چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
نقدی

حوزه/ عضو هیات علمی دانشگاه شهید مدنی گفت: مسایل فردی زیادی در رساله‌ ها نوشته شده اما حوزه های علمیه در حوزه فقه اجتماعی کم‌ کاری کرده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تبریز، حجت ‌الاسلام حسین نقدی عضو هیات علمی دانشگاه شهید مدنی، شنبه شب در هفتمین جلسه از سلسله نشست ‌های فکرانه با عنوان «مسئولیت روحانیت، روحانیون مسئول» با اشاره به نقش علما در ارتقای باور دینی جامعه ابراز داشت: علما زحمات زیادی را متحمل شدند تا جامعه به باور دینی برسد و اگر علما نبودند از لحاظ جامعه‌ شناسی امروز آن باورها وجود نداشت.

وی با اشاره به اینکه فقه اسلامی در ابتدا اجتماعی و در وهله دوم، مساله ای فردی است، خاطرنشان کرد: بیشتر رساله‌ ها فردی شده‌ و به‌ عنوان نمونه برای نماز ۴ هزار مسئله فردی نوشته‌ شده است، به عبارت دیگر حوزه‌های علمیه نتوانسته‌ اند ابعاد فقه اجتماعی را پررنگ‌ تر کنند، درحالی که جامعه و حکومت به فقه اجتماعی نیاز مبرم دارد.

حجت الاسلام نقدی تاکید کرد: مردم وقتی نیاز به دین را احساس ‌کنند سراغ حوزه‌ های علمیه را می‌ گیرند و حوزه باید برای مسائل آن ‌ها پاسخ داشته باشد.

عضو هیات‌ علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان همچنین حل مشکلات مدیریتی و فرهنگی را در گرو ترویج امر به معروف و نهی از منکر بر اساس فقه اجتماعی دانست و عنوان کرد: متاسفانه‌ عده‌ ای به‌ خود و برای خود فکر می‌ کنند اما اگر همه برای همه فکر کنند مشکلات رفع می‌ شود.

وی تاکید داشت: چنانچه طلبه‌ ای، شغل کارمندی و قضاوت را در راستای خدمت به خلق‌ الله و تاثیرگذاری برای خود هدف قرار دهد و به آن برسد، مسئولیت ‌پذیر به بار می آید و همه را می‌ بیند اما چنانچه بدون هدف به میزی برسد، تنها به فکر منافع خود خواهد بود.

حجت الاسلام نقدی با اشاره به اهمیت عملی شدن شعار «نه‌ شرقی و نه‌ غربی، جمهوری اسلامی» تصریح کرد: متاسفانه در دانشگاه ‌ها برای پاسخ به سوالات بر مبنای کتب اسلامی کار نشده و در حوزه علمیه هم تا حدی کم ‌کاری صورت گرفته است.

وی اذعان کرد: امروز باید کتب فقهی بر مبنای نیازهای جامعه بروزرسانی شود، اما عده ای در دانشگاه‌ ها در ابتدایی ترین مسایل فقهی درگیر هستند و دانشجو در پایان نامه‌ خود، دینداری را اجباری می ‌داند و از عدم نجاست سگ سخن به میان می آورد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید مدنی در پایان با اشاره به اینکه دانشگاه‌ های ما هنوز اسلامی نشده ‌اند، تاکید کرد: دانشگاه های ما همانی هستند که در زمان پیش از انقلاب تاسیس شده، مشکل جامعه ما تربیتی است و حکومت باید آن را جدی بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • بی نام IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
    0 0
    خوده طلاب به اندازه کافی کم کاری دارند. اندازه دشمن اگر طلاب روشنگری می کردند و خودشون رو از مردم جدا نمی کردن مردم جذب طلاب می شد تا دشمن!