شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ آیت الله اعرافی عمق بخشیدن به بنیه علمی حوزه را امری مهم و حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: حوزه علمیه به عنوان یک پایگاه مهم علمی و معرفتی در ادوار مختلف تاریخ نقش بسیار محوری در هدایت جامعه عهده دار بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مازندران، آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور، امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه مازندران که به میزبانی مدرسه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل برگزار شد، بر ضرورت توجه طلاب به نهج البلاغه تأکید کرد و گفت: طلاب علاوه بر تحصیل، انس با قرآن و اهل بیت(ع) باید سخنان ارزشمند نخستین امام شیعیان را نیز مورد توجه جدی خود قرار دهند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور در ادامه سخنان خود عمق بخشیدن به بنیه علمی حوزه را امری مهم و حائز اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: این مسأله با تفکر و برنامه ریزی مناسب، محقق خواهد شد.

مدیر حوزه های علمیه کشور با تأکید بر این که حوزه باید در هر شرایط هویت خود را حفظ کند، بیان داشت: باید در کنار حفظ این هویت ارزشمند، تعصبات بی جا کنار گذاشته شود، نقدها را بپذیریم و آن را نفی نکنیم.

آیت الله اعرافی با بیان این که هویت حوزه یک هویت تاریخی و درخشان است، خاطرنشان کرد: حوزه علمیه به عنوان یک پایگاه مهم علمی و معرفتی در ادوار مختلف تاریخ نقش بسیار محوری در هدایت جامعه عهده دار بوده است.

مدیر حوزه های علمیه کشور همچنین حوزه علمیه قم را را در توسعه مرزهای علوم انسانی به ویژه فقه پیشتاز دانست و گفت: در این عرصه اقدامات و برنامه های مناسبی در دستور کار است که بخشی از آن در سال تحصیلی جدید اجرایی می شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور در ادامه سخنان خود بر ضرورت توجه حوزه به تفکر عقلی تأکید کرد و افزود: در کنار توجه به فقه در حوزه، باید تفکر عقلی و فلسفی نیز مورد هدایت باشد.

آیت الله اعرافی با تأکید بر این که ذات حوزه درخشان است و اگر هم اشکالی در روش ها وجود دارد، باید رفع و اصلاح شود، گفت: باید در بخش های مختلف حوزه احساس هویت حوزه ای داشته باشد.

وی با اشاره به این که امورز استعدادهای بسیار خوبی در سطح حوزه های علمیه وجود دارد، خاطرنشان کرد: امروز باید در حوزه های علمیه جهان اسلام هزاران متفکر و فیلسوف وجود داشته باشد که این استعدادها امروز در حوزه حضور دارند.

مدیر حوزه های علمیه کشور در پایان از اسلام به عنوان دین عقلانی یاد کرد و افزود: آغاز قیام، قیام علم صحیح و مبارزه با هواهای درون و مقاومت در برابر موج های شکننده بر مبنای عقلانیت و آموزه های وحیانی است.

انتهای پیام

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha