پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
محمد حسین ظریفیان در نشست رسانه ای با اصحاب رسانه

حوزه/ همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه درروزهای ۷ و۸ آذر ماه با همکاری مراکز حوزوی، دانشگاهی و رسانه ای در قم و تهران برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» محمد حسین ظریفیان پیش از ظهر سه شنبه در نشست رسانه ای با اصحاب رسانه به موضوع اخلاق و نقش اساسی آن در جامعه اشاره کرد و گفت: هرچه جامعه قدم به جلو می گذارد با نقش پذیری و ظرفیت های بالای رسانه بیشتر روبه می شود اما آنچه شاهدیم این است که رسانه های موجود در دنیا بیش از آنکه بر مبنای الهی نقش آفرین باشند بر مبانی غیرالهی و سکولار بنا شده اند.

وی اظهار داشت: اداره پژوهش صدا وسیما بر اساس یک دغدغه مهم و اساسی قریب به 24 سال پیش بر اساس منویات مقام معظم رهبری تأسیس شد و همواره به عنوان حلقه رابط میان حوزه علمیه و صدا سیما دغدغه دین و رسانه را داشته است و تلاش فراوانی در طول این سال ها برای تحقق رسانه دینی و نزدیک شدن به رسانه تراز انقلاب دنبال کرده است.

مدیر کل پژوهش های اسلامی سازمان صدا و سیما با بیان اینکه همایش های که در گذشته با محوریت این مجموعه سامان یافته حرکت های مهم و تعیین کننده ای برای تولید دانش نظری در حوزه دین و رسانه بوده است، افزود: تأثیر گذاری روز افزون رسانه ها بر ساحت جامعه خصوصا از نظر اخلاق موجب شده تا این موضوع در دستور کار این مجموعه قرار بگیرد.

وی به ضرورت توجه همه رسانه ها خصوصا رسانه ملی نسبت به اخلاق اشاره کرد و ابراز داشت: این از دغدغه های مدیر رسانه بوده و لذا بر این اساس همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه طراحی گردید.

ظریفیان با بیان اینکه نزدیک به 50 مرکز دانشگاهی، حوزوی و رسانه ای در این همایش همکاری دارند، گفت: این همایش توانسته تلفیقی از نهاد های دانشگاهی و حوزوی را در کنار هم با محوریت رسانه بوجود اورد.

وی با اشاره به اینکه صدا وسیما بزرگترین سازمان رسانه ای در کشور با بیش از 150 شبکه رادیویی و تلوزیونی است عنوان کرد: مخاطب بالایی که این رسانه در گستره جامعه دارد بیشترین نیاز توجه به اخلاق نیز در آن احساس می شود که در این زمینه در دو قلمرو موضوع اخلاق و رسانه دنبال شده است که عبارت اند از: بررسی، تببین و آسیب شناسی رسانه اخلاقی و بررسی، تبیین و آُیب شناسی اخلاق رسانه ای.

دبیر همایش علمی پژوهشی اخلاق رسانه افزود: امروز شاهد توجه به موازین اخلاقی در شبکه های صدا سیما هستیم و در کنار آن هم شاهد مواردی هستیم که از اصول و موازین اخلاقی در رسانه عدول می شود و حتما باید در صدا و سیما نهادی این اصول را تعریف کند چراکه توجه نداشتن به اصول و چهارچوب اخلاقی یک نقص است؛ مرکزی که باید این ابعاد را روشن کند و به شفاف سازی بپردازد اداره پژوهش های صدا سیما است.

وی ادامه داد: فراخوان مقالات به دانشگاه و حوزه علمیه انجام شده است و علاقه مندان می توانند تا 7 مهر ماه چکیده مقاله و تا پایان مهر ماه اصل مقاله خود را به دبیر خانه همایش ارسال نمایند.

ظریفیان با اشاره به اینکه همایش اخلاق و رسانه در 7 و 8 اذر ماه سال جاری در تهران و قم برگزار می شود  گفت: در حاشیه برگزاری همایش نشست های علمی را خواهیم داشت و مقالات برگزیده ارائه خواهند شد و علاوه برآن  فرایند علمی همایش در دانشگاه ها و حوزه های علمیه و دیگر مراکز شکل گرفته است و لذا در مهر و آبان ماه شاهد یک موج علمی در خصوص اخلاق در رسانه خواهیم بود.

وی با توجه به اینکه حوزه اخلاق و رسانه حوزه ای است که ورود علمی به آن کم تر شده است، افزود: تولید و توسعه دانش نظری دراین عرصه از اهداف ما در این همایش است و لذا به دنبال رسیدن به مبانی علمی و ادبیات دانشی در حوزه اخلاق و رسانه و تدوین شاخص های اخلاق حرفه ای کمک می کند که بتوانیم شاخص ها را روشن تر و شفاف تر کنیم.

دبیر همایش علمی پژوهشی اخلاق رسانه نقد و بررسی نظریه های موجود را از دیگر اهداف این همایش برشمرد و تصریح کرد: این همایش اگر به خوبی اهدافش دنبال شود قدم مهم و زیر بنایی برای تولید نظریه های موجود در این عرصه برداشته می شود.

وی آسیب شناسی رسانه ها در حوزه اخلاق را نیز از دیگر اهداف برگزاری همایش دانست است و گفت: قطعا نیاز داریم وضعیت موجود شبکه ها را به لحاظ اخلاقی و رعایت موازین اخلاقی رصد کنیم که البته این پایش در صدا و سیما در بخش های مختلف انجام می شود و در طول این سال ها اداره پژوهش ها توانسته کارنامه خوبی را بر جای بگذارد.

ظریفیان با بیان اینکه با نقد های جامعه نسبت به برخی برنامه های صدا و سیما روبه رو هستیم اظهار کرد: امیدواریم مدیران مرتبط با این برنامه ها بتوانند از دیدگاه ها و نکات ارزشمند صاحب نظران علمی و اندیشمندان حوزوی ودانشگاهی در این همایش بهره مند شوند و لذا این فرصتی برای رسانه ها و شبکه ها است.

 وی توضیح داد: این همایش رسیدن به راهکار ها و ارائه راهبردها را مد نظر دارد و انتظار ما این است که همایش بتواند راه نو و ایده جدیدی جلوی چشمان برنامه سازان و مدیران رسانه و شبکه ها قرا دهد.   

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha