از سوی بانک مرکزی به سازمان‌های مربوطه انجام شده است.

 

FATF 40 روزه شد

هر چند که FATF سازمانی کمتر شناخته شده است اما دارای نفوذ و قدرت فراوانی است.کارگروه ویژه اقدام مالی، سازمانی بین دولتی است که در سال ۱۹۸۹ میلادی توسط کشورهای عضو گروه ۷ (آمریکا، انگلیس، ژاپن، کانادا، فرانسه، آلمان و ایتالیا) برای مبارزه با پولشویی تشکیل شد. امروزه هدف این کشور، متقاعد کردن کشورها به پایبندی به قوانین ضد پولشویی و حمایت مالی از تروریسم است. به گفته این کارگروه، در حال حاضر ۱۹۸ نهاد و کشور در بالاترین سطوح به اجرای کامل توصیه‌های این سازمان پایبند هستند. در حال حاضر تنها ۲ کشور ایران و کره شمالی در فهرست کشورهای دارای ریسک برای نظام مالی بین‌الملل معرفی شده‌اند. ایران تا ماه اکتبر مهلت دارد ۹ مورد ناتمام باقی مانده از تعهدات خود را انجام دهد و در غیر این صورت در فهرست سیاه و اقدامات متقابل قرار خواهد گرفت. هر چند که این کارگروه قدرتی برای تحریم کردن کشورها ندارد اما اقدامات متقابل این گروه، قدرتی برابر تحریم‌های شدید بین‌المللی دارد.دولت ایران ۴ لایحه را برای اجرای این تعهدات به مجلس فرستاده است که تاکنون یک لایحه به تایید شورای نگهبان رسیده و نهایی شده است و مابقی هنوز باقی مانده‌اند. یکی از اصلی ترین دلایل مخالفت با تصویب این لوایح، نگرانی از افشای اطلاعات مالی است در حالی که واحد اطلاعات مالی FATF از هیچ نهادی دستور نمی‌گیرد و متعهد به حفظ اطلاعات به صورت محرمانه است. از طرف دیگر ایران و این کارگروه تعریف واحدی از مصادیق تروریسم ندارند.نکته مهم این است که وقتی آمریکا ایران را تحریم کند، اتحادیه اروپا، چین و روسیه در برابر این فشار ایستادگی خواهند کرد اما در صورتی که FATF این کار را کند نه تنها کشورهای غربی، بلکه روسیه و چین نیز مجبور به توقف مبادلات با ایران خواهد بود. تبعات بعدی قرار گرفتن نام ایران در لیست سیاه می‌تواند شامل کنار گذاشته شدن بانک‌های ایرانی از نظام مالی و سخت تر شدن انتقال درآمدهای نفتی به کشور باشد.

 

ترکیه دست رد به سینه صندوق بین‌المللی پول زد

مشاور رجب طیب اردوغان- رئیس جمهور ترکیه گفت ترکیه نباید برای حل مشکلاتش به سراغ صندوق پول برود.جمیل ارتم در مقاله‌ای در روزنامه ملیت ترکیه نوشت: ترکیه در یک مقطع حساس اقتصادی و مالی قرار دارد و یک بسته اصلاح ساختاری، ضروری‌تر از از یک برنامه اقتصادی میان مدت است. وی گفت اردوغان از سال ۲۰۰۸ به سلطه صندوق بین‌المللی پول بر اقتصاد ترکیه پایان داده است، سلطه‌ای که از سال ۱۹۴۷ همواره برای ترکیه تعیین تکلیف می‌کرد.از ترکیه خواسته شده است تا با صندوق بین المللی پول به توافقات جدیدی برسد در حالی که برنامه‌های قبلی صندوق به داد ترکیه نرسیده است. از زمان روی کار آمدن اردوغان، وی اعلام کرده است که تخصیص منابع به سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی و صنایع رقابت پذیر در سطح جهانی، بنگاه‌های کوچک و متوسط و مناطق کمتر توسعه یافته از سیاست‌های اصلی دولت وی هستند. ارتم گفت که این شرکت‌ها بعدا نه تنها تبدیل به بازیگرانی کلیدی در عرصه اقتصادی ترکیه شدند که به کمک کشور برای حل مشکلات آمدند.ارتم گفت راه حل مشکلات در برداشتن موانع بروکراتیک و بازسازی سیاست‌های پولی و مالی، اصلاح نظام بانکی و بازار سرمایه است.

 

پسابرجام برای صنعت هوایی آمد داشت

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت: در 3.5 سال گذشته یک هزار میلیارد تومان تجهیزات و سامانه ناوبری هوایی و فرودگاهی خریداری و معادل یک هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح های عمرانی در فرودگاه ها هزینه کردیم. «رحمت الله مهابادی» اضافه کرد: نوسازی سامانه های راداری، سیستم های کمک ناوبری و خدمات فرودگاهی یکی از مهمترین وظایف در بخش خدمات فرودگاهی بود که توانستیم در دوران کوتاه پسابرجام بسیاری از خواسته های خود را تامین کنیم.مهابادی افزود: با وجود منابع و ذخایر مناسب کشور متاسفانه بر اثر سوءمدیریت ها شرایط مطلوبی نداریم و عامل این مساله بی توجهی به تربیت مدیران نسل های آینده است که این معضل مدیریت هزینه های ما را در بخش های مختلف افزایش داده است.مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران تصریح کرد: بین سال های 1354 تا 1357، 2هزار نفر در صنعت هوانوردی ایران استخدام شدند که در سال های 1384 تا 1387 از این صنعت منفک شدند و باعث شد اواخر سال 1390 با کمبود نیروی انسانی در صنعت هوانوردی و مشکل برای مدیریت شایسته سالاری روبرو شویم.

 

همتی نوسانات ارزی را کالبد شکافی کرد

رییس کل بانک مرکزی گفت: آنچه در بازار ارز رخ داد، محصول ناترازی سیستم بانکی، رشد نقدینگی و اصرار ما به تداوم نقدینگی است. وی تاکید کرد: حفظ قدرت ارزی کشور برابر با حفظ منابع ارزی، کنترل تورم و اصلاح ناترازی ترازنامه بانک ها و کنترل نقدینگی وحشتناک در کشور است و در شرایط تحریم، مهمترین متغیر اقتصادی، نرخ ارز و مهمترین هدف جلوگیری از اتلاف منابع ارزی است. همتی با یادآوری اینکه این دوره از همایش با عنوان «حاکمیت شرکتی در بانک ها» برپا شده است، اظهارداشت: بی توجهی به الزامات بانکداری شرکتی به ویژه توسط سهامداران و بردن بانک ها به سمتی که به صورت حرفه ای اداره نشوند یکی از مشکلات امروز است. وی در ادامه افزود: اتفاقی که در بازار ارز رخ داد محصول ناترازی عمیق سیستم بانکی و رشد وحشتناک نقدینگی و اصرار ما به تداوم آن است. وی، وظیفه بانک مرکزی را «حفظ منابع ارزی، کنترل تورم، کنترل ناترازی بانک ها و از همه مهمتر کنترل نقدینگی وحشتناک» برشمرد و گفت: در شرایط تحریم متغیر اصلی ما حفظ منابع ارزی و نرخ آن است و مهمترین اقدام باید جلوگیری از اتلاف منابع ارزی باشد. همتی در ادامه به بیانات رهبری درباره ناترازی بانک ها اشاره کرد و گفت: «تا نتوانیم سیستم بانکی را اصلاح و ناترازی را که منشا عمده نقدینگی و افزایش فشار نقدینگی است از بین ببریم مشکلات اقتصاد کشور قابل رفع نیست.»وی یادآور شد: البته در مقاطعی نیز کسری بودجه دولت بر نقدینگی اثر می گذاشت اما اکنون مشکل این است که سودهای بانکی و وجود شبه پول که 90 درصد حجم نقدینگی است عامل اصلی ایجاد نقدینگی است.رئیس بانک مرکزی علت این وضعیت را رعایت نکردن نرخ سود در برخی از بانک ها برشمرد و گفت: این شرایط قابل دوام است و هر نوع اصلاح ساختاری باید با کمک بانک ها رخ دهد.

 

پرونده متهمین موبایلی روی میز دادگاه جرائم اقتصادی قرار گرفت

سومین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمین واردکننده تلفن همراه در شعبه یک دادگاه ویژه جرائم اقتصادی به صورت علنی و به ریاست قاضی موحد برگزار شد.قاضی موحد اظهار کرد: در این جلسه ۱۲ نفر از متهمین به اتفاق وکلای خود حضور دارند. در این جلسه تعداد دیگری از متهمان اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نیازمندی‌های عمومی حضور دارند که براساس محتویات و کیفرخواست با گرفتن ارز دولتی و وارد کردن گوشی تلفن همراه به صورت هماهنگ به قیمتی بالاتر و خارج از ضوابط، این گوشی‌ها را به فروش رسانده‌اند که منجر به اخلال در توزیع این نیازمندی عمومی شده است.نماینده دادستان در قرائت کیفرخواست این ۱۲ متهم گفت: نوسانات اخیر بازار ارز موجب شد که اقتصاد کشور دچار التهاب شود و قیمت ارز تغییر کند که دولت به منظور ثبات قیمت برخی از کالاها، ارز دولتی را به قیمت ۴۲ هزار ریال در اختیار برخی شرکت‌های واردکننده گوشی قرار داد.او افزود: اقدامات این افراد موجب شد که ارز دولتی تاثیری بر قیمت کالا‌ها نداشته باشد و به نوعی موجب هدر رفت منابع ارزی گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha