شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
رضا محمدی

حوزه/نشست علمی روش پاسخگویی به شبهات اعتقادی ویژه مبلغان پاسخگوی شبهات، استادان درس کلام و عقاید، طلاب و دانش‌آموختگان رشته کلام سطح سه، معاونان فرهنگی پژوهش و مشاوران مدارس علمیه خواهران استان فارس، در شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا محمدی، کارشناس برنامه پرسمان اعتقادی رادیو معارف، با تأکید بر نقش عالمان دینی در شبهه زدایی از مسائل دین، گفت: امام صادق(ع) در روایتی می‌فرمایند: «علمای شیعه ما مرزداران هستند که بر مرزهای ایمان مردم و در برابر ابلیس و پیروانش به مرزداری می‌پردازند آن‌ها را از هجوم به ضعفای شیعه بازمی‌دارند و شیعه را از تسلط ابلیس و یاران ناپاکش محفوظ و مصون نگه می‌دارند آگاه باشید آن‌کس از شیعیان که چنین وظیفه‌ای را به عهده می‌گیرد هزار هزار مرتبه برتر از مجاهدین است که با (دشمنان آن روزگار اسلام) روم و ترک و خزر جهاد می‌کنند چون او از دین محبان ما دفاع می‌کند و دیگری از بدن‌های ایشان»

وی پاسخ به شبهات  را دارای دو جنبه دانست و گفت: پاسخگویی به شبهات هم جنبه طریقیت یعنی شکل و طرح بحث و هم جنبه موضوعیت یعنی محتوای آن، دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی با تأکید بر اهمیت و ضرورت پاسخگویی به شبهات، بیان کرد: یکی از راه‌های کسب معرفت و شناخت انسان شامل عقل است که نتیجه آن حکمت است. اما عقل تنها کلیات و مفاهیم را بیان می‌کند اما مصادیق و جزئیات را نمی‌فهمد. حال به این سؤال می‌رسیم که آیا این ابزار برای ساخت جهان‌بینی کافی است و آیا می‌توان یک تفسیر کلی از عالم را بیان کرد.

وی با اشاره به آیه 23 سوره ملک که می‌فرماید قُلْ هُوَ الَّذي أَنْشَأَکُمْ وَ جَعَلَ لَکُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ الْأَفْئِدَةَ قَليلاً ما تَشْکُرُونَ، یکی از راه‌های شناخت انسان را از دیدگاه قرآن، حواس معرفی کرد و گفت: قرآن می‌فرماید زمانی که انسان متولد می‌شود چیزی نمی‌دانست، ولی خداوند راه‌هایی برای معرفت شما قرار داد تا به علم برسید و آن‌ها گوش و چشم و قلب هستند. بنابراین جزئیات و ماده را می‌توان با حس شناخت.
کارشناس برنامه پرسمان اعتقادی رادیو معارف راه سوم برای شناخت انسان را دل برشمرد و اضافه کرد: اصول دین ماتریالیسم شامل اصالت ماده و اصالت تجربه می‌شود که این دو اصالت هم با یکدیگر و هم با خود تناقض دارند. برخلاف علم حصولی، در علوم حضوری خطا راه ندارد.

وی، وحی را آخرین راه کسب معرفت دانست و تأکید کرد: یکی دیگر از راه‌های کسب معرفت و شناخت انسان، وحی بوده که نتیجه آن مذهب است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی هوش متوسط، درک مطلب، سرعت انتقال و هوش فهمی به سؤال را لوازم شخصی اولیه پاسخگویی دانست و اضافه کرد: علاوه بر داشتن معلومات لازم، خوب، نفیس و نافذ، آشنایی با روش‌های پاسخگویی و تمرین و ممارست ازجمله مهم‌ترین ابزارهای پاسخگویی به شبهات است.

وی، مطالعه مستمر و داشتن سیر مطالعاتی منظم را در تقویت مهارت پاسخگویی به شبهات اعتقادی مؤثر دانست و افزود: مطالعه کتب شهید مطهری و برخی از مجلدات آیت‌الله جوادی آملی، «معارف قرآن» از آیت‌الله مصباح، «پیام قرآن» از آیت‌الله مکارم شیرازی، «منشور جاوید» از آیت‌الله سبحانی و یک دوره مطالعه عقاید در روایات و نیز در آیات قرآن از کتاب‌هایی مانند اصول کافی، توحید شیخ صدوق، بصائرالدرجات، حق الیقین مجلسی، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه توصیه می‌شود.

کارشناس برنامه پرسمان اعتقادی رادیو معارف در راستای تبیین مرحله‌به‌مرحله روش پاسخگویی به شبهات گفت: ابتدا باید تعریف شبهه مشخص شود. چراکه گاهی با یک تعریف دقیق، کل شبهه پاسخ داده می‌شود. مرحله دوم، مطرح‌شدن هر شبهه در قالب یک قیاس اقترانی یا استثنائی است که این امر موجب مشخص شدن اشکالات شبهه به‌وسیله بررسی دقیق صغری و کبری می‌شود.

وی ادامه داد: در پاسخگویی به شبهات، جواب نقضی می‌تواند مانند مسکنی، مخاطب شبهه را آرام نماید، اما در ادامه باید جواب حلی بیان شود. پس از پاسخگویی، خلاصه و جمع‌بندی از بحث نیز لازم است.
یادآور می‌شود، در پایان این دوره به فراگیران، گواهی معتبر شرکت در نشست اعطا شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha