سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام سالاری مکی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی با تبیین آموزه‌های اسلامی درزمینهٔ ضرورت کسب روزی حلال، گفت: رزق حلال باعث فلاح معنوی و اقتصاد پایدار جامعه می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، امروز در دیدار با مسئولان جشنواره سراسری کاریکاتور «روزی حلال»، اظهار کرد: حیات معنوی انسان که باعث رشد و کمال بوده و انسان‌ها می‌توانند به وسیله آن درجات گوناگون بندگی را به دست آورند ارتباط مهمی با زندگی مادی او دارد.

وی با بیان اینکه به تعبیری بسیار مهم است که جسم انسان که مرکب روح است از چه مسیری ارتزاق می‌کند، افزود: بدون شک طریق ارتزاق جسم در اینکه روح را چگونه و به چه مسیری سوق دهد تأثیرگذاری زیادی دارد.

حجت‌الاسلام سالاری مکی تصریح کرد: به همین دلیل است که پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: «ان اللقمة الواحدة تنبت اللحم» و تأکید می‌کنند که یک لقمه هم در بدن انسان گوشت می‌رویاند، لذا انسان را از اینکه کسب غیر حلال ارتزاق کند بر حذر داشته‌اند ولو به‌اندازه یک لقمه.

وی ادامه داد: در دعای کمیل اگر امیر مؤمنان (ع) از خداوند درجات بالای بندگی، خدمات مداوم در محضر پروردگار و عزم راسخ در معنویات را خواهان است در مقدمه آن می‌فرماید: «یا رَبِّ، یا رَبِّ، یا رَبِّ؛ قَوِّ علی خِدْمَتِکَ جَوارِحی».

حجت‌الاسلام سالاری مکی افزود: مهم آن است که اهداف با چه قوت و انرژی به دست می‌آید و اعضا و جوارح از چه منبعی ارتزاق کرده است تا در مسیر عبودیت هر کدام صاحب خود را یاری کند، چراکه هر چشمی توان برای دیدن، هر دستی توان برای حرکت و هر عضوی توان برای انجام عبادت یا گناه را از طریق آن لقمه‌ای که حاصل کسب و کار است، به دست آورده است.

حجت‌الاسلام سالاری مکی گفت: ازاین‌رو اسلام در به دست آوردن این مال و لقمه حساس است و به انواع گوناگون انسان را از به دست آوردن روزی غیر حلال بر حذر داشته است، ازجمله می‌فرماید: دعا کردن شخص حرام‌خور همانند ساختمان‌سازی بر روی آب است یا می‌فرماید کسی که مالی را از راه حرام به دست می‌آورد خداوند حج و عمره و صله رحم او را قبول نمی‌کند.

وی افزود: از طرفی اسلام برای اینکه مبادی ورودی نیروی جسمی یا موقعیت اجتماعی و یا سرمایه زندگی فرد پاک و طاهر باشد او را به این امر تشویق می‌کند که عبادت 10 جزء است 9 جزء آن طلب حلال است.

حجت‌الاسلام سالاری مکی خاطرنشان کرد: بر اساس آموزه‌های دینی کسی که در پی روزی حلال باشد و آن را برای خود و خانواده‌اش مصرف کند «کانَ کالْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اَللَّهِ»، همانند مجاهد در راه خدا است.

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی در خاتمه اظهار کرد: اساساً رزق حلال باعث فلاح معنوی و اقتصاد پایدار جامعه می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha