پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
جعل مدرک

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

رئیس اسقف کاتولیک مقابل پدر خوانده آمریکایی ایستاد

اسقف و رییس شورای خلیفه گری ارامنه کاتولیک ایران،‌ در واکنش به اظهارات برخی مقامات آمریکا اعلام کرد که ارامنه از آزادی کامل برای انجام مناسک و مراسم دینی و فعالیت های اجتماعی و فرهنگی در جمهوری اسلامی برخوردارند و ما نگران تحریم ها علیه ملت ایران هستیم. ارامنه کاتولیک همسو با جامعه جهانی نگرانی خود را از اجرای تحریم های جدید که سایه خود را بر تمام آحاد ملت از جمله اقلیت های دینی خواهد انداخت، ابراز می دارد. زیرا آحاد جامعه ارامنه کاتولیک ایران با اعمال تحریم های ظالمانه آمریکا در قبال کشور، مانند دیگر هم وطنانشان تحت فشار قرار خواهند گرفت.این بیانیه تاکید دارد: اظهارات برخی مقامات آمریکا درباره حقوق اقلیت های دینی در ایران و نبود آزادی برای انجام مناسک دینی ادعایی مغرضانه و بی اساس است. این درحالی است که ارامنه کاتولیک که پیروان یکی از ادیان توحیدی در ایران هستند. با آزادی کامل به انجام مناسک و مراسم دینی و فعالیت های اجتماعی، فرهنگی پرداخته است.اسقف داویدیان نوشت: ما به عنوان عضوی از اعضای جامعه ادیان الهی، با توسل به درگاه خداوند متعال و دعا و نیایش، آرزومند تحقق نیافتن نیات و تصمیمات ناحق و یک جانبه علیه جمهوری اسلامی ایران بوده، خواهان پایان یافتن هر چه زودتر این وقایع، با عدم مداخلات آمریکا در کشورهای دیگر هستیم.

 

رسانه ها سند محرمانه سازمان ملل درباره سوریه را افشا کردند

بر اساس یک سند داخلی سازمان ملل، که به دست رسانه‌ها رسیده است، این نهاد بین‌المللی تا زمانی که توافق برای انتقال قدرت در سوریه صورت نگیرد، کمک‌های بشردوستانه خود را در اختیار این کشور جنگ‌زده قرار نمی‌دهد. این در حالی است که پیشتر سازمان ملل وجود چنین سندی را تکذیب کرده بود.روزنامه کامرسانت روسیه سند محرمانه سازمان ملل درباره کمک سوریه را منتشر کرد. این سند دو صفحه‌ای که تاریخ آن مربوط به اکتبر سال 2017 است، چارچوبی را برای تمامی عوامل فعال سازمان ملل در سوریه مشخص می‌کند تا از این طریق از حمایت از تمامی مناطق سوریه اطمینان حاصل شود.بر اساس اطلاعات درز یافته سازمان ملل، در بخشی از این سند محرمانه، که با فونت برجسته نوشته شده، آمده است: سازمان ملل تنها زمانی آماده کمک به بازسازی در سوریه خواهد بود، که یک توافق مذاکره شده از سوی تمامی طرفین درگیر برای یک انتقال سیاسی جامع و عینی حاصل شود.وزیر خارجه روسیه اعلام کرد: یک دستور محرمانه، که در اکتبر سال گذشته میلادی منتشر شد، نهادهای سازمان ملل را از آماده شدن برای کمک به بازسازی اقتصادی سوریه باز می‌دارد.سند داخلی سازمان ملل با عنوان «پارامترها و اصول کمک سازمان ملل در سوریه» در اکتبر سال 2017، بدون تصویب در شورای امنیت این سازمان، از سوی هئیت دبیران آن منتشر شد. در این سند آمده است هر گونه کمک سازمان ملل برای بازسازی در این کشور تنها پس از انتقال سیاسی در سوریه امکان پذیر خواهد بود. همچنین در این سند به دلایل مختلف همکاری آژانس‌های این سازمان را با دمشق محدود کرده و حتی در آن عنوان شده سازمان ملل از بازگشت آورگان به سوریه حمایت نمی‌کند.

 

ناجا شبکه بزرگ جعل مدارک تحصیلی و پزشکی کشور را منهدم کرد

فرمانده انتظامی استان اصفهان گفت: با تلاش شبانه‌روزی کارآگاهان مخفیگاه این باند در یکی از مناطق شهر اصفهان شناسایی و طی یک عملیات ضربتی 5 نفر از اعضای اصلی آن دستگیر شدند.وی با بیان این که جاعلان در زمینه مدرک دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس، دکترا، پزشکی، دندانپزشکی و طب سنتی فعال بودند، افزود: سرانجام با تلاش شبانه‌روزی کارآگاهان مخفیگاه این باند در یکی از مناطق شهر اصفهان شناسایی و طی یک عملیات ضربتی 5 نفر از اعضای اصلی آن دستگیر شدند.فرملانده انتظامی استان اصفهان خاطر نشان کرد: در بازرسی از مخفیگاه متهمان 9 دستگاه لپ تاپ، 3 دستگاه رایانه، 2 دستگاه پرینتر، 2دستگاه اسکنر و یک دستگاه زیراکس رنگی بزرگ و مجهز، به همراه 86 مدرک آماده تحویل و 200 مدرک خام جعل شده کشف شد.وی از شناسایی و احضار 100 نفری که مدارک تحصیلی، پزشکی و طب سنتی جعلی خود را از این باند دریافت کرده بودند، خبر داد و گفت: با بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد متهمان از این طریق توانسته بودند در مجموع 24 میلیارد ریال درآمد کسب کنند.

 

وهم درآمد میلیاردی مافیا را به جان عقرب ها انداخت

ابوالفضل شعبانی در پی خبر کشف 3 هزار عقرب در یک منزلی مسکونی در مشهد گفت:‌ این دومین کشف عقرب روزهای اخیر یگان حفاظت شهر مشهد بوده است و در عملیات قبلی، ۱۲ هزار عقرب کشف شد که حدود ۱۰ هزار عدد آن مرده بودند.گفته می‌شود گران‌بهاترین مایع در جهان «سم عقرب» است و قیمت یک گرم سم خشک آن برابر با 80 میلیون تومان ارزش دارد.این جمله وسوسه کننده در یک سایت پرورش عقرب منتشر شده است. در مباحث تئوری این سایت  عنوان شده است: با 150 هزار عقرب حداقل می‌توان 20 الی 25 گرم سم خشک درسال تولید داشت که برابر با 2 میلیارد تومان است.علیرضا نادری کارشناس جانوران بی‌مهره سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: موج پرورش عقرب از سوی یک گروه مافیایی شکل گرفته است و در واقع یک شیادی است.این کارشناس محیط زیست ماجرای تب پرورش و زهرگیری عقرب را این‌طور بیان کرد که شرکت‌های آموزش پرورش عقرب با وعده درآمد میلیاردی از بیکاری و فقر و سادگی افراد سوء استفاده می‌کنند و  با برگزاری کلاس‌های آموزشی سود زیادی به جیب می‌زنند.

 

بیشکک بزرگترین مسجد آسیای مرکزی را بازگشایی کرد

بزرگترین مسجد آسیای مرکزی در شهر «بیشکک» با حضور «سورانبای جن بیک اف» رئیس جمهور قرقیزستان و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه افتتاح شد.این مسجد با کمک مالی دولت ترکیه و در شهر بیشکک پایتخت قرقیزستان ساخته شده است.کار ساخت این مسجد با کمک مالی ترکیه از سال 2012 آغاز شده است.این مسجد گنجایش 6 هزار نمازگذار را دارد و با اهتمام محوطه آنها 20 هزار نفر می توانند به عبادت بپردازند.رئیس جمهور ترکیه برای حضور در نشست کشورهای ترک زبان روز گذشته به قرقیزستان سفر کرده است در مراسم افتتاح این مسجد شرکت کرد که مورد استقبال همتای قرقیزی خود قرار گرفت.

 

ناجا ترانزیت مواد مخدر به اروپا را تکذیب کرد

فرمانده مرزبانی ناجا با تاکید بر اینکه تحریمها تاثیری بر فعالیتهای مرزبانی ندارد، گفت: در تجهیزات فنی مرزبانی خودکفا هستیم.وی ادامه داد: مرزهای کشورمان به قدری خودکفاست که تحریمها هیچ تاثیری بر ماموریت‌های ما ندارد.فرمانده مرزبانی ناجا تاکید کرد: در مرزبانی هیچ مشکلی از نظر تجهیزات نداریم و با استفاده از توان تولید داخل امنیت کشور را در مرزها برقرار می کنیم.سردار رضایی با رد برخی شایعات در خصوص مقابله به مثل مرزبانی کشورمان با تحریم‌ها از طریق باز کردن مسیر ترانزیت مواد مخدر به سمت اروپا افزود: در بحث مواد مخدر ما یک آرمان انقلاب اسلامی داریم و هیچ فرقی نمی کند کسی که از مواد مخدر آسیب می بیند؛ جوان ایرانی باشد یا اروپایی.وی گفت: تحریم های آمریکا تاثیری در ماموریت ما در مبارزه با مواد مخدر ندارد. ایران اسلامی بر پایه اندیشه اسلامی حاکمیت خود را استوار کرده است و رفتار اروپایی‌ها در این زمینه تاثیری ندارد.

 

خزانه دار خانه تکانی شهرداری را تکذیب کرد

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران جذب ۳ هزار نیرو در شهرداری را رد کرد.خزانه دار شورای شهر تهران با تکذیب جذب سه هزار نفر نیرو در طول یکسال گذشته، گفت: در قالب تبصره ۱۵ و تبصره ۴ و برنامه سوم شهرداری تهران که در حال تدوین است، راهبرد این بوده که اصلاح و هرس سازمانی پهن و کمتر کارآمد شهرداری از رأس هرم تشکیلاتی صورت گیرد و برای همین هر سال ۱۰ درصد از سطوح سازمانی کاهش خواهد یافت. درباره قرارداد کار معین با شهرداری تهران نیز بحث توانمندسازی مد نظر است اما نکته مهم این است که حق نداریم برای دلسوزی نیروی انسانی از جیب مردم تهران خرج کنیم.

 

کارخانه «بمب اتمی فقرا» در عراق فاش شد

«وسعت منطقه کارخانه سموم جنگی عراق در نزدیکی شهر «سامره»، ۲۵کیلومترمربع است که در آن دو ردیف سیم خاردار بلند نصب شده و به وسیله موشک‌های زمین به هوا از آن حفاظت می‌شود.»یکی از عمده‌ترین و در عین حال بحث برانگیز‌ترین خرید‌های مربوط به مواد و تجهیزات شیمیایی از سوی عراق به انعقاد قراردادی میان این کشور و آلمان غربی مربوط می‌شود، در ذیل گزارش مجله آلمانی «اشترن» از صنایع بمب شیمیایی عراق آورده شده است که در آن با اشاره به استفاده عراق از سلاح‌های شیمیایی، از کشور آلمان در خصوص فراهم کردن مواد اولیه این سلاح‌ها رفع گناه می‌کند.اشترن افزود: «پس از آن که اسرائیل در سال ۱۹۸۱مراکز اتمی را بمباران کرد و امید‌های عراق را برای استفاده از بمب‌های اتمی بر باد داد، عراق کارخانه سموم دفع آفات نباتی در سامره را تبدیل به کارخانه ساخت مواد سمی بمب‌های شیمیایی کرد و دست به ساخت «بمب اتمی فقرا» یعنی «گاز خردل»، «تابون» و «سارین» زد. کارشناسان سازمان‌های جاسوسی معتقدند عراق تاکنون حداقل نیم میلیارد مارک خرج تکمیل این کارخانه کرده و این گونه توجیه کرده است که قصد دارد با استفاده از محصولات این کارخانه در مواقع چیدن خرما، با حشرات و آفات مبارزه کند.

 

تیغِ زباله بر گلوی چهارمین جاده زیبای جهان رفت

جاذبه‌های گردشگری چهارمین جاده زیبای جهان زیر تیغ زباله‌هاست، متولیان می‌گویند، روزانه بیش از ۳۰ تن زباله در این جاده تولید می‌شود که حجم بیشترش مربوط به مسافران است.جاده چالوس که از آن با عنوان چهارمین جاده زیبای جهان یاد می‌شود، یکی از مهم‌ترین محورهای ارتباطی کشور است که از کرج آغاز و به شهرستان چالوس در استان مازندران متصل می‌شود، قدیمی‌ترها آن را به‌واسطه گردنه‌های سخت و خطرناکش «هزار چم» می‌نامند، این جاده نه یک مسیر برای رسیدن به مقصد، بلکه جاذبه گردشگری برای همه‌کسانی است که از آن عبور می‌کنند.وجود سد کرج و آن منظره سبزرنگ که گاه‌گاهی پشتِ پیچ‌وخم‌های جاده پنهان می‌شود و دل هر رهگذری را می‌رباید، روستای «واریان» که به ونیز معروف است و اهالی‌اش برای رفت‌وآمد از قایق به‌جای تاکسی و اتوبوس استفاده می‌کنند، روستاهایی با قدمت هزارساله، پیست اسکی دیزین، کدوتنبل‌های قد و نیم قد که از دیواره‌های جاده آویزان است، باغ لاله‌های گچسر و روستای «ولایت رود» که قدمت ویلاهایش قجری است، درختان کهن‌سال و بناهای تاریخی، رستوران‌ها و مراکز اقامتی بخش‌هایی از جاذبه‌های گردشگری چهارمین جاده زیبای جهان هستند که می‌توان نام برد. بیش از ۸۰ درصد از حجم زباله تولیدی مربوط به مسافرانی است که در پایان هفته در محور کرج - چالوس تردد می‌کنند و یا از این محور برای عبور و سفر به شمال کشور استفاده می‌کنند.آسرایی توضیح داد: بیشترین حجم زباله تولیدی محور کرج - چالوس از پل کُندر تا دهانه جنوبی تونل کندوان حدود ۷۴ کیلومتر است که در این میان نیروهای بخشداری، جمع‌آوری زباله‌های خارج از حریم شهر آسارا را انجام می‌دهند که شامل رسیدگی به ۷۰ درصد از حجم کار است.

 

مظهری مضرات بهترین گوشت مرغی را بیان کرد

سید ضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه گفت: پوست مـرغ آلودگی‌های محیطی خیلی زیادی را می‌تواند منتقل کند. چربی‌های اشباع شده‌ای که دارد، می‌تواند میزان کلسترول را بالا ببرد و به کبد آسیب برساند، اگر زندگی سالم می‌خواهید یا می‌خواهید خود را در برابر بسیاری از بیماری‌ها بیمه کنید بهتر است از خوردن چربی‌ حیوانی در حد امکان پرهیز کنید.گردن مرغ به دلیل آن‌که محل عبور نسوج عصبی و بسیاری از غدد لنفاوی است و از طرفی شستشوی مجرای داخلی آن غیرممکن است مصرف آن توصیه نمی‌شود.در خوردن بال و گردن مرغ احتیاط کنید، بسیاری از مواد شیمیایی و مواد سمی‌که در دنیای خارج از بدن شما وجود دارد در بال و گردن مرغ انباشته می‌شوند و شما با خوردن این قسمت لذیذ مرغ، خود را دچار بسیاری از بیماری‌ها می‌کنید.خانم‌ها وقتی که به مرحله بلوغ می‌رسند یک جهش پیدا می‌کنند و یکی از تغییراتی که در آنها علاوه بر افزایش طول قدشان دیده می‌شود، تغییرات ترکیبی بدنشان است، دختر خانم‌ها قبل از بلوغ از نظر ذخایر چربی بدنشان با پسرها، یکسان هستند ولی به محض اینکه به مرحله بلوغ می‌رسند و اولین دوره قاعدگی را تجربه می‌کنند مقدار چربی انباشته شده بدن‌ آنها تا 30درصد افزایش پیدا می‌کند و به این دلیل خانم‌ها نسبت به آقایان در معرض خطر شدیدتری برای افزایش وزن و انباشتگی چربی قرار دارند.

 

مسیر اشتباه حال مدارس دولتی را نزار کرد

مدرسه تنها جایی است که در نظام آموزش‌وپرورش اصل بوده و بار اصلی آموزش بر عهده آن است اما مسیر اشتباهی که این روزها در حال طی شدن است به چاق شدن ستاد و نحیف شدن مدارس دولتی منجر شده است. سعیدی مناطق آموزشی را دارای بازدهی کیفی لازم ندانست و گفت: تعدد مناطق آموزشی به لحاظ نیروی انسانی و هزینه‌های مالی بار زیادی برای آموزش‌وپرورش دارد اما متاسفانه صرفه‌جویی‌ها در مدارس اعمال می‌شود که این روش از اساس اشتباه است و باید نیازهای لازم برای پیشرفت کیفی مدارس مورد توجه قرار بگیرد.البته مسئولان آموزش‌وپرورش هم به این نتیجه رسیده‌اند که راه را اشتباه می‌روند و به جای اینکه ستاد در مسیر حمایت از مدارسی باشد که بار اصلی آموزش بر دوش آنهاست، روند معکوسی طی می‌شود که ماحصل آن رها شدن مدارس است. سید محمد بطحایی وزیر آموزش‌وپرورش در اینباره گفته است که در ساختار آموزش و پرورش تنها سازمانی که اصل است مدرسه بوده و بقیه ساختارها پشتیبان کننده هستند ما باید کنار بایستیم و در جاهایی که مدرسه نیاز به کمک دارد وارد شویم در سال‌های گذشته آنقدر مقررات و مصوبات به مدرسه فرستادیم که 700 صفحه می‌شود و مدیر برای اداره مدرسه 700 صفحه باید و نباید در مقابلش دارد و بعد می‌گوییم چرا خلاقیت ندارند.

 

خلع سلاح رئیس جمهوری،  فیل افریقایی را در معرض نسل کشی قرار داد

در پی دستور رئیس جمهور جدید بوتساوانا مبنی بر لزوم خلع سلاح محیط‌بانان، این کشور که تاکنون به دلیل برخورداری از یگان‌های قدرتمند مبارزه با شکار، پناهگاهی امن در سراسر آفریقا برای حیات وحش به شمار می‌رفت حالا به جولانگاه شکارچیان تبدیل شده است.به نقل از دیلی‌میل، نزدیک به 90 فیل، در نزدیکی یک پناهگاه حیات وحش در بوتساوانا واقع در جنوب آفریقا، قتل عام شدند. کشتار این تعداد فیل در آفریقا بی‌سابقه است.بررسی‌های یک موسسه محیط زیستی به مشاهده لاشه دستکم 87 فیل که طی هفته گذشته برای بریدن عاج‌هایشان قتل عام شده‌اند منجر شده. طبق اعلام این موسسه، طی سه ماه گذشته، لاشه 6 کرگدن سفید هم که برای کندن عاجشان کشته شده بودند در منطقه کشف شده است.در حال حاضر جمعیت فیل‌ها در بوتساوانا، 130هزار فرد برآورد شده‌است که  بیشترین جمعیت فیل در آفریقا محسوب می‌شود. علت برخورداری بوتساوانا از بیشترین جمعیت فیل، دسترسی دشوار شکارچیان و همچنین برخورداری این کشور از یگان‌های قدرتمند مبارزه با شکارچیان است. امنیت موجود در بوتساوانا سبب شده آن طور که گردنبندهای ردیاب نشان می‌دهند، فیل‌ها از کشورهایی مانند آنگولا، نامیبیا و زیمبابوه که شکار و تجارت عاج، رایج‌تر است به نزدیکی پناهگاه حیات وحش بوتساوانا حرکت کنند.اما یگان‌های مبارزه با شکار بوتساوانا، یک ماه پس از روی کار آمدن موگریتزی ماسیسی، رئیس جمهور جدید، حدود سه ماهی است که خلع سلاح شده‌اند. کارتر موروپیسی، یکی از مسئولان ارشد نهاد ریاست جمهوری بوتساوانا، بی‌آنکه توضیحی درباره علت این تصمیم داده باشد اعلام کرد که دولت بنا دارد سلاح و تجهیزات را از سازمان حیات وحش و منابع طبیعی این کشور پس بگیرد و از آن زمان، شکارچیان، از مرزها به بوتساوانا رخنه کرده‌اند.نماینده موسسه تحقیقات و حفاظت از فیل‌ها با ابراز تاسف از قتل عام فیل‌ها در این کشور از دولت می‌خواهد از تبدیل شدن بوتساوانا، که تا چند ماه پیش پناهگاهی امن برای حیات وحش محسوب می‌شد و بیشترین جمعیت فیل در قاره را در خود جای داده بود به جولانگاه شکارچیان و سوداگران تجارت پرسود عاج فیل جلوگیری کند.

 

مرکز آمار گران‌ترین و ارزان‌ترین استان‌ها برای زندگی را اعلام کرد

مرکز آمار نرخ تورم را به تفکیک استان منتشر کرده که در آن بیشترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با ۹.۵ درصد افزایش و کمترین آن هم مربوط به استان مازندران با ۴.۰ درصد افزایش است.بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان کهگیلویه وبویراحمد با ۹.۵ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان مازندران با ۴.۰ درصد افزایش بوده است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ۱۹.۳ درصد است.همچنین بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان همدان (۲۳.۲ درصد) و کمترین آن هم مربوط به استان هرمزگان (۱۴.۷ درصد) است.بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان کرمانشاه (۱۲.۵ درصد) و کمترین آن مربوط به استان­های بوشهر و سیستان وبلوچستان (۷.۴ درصد) است. شکاف نرخ تورم دوازده ماهه استان‌ها در مرداد ماه ۵.۱ درصد است که نسبت به ماه قبل ۰.۲ واحد درصد کاهش نشان می‌­دهد. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای روستایی مربوط به استان لرستان (۲۵.۲ درصد) و کمترین آن مربوط به استان گیلان (۱۳.۸ درصد) است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان همدان (۲۴.۴ درصد) و کمترین آن مربوط به استان هرمزگان (۱۴.۲ درصد) است.

 

انجمن میکروب شناسی عوامل حمله میکروبی به انسان را کشف کرد

رئیس انجمن میکروب‌شناسی ایران با اشاره به وجود ۴۰۰ نوع میکروب در روده انسان گفت: استفاده بیش از حد از آنتی‌بیوتیک‌ها،‌ تغذیه نامناسب و استرس سبب شده امروزه میکروب‌های ایجاد کننده عفونت‌های فرصت‌طلب افزایش یابند.رئیس نوزدهمین کنگره بین المللی میکروب‌شناسی ایران اضافه کرد: بیش از ۱۲۰۰ میهمان داخلی در این کنگره حضور می‌یابند همچنین از کشورهای خارجی و مراکز تحقیقاتی جهان همچون آلمان، ایتالیا، فنلاند، پاکستان، ترکیه، عراق و افغانستان نیز میهمانانی خواهیم داشت.وی با اشاره به اینکه در روده انسان ۴۰۰ نوع میکروب از نژاد و رنگ‌های مختلف شناسایی شده است، گفت:‌ تنها درصد کمی از این میکروب‌ها بیماری‌زا هستند و در شرایطی که فرد وضعیت تغذیه‌ای یا جسمانی مناسبی نداشته باشد میکروب‌های غیرمفید بر میکروب‌های مفید غلبه می‌کنند.

 

قاتل خاموش 6.5میلیون ایرانی را در معرض مرگ قرار داد

معاون تحقیقات وزیر بهداشت از بی خبری ۶.۵ میلیون ایرانی از ابتلا به فشار خون بالا خبر داد و گفت: این میزان ناآگاهی می تواند کشور را با تشدید بحران مرگ زودرس نیمی از ایرانیان مواجه کند.رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: مطالعه «شیوع، آگاهی و عوامل  خطر فشار خون بالا» که بر روی ۵۰ هزار زن و مرد ۴۰ تا ۷۵ سال شرکت کننده در مطالعه بزرگ کوهورت گلستان  انجام شده نشان داد که 21  هزار و 350  نفر (42 درصد) از افراد مورد بررسی، دارای فشار خون بالا هستند که در بین مبتلایان، تنها  46 درصد از بیماری خود آگاهند و بیش از نیمی از آنها  از ابتلا به این بیماری بسیار پرخطر بی خبرند.وی افزود: همچنین در یک مطالعه  ملی ، میزان آگاهی مبتلایان به فشار خون بالا، 34 درصد برآورد شده و مطالعه دیگری  در سطح تهران ، شمار مبتلایان آگاه از ابتلا به بیماری را 50 درصد و مطالعه‌ای در اصفهان، 43 درصد اعلام کرده است.وی افزود: ثبت میزان قابل توجهی مرگ و  ناتوانی  منتسب به فشار خون بالا در بسیاری از مطالعات ملی تایید شده است ؛ چنانچه  به گفته  ملک زاده، مجری مطالعه بزرگ کوهورت گلستان، نتایج بررسی این مطالعه ۵۰ هزار نفره نشان داده است که ۵۰ درصد مرگ و میرها،  ناشی از حوادث قلبی عروقی بوده و در این بین، ۳۳ درصد مرگ و میرهای قلبی عروقی به علت فشار خون بالا است.حقیقت تلخ دیگری که معاون تحقیقات وزیر بهداشت بدان اشاره دارد مرگ سالانه ۳۳ هزار  ایرانی زیر ۵۵ سال به دلیل سکته های قلبی و مغزی عمدتا  ناشی از فشار خون بالاست.فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد ، افزایش چاقی و بی تحرکی در ایران را به عنوان عامل مهم فشار خون بالا، یک نگرانی جدی دانست و گفت: درحالیکه ۸۰ درصد ایرانی ها تحرک بدنی کافی ندارند شمار افراد چاق و دارای اضافه وزن در ایران به ۲۹ میلیون نفر رسیده است که این نیز هشدار جدی برای افزایش شمار مبتلایان به فشار خون است.

 

توافق بد نتانیاهو را به اعراب نزدیک تر کرد

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: برجام سبب نزدیکی بی‌سابقه اسرائیل با کشورهای عربی شده است.«بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تصریح کرد که نزدیکی این رژیم به جهان عرب، نفعی بود که از «توافق بد هسته‌ای» جامعه بین‌المللی با ایران، عاید اسرائیل شد. به نوشته روزنامه تایمز اسرائیل، نتانیاهو که در وزارت خارجه رژیم صهیونیستی صحبت می‌کرد گفت: «توافق هسته‌ای با ایران، از هر لحاظ توافق بدی بود، غیر از یک جهت و آن اینکه ما را به نحوی که در گذشته سابقه نداشته به جهان عرب نزدیک کرد.»طبق نوشته این روزنامه، نتانیاهو همچنین تصریح کرد نوعی «نرمال‌سازی تدریجی روابط»  بین رژیم صهیونیستی و کشورهای جهان عرب در جریان است.نتانیاهو گفت: «نرمال‌سازی تدریجی با کشورهای پیشرو در جهان عرب در جریان است که این منادی گشایشی نوین به روی صلح است.»سایت افشاگر ویکی‌لیکس چندی پیش فاش کرد رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی رایزنی‌های مخفیانه و مستمر را  در زمینه‌های مختلف آغاز کرده‌اند.اسناد ویکی‌لیکس نشان می‌دهند شرکت‌های صهیونیستی به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس مشاوره امنیتی داده‌اند و در آموزش نیرهای ویژه به آنها کمک کرده‌اند.

 

ایران برای ریشه‌کنی قاچاق "سیگار" آستین بالا زد

مسئول دبیرخانه ستاد کنترل و مبارزه با دخانیات ضمن تشریح پروتکل "ریشه‌کنی قاچاق محصولات دخانی" و پیوستن ایران به آن، از اجرای این پروتکل در کشور از سوم مهر ماه سال جاری خبر داد.بهزاد ولی‌زاده درباه پیوستن ایران به پروتکل ریشه‌کنی تجارت غیر قانونی محصولات دخانی، گفت: این پروتکل در اجرای ماده ۱۵کنوانسیون کنترل دخانیات نوشته شده است. این کنوانسیون در سال ۲۰۰۳ با توجه به آمار مرگ سالانه ۷ میلیون نفری افراد در اثر مصرف دخانیات، به تصویب  مجمع جهانی بهداشت رسید. همچنین این کنوانسیون در ایران در سال ۸۴ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است و در حال حاضر نیز ۱۸۱ کشور عضو آن هستند.ولی‌زاده در ادامه صحبت‌هایش درباره روند اجرایی پروتکل ریشه کنی قاچاق محصولات دخانی در ایران، گفت: زمانی که پروتکل ریشه کنی قاچاق محصولات دخانی در سال ۸۴ در ایران تصویب شد، مفاد این پروتکل در قانون مبارزه با قاچاق کالا وارز استفاده شد. دونکته مهمی که در این روند اتفاق افتاد؛ داشتن مجوز و کد رهگیری در کالاها بود.

 

آب ورود ایران به برنامه‌های بین‌المللی را ضروری کرد

کارشناس دفتر تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه تا سال ۲۰۳۰، تقاضا برای آب در دنیا تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد و از سال ۱۹۷۰، ۸۰ درصد تنوع زیستی آب‌های شیرین از بین رفته است در مورد هفته جهانی آب گفت: با توجه به وجود مشکل آب در کشور ما و ایرادات گسترده در حفاظت از اکوسیستم‌های آبی، می‌توانیم از طریق همکاری با برنامه آب اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی (IUCN)، آب را در حوزه بین‌الملل دنبال و از تجربه‌های جهانی برای مدیریت زیست‌بوم‌های آبی استفاده کنیم.این کارشناس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه ۹۰ درصد بلایای طبیعی مربوط به آب است، گفت: جنگل‌های مانگرو در مقابل امواج از سواحل نگهداری و تالاب‌ها هم به عنوان عامل کاهش شدت سیلاب‌ها و بهبوددهنده کیفیت آب و حتی هوا نقش‌آفرینی ‌می‌کنند بنابراین برای بقا و توسعه جوامع انسانی، لاجرم باید سلامت طبیعت و نظم عملکرد آن را تضمین کنیم. به‌طور قطع چنین روندی سود قابل ملاحظه‌ای را نصیب انسان خواهد کرد.وی با اشاره به توجه اهداف بین‌المللی توسعه پایدار به آب اظهار کرد:  هدف ششم از اهداف توسعه پایدار اشاره دارد که تا سال ۲۰۲۰ زیست‌بوم‌های مرتبط با آب مثل کوهستان‌ها، جنگل‌ها، تالاب‌ها، رودخانه‌ها و دریاچه‌ها باید حفاظت و احیا شوند بنابراین کشور ما هم با توجه به معضلات گسترده‌ای که در حفاظت از این اکوسیستم‌های آبی و تنوع زیستی گیاهی و جانوری دارد، بهتر است که با همکاری با برنامه آب اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی در حوزه بین‌المللی در زمینه آب فعال باشد و از تجربه‌های جهانی برای مدیریت زیست‌بوم‌های آبی استفاده کند.

 

سازمان ملل درباره افزایش خطر برای مهاجران هشدار داد

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد هشدار داده است مهاجرانی که تلاش می‌کنند از دریای مدیترانه بگذرند تا به اروپا برسند با خطرات خیلی بیشتری مواجه‌اند.گزارش این آژانس می‌گوید از هر ۱۸ نفرِ این افراد، یک نفر در این راه جانش را از دست می‌دهد.سازمان ملل برآورد می‌کند که حدود ۱۶۰۰ نفر در هشت ماه گذشته از سال جاری میلادی در دریای مدیترانه غرق شده‌اند.وینسنت کوچتل، فرستاده ویژه آژانس پناهندگان سازمان ملل در امور مرکز مدیترانه، گفته است علت افزایش خطرهای سفر این مهاجران به اروپا این است که قاچاقچی‌ها ریسک بیشتری می‌کنند چرا که گشت ساحلی لیبی، نظارت بیشتری اعمال می‌کند.این سازمان هم‌چنین به اروپا هشدار داده است به افرادی که در این کشورها توانسته‌اند به عنوان پناهنده پذیرفته شوند، راحت‌تر امکان بدهد خانواده خودشان را هم بیاورند.

 

رژیم های لاغری زنگ هشدار را به صدا درآورد

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: رژیم های غذایی که با هدف کاهش وزن و لاغری گرفته می شود سلامت دختران به ویژه آنهایی را که در سن رشد و آستانه بلوغ قرار دارند، به خطر می اندازد و آنها را مستعد ابتلا به انواع بیماری های مزمن غیرعفونی می کند. ضیاءالدین مظهری افزود: نسل جوان کشور ما به علت درهم ریختگی شیوه زندگی و پیروی از رژیم های نادرست غذایی در معرض انواع بیماری ها قرار دارند.وی از بی اشتهایی عصبی به عنوان نوعی اختلال پیشرفته ناشی از رژیم های غلط غذایی نام برد که بیشتر دختران جوان در سن بلوغ و پیش از بلوغ را مبتلا می سازد.مظهری پیروی از رژیم های تک خوری، فصل خوری، عدم استفاده از غذاهای مختلف و انجام ورزش های سنگین را باعث بی اشتهایی عصبی دانست و ادامه داد: افرادی که این نوع رژیم ها را می گیرند، دچار خودشیفتگی شده و تصور می کنند هر چه لاغرتر باشند، زیباتر هستند و در واقع از خوردن غذا چنان نفرتی پیدا می کنند که به هنگام مشاهده آن دچار آشفتگی و حالت تهوع می شوند.مظهری افزود: علاوه بر این احتمال بروز انواع سرطان ها، دردهای مفصلی و پوکی استخوان سلامت نسل جوان را به علت تغذیه نادرست و پیروی از رژیم های غلط غذایی، تهدید می کند.وی اظهار داشت: لازم است روزانه ریزمغذی ها، قندها، چربی ها، غلات، پروتئین ها در کنار ویتامین ها، املاح، آنتی اکسیدان ها، میوه و سبزیجات و لبنیات مصرف شودمظهری اضافه کرد: فعالیت بدنی و استفاده از آب فراوان و خواب زودهنگام در داشتن اندامی مناسب تاثیرگذار است و شب بیداری و دیر خوابیدن منجر به بروز برخی بیماری ها و پوکی استخوان می شود. همچنین افراد نباید هرگز گرسنه بخوابند زیرا آب بدن دفع می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha