جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام رحیمی صادق

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق گفت:حوزه علمیه خانه علم و یادگیری است و امروز بدون سلاح علم نمی توان به جنگ جهل و تاریکی رفت. علم نور است و این نور در حوزه علمیه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام والمسلمین محمدهادی رحیمی صادق، در مراسم افتتاحیه حوزه علمیه ابوذر تهران که با حضور والدین طلاب، اساتید و مدیران برخی مدارس علمیه تهران برگزار شد، با بیان این که نگه داشتن و پیش بردن حوزه به مراتب سخت تر از راه اندازی و تاسیس آن است، گفت: امروز خانواده های طلاب از این که فرزندشان به سربازی حضرت حجت عج انتخاب و پذیرفته شده اند خوشحال هستند، اما این طور نباشد که دیگر پیگیر احوالات فرزندانشان نباشند بلکه بیشتر از گذشته پیگیر درس و بحث و پیشرفت علمی و معنوی فرزندان شان باشند.

وی افزود: خانواده های محترم طلاب از این که فرزندانشان به عنوان سرباز حضرت حجت عج در حوزه علمیه تحصیل می کنند خداوند متعال را شکر کنند. زیرا در مثل این روزهایی، طلبه ای به نام محمدتقی 12 ساله با دعای خیر و عمل صالح والدینش وارد حوزه علمیه شد و کسی چه می دانست روزی می رسد که همه عالم شیفته مرام و چهره ملکوتی اش می شود و او آیت الله العظمی بهجت خواهد شد.

مدیر حوزه علمیه تهران با اشاره به این که محور یک محله مسجد است، تصریح کرد: تاسیس حوزه ماهیتاً با تاسیس مسجد و دیگر بناهای فرهنگی و مذهبی متفاوت است. حوزه ای همچون حوزه علمیه ابوذر وظیفه تربیت امام جماعت مسجد، استاد حوزه، کارشناس دینی و مبلغان توانمند را بر عهده دارد.

وی در ادامه خطاب به طلاب جدیدالورود حوزه علمیه ابوذر، اظهار داشت: یک طلبه در بدو ورود به حوزه باید پاسخ چند سوال را برای خود معلوم کند که طلبگی چیست؟ طلبه کیست؟ و حوزه علمیه کجاست؟ این ها سوالاتی است که پاسخ آن در برنامه آینده طلاب مؤثر خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق بیان داشت: پاسخ این سوالات را می توان از آیات نورانی قرآن کریم جستجو کرد و آیات 35 الی 38 سوره مبارکه نور به این سوالات پاسخ ها می دهند؛ اولین سوالی که پاسخ می دهد ترسیم فضای حوزه است. حوزه علمیه کجاست؟ حوزه فضای نورانی شدن و نورانی ساختن دل ها است و صدور نور از منشأ نور به دنیای پر از ظلمت و تاریکی است.

وی عنوان داشت: حوزه خانه علم و یادگیری است و امروز بدون سلاح علم نمی توان به جنگ ظلمت و جهل و تاریکی رفت. «أَلْعِلْمُ نُورٌ يَقْذِفُهُ اللّه ُ فِى قَلْبِ مَنْ يَشآءُ» و «يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَن يَشَاءُ» این عبارات بیانگر این است که علم نور است و این نور در حوزه علمیه است و خداوند متعال هر که را بخواهد با نور علم هدایت می کند.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: طلاب عزیزی که هم اکنون در حوزه های علمیه حضور دارند باید بر یادگیری علم و معارف دینی اهتمام جدی داشته باشند تا نور علم در دل هایشان نهادینه شود.

وی افزود: طلابی که با این هدف در حوزه حضور دارند باید بدانند که حوزه جای با خدا بودن و با خدا زیستن و برای خدا تحصیل علم کردن است. امام صادق(ع) در روایتی می فرماید؛ اگر علمی را انسان بخاطر خدا آموخت و بخاطر خدا بدان عمل کرد و در وجودش نهادینه شد و به خاطر خدا به دیگران هم یاد داد، در ملکوت آسمان ها از آن انسان به عظمت یاد می شود.

مدیر حوزه علمیه تهران در پایان با بیان شاخصه های طلبه قرآنی، گفت: قرآن کریم در بیان ویژگی های یک طلبه قرآنی می فرماید «رجَالٌ‌ لاَ تُلْهِيهِمْ‌ تِجَارَه وَ لاَ بَيْعٌ‌ عَنْ‌ ذِکْرِ اللَّهِ‌ وَ إِقَامِ‌ الصَّلاَه وَ إِيتَاءِ الزَّکَاه يَخَافُونَ‌ يَوْماً تَتَقَلَّبُ‌ فِيهِ‌ الْقُلُوبُ‌ وَ الْأَبْصَار» طلبه ها کسانی هستند که مردانه و با همه وجود برای دفاع از دین و مکتب ناب اهل بیت(علیهم السلام) و حفظ و تحقق ارزشهای الهی وارد صحنه می شوند. 313/42

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha