چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تصاویر/ مراسم بزرگداشت آیت الله بهشتی اصفهانی در مدرسه صدر بازار

حوزه/ حجت الاسلام مومنی گفت: مرحوم آیت الله بهشتی در فقاهت، اصول، فلسفه، حکمت، علم کلام و ... کم نظیر بود و نزدیک به ۹۰ سال به تحصیل و تدریس علوم حوزوی پرداخت و هرگز به یاد نداریم از زمانی که در حوزه علمیه نجف اشرف بود تا آخرین روزهای عمرش در حوزه علمیه اصفهان، امر تدریس خود را رها و یا ترک کرده باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام سید احمد مومنی، صبح امروز در مراسم ترحیم آیت الله حاج شیخ مجتبی بهشتی، در مدرسه صدر بازار اصفهان، اظهار کرد: فلسفه تشکیل این مجالس به عنوان مجالس ترحیم از چند جهت قابل توجه است.

شاگرد مرحوم آیت الله بهشتی با بیان اینکه نخستین جهت تجلیل از مقام علم و فقاهت مهم است، گفت: هرچه انسان بتواند در باب تجلیل از مقام فقاهت و علم و علما اقدام کند، سزاوار است. فلسفه دوم برگزاری چنین مجالسی، شناخت ستارگان پرنور آسمان علم و فقاهت و اساتید بزرگی چون مرحوم آیت الله بهشتی است.

این استاد حوزه بیان کرد: شخصیت این عالم وارسته را می توان از نظر ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داد، اولین مسئله ای که در شخصیت آیت الله بهشتی باید مورد توجه قرار گیرد، خودباوری است، ایشان، راه، مقصد و هدفش را باور داشت و بدون تردید و نگرانی به مسیر خود ادامه داد، بنابراین حقیقتا با تمام وجود در آن مسیر برای کسب ثمره علمش  قدم گذاشت و تا چند هفته گذشته در مدرسه صدر بازار مشغول به امر مقدس تدریس علوم حوزوی بودند

حجت الاسلام مومنی خاطرنشان کرد: ثمره علم براساس روایت، چهار چیز است ، اولین ثمره آن که بین فرد با خدا است و تنها یک عالم ربانی می تواند کسب کند، این است که خشیت الهی را درک کند، دومین ثمره بین فرد و خلق، محبت و عطوفت بوده، اخلاق مرحوم آیت الله بهشتی بر همگان مشخص است، رفتار و کردار آن مرحوم توام با محبت بود

استاد حوزه عنوان کرد: سومین ثمره علم بین او و نفسش  که صبرو استقامت است، قدم گذاشتن در راه علم و فقاهت با مشکلات و سختی های زیادی همراه است و محرومیت هایی دارد، چهارمین ثمره علم، بین او و دنیا ، زهد و تقوا است،.

حجت الاسلام مومنی گفت: مرحوم آیت الله بهشتی به واقع یک عالم وارسته و زاهد به تمام عنا بود و هرگز به فکر شهرت نبود. ایشان در بین خواص و علما چهره ای مشخص و مبرهن داشت، ولی در بین عوام گمنام بود.

وی ادامه داد: مرحوم آیت الله بهشتی در فقاهت، اصول، فلسفه، حکمت، علم کلام و ... کم نظیر  بود و نزدیک به 90 سال به تحصیل و تدریس علوم حوزوی پرداخت و هرگز به یاد نداریم از زمانی که در حوزه علمیه نجف اشرف بود تا  آخرین روزهای عمرش در حوزه علمیه اصفهان، امر تدریس خود را رها و یا ترک کرده باشد.

استاد حوزه خاطرنشان کرد: یکی از نصایحی که مرحوم آیت الله بهشتی به ما می کردند این بود که هیچ گاه کسی را تحقیر نکنید، و هرگز افراد را به ظاهر قضاوت نکنید چه بسا افرادی از اولیا خداوند هستند، ولی ظاهری آراسته نداشته باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha