پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام ابراهیمی پور آبادان

حوزه/ حجت الاسلام ابراهیمی پور با بیان اینکه شایعه سوءاستفاده جنسی عراقی‌ها از زنان ایرانی در BBC آغاز شد، گفت: گزارشات رسیده صرفاً بیان ابراز نگرانی‌ها بود نه گزارش عینی....

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، این روزها ورود گردشگران عراقی به دو استان خراسان رضوی و خوزستان، تیتر یک رسانه‌های داخلی و خارجی و البته دست‌مایه‌ای برای دامن زدن به شایعات فضای مجازی شده است.

شایعاتی از این دست که «عراقی‌ها از زنان ایرانی سوءاستفاده جنسی می‌کنند»، آن‌قدر مخرب است که به‌راحتی تعصب جوانان ایرانی را بر می‌انگیزد.

در استان خوزستان علی‌الخصوص دو شهر آبادان و خرمشهر به دلیل موقعیت ویژه‌ که جزء مناطق آزاد کشور محسوب شده و همسایه بسیار نزدیک عراق هستند، بازار این شایعات داغ‌تر و به‌مراتب، واکنش‌ها نیز شدیدتر است.

در همین راستا، به سراغ حجت الاسلام علی ابراهیمی پور، امام جمعه آبادان رفتیم تا ضمن جویا شدن اصل ماجرا سؤالاتی در این خصوص بپرسیم.

متنی که در زیر می‌آید، حاصل گفتگو با ایشان است.

سؤال: همان‌طور که شما مطلع هستید، این روزها خبر سوءاستفاده عراقی‌ها از بانوان ایرانی، در گوشه و کنار فضای حقیقی و مجازی به گوش می‌رسد، با توجه به اینکه آبادان و خرمشهر جزء مناطق آزاد بوده و عراقی‌ها به‌راحتی می‌توانند، تردد کنند، لطفاً بفرمایید که آیا این شایعات در مناطق آزاد خوزستان صحیح است!؟ در این خصوص توضیح دهید؟

از همین ابتدا باید بیان کنم که موج این شایعات در اتاق فکر انگلستان و از بنگاه شبهه پراکنی BBC به راه افتاد.

از چندماه پیش با توجه به شکست‌های پی‌درپی دشمن در عراق، نابودی داعش و همبستگی بیش از پیش مردم ایران و عراق و با توجه به نزدیک بودن محرم و اربعین حسینی، حرکتی سازمان‌دهی شده برای بازی با احساسات و جریحه‌دار کردن غیرت مردم هر دو کشور شکل گرفت.

شایعه این بود؛ «مردم عراق به ایران می‌آیند تا از زنان ایرانی سوءاستفاده جنسی کنند!» از آن طرف نیز شبکه رسانه‌های معاند عربی همین شبهه را در رابطه با ایرانیان مطرح کردند که «ایرانی‌ها در اربعین حسینی، زنان عراقی را باردار می‌کنند».

اما باید بیان کنم آن افرادی که وارد آبادان و خرمشهر می‌شوند، یا گردشگر هستند، یا تاجر و یا بستگانی دارند که در خوزستان ساکن بوده و برای دیدن آنها به خرمشهر و آبان می‌آیند.

بسیاری از گردشگران و بازرگانان عراقی، مردمی متدین و با وقار بوده و در جریان رونق بخشیدن به بازار داخلی تأثیر بسزایی نیز داشته‌اند.

البته شاید یک درصد بسیار ضعیفی با قصد و نیت سوء قبلی وارد آبادان شوند که قطعاً تعداد آنها بسیار اندک است. مثلاً تصور کنید ۲۰ هزار نفر به آبادان سفر کنند، اما عدد افرادی که با نگاه مفنی وارد آبادان و خرمشهر شده‌اند نهایتاً زیر ۵۰ است.

خب با ۵۰ نفر که نباید شیعیان و مردم محترم عراق را زیر سؤال برد!

ضمن اینکه من بارها به مراکز نظارتی و امنیتی تذکر داده‌ام که ضمن پیشگیری از وقوع مسائلی ناخوشایند، با موارد احتمالی، برخورد قاطعی صورت گیرد.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنیم این است که مردم گاهی می‌گویند؛ «عراق در هشت سال جنگ نتوانست خاک ما را تصرف کند، اما امروز در خاک خودمان به ناموس و غیرت خوزستانی تعرض می‌کند».

در پاسخ به این شبهه هم باید بیان کنم که اولاً مردم عراق، هیچ‌گاه با ایرانیان دشمن نبوده‌اند. آن افرادی که مقابل جوانان ایرانی جنگیدند، نیروهای بعث بودند، همان‌هایی که در حلبچه شیمیایی زده و مردم بی‌گناه عراقی را به کشتن داد.

ثانیاً؛ نمی‌شود اقدام غلط و خلافِ عده‌ای انگشت‌شمار را به ملتی بزرگ وقف داد. اگر مثلاً ۵۰ نفر مرتکب خلافی شده‌اند، نباید گفت همه گردشگران و زائرین مسلمان و شیعه عراق گناهکار بوده و با نیت سوء وارد ایران می‌شوند!

ممکن است عده بسیار ضعیفی وجود داشته باشد که شاید بخواهند با اغراض خلافی وارد کشور شوند، اما نباید به خاطر این تعداد کم، یک ملت بزرگ و شیعیان را زیر سؤال بریم؛ به همین دلیل معتقدم توطئه‌ای بزرگ علیه دو ملت در حال انجام است.

سؤال: خانه‌هایی در آبادان، خرمشهر و اهواز وجود دارد که بدون هیچ نظارتی، به‌صورت روزانه و ساعتی در اختیار دیگران و گردشگران عراقی قرار می‌گیرد، کاربرد این خانه‌ها چیست و چرا نظارتی روی آنها صورت نمی‌گیرد؟

خب این خانه‌ها برای مسافرانی است که وارد شهر می‌شوند و تمایل دارند در ملک شخصی اسکان یابند.

 باید بیان کنم اگر خانه‌ای به‌صورت شخصی، اما با نظارت سازمان گردشگری و اماکن در اختیار مسافران و گردشگران عراقی قرار گیرد، احتمال خطا به صفر می‌رسد، اما با توجه به اینکه فعلاً نظارتی روی آن خانه‌ها نیست، احتمال خطا وجود دارد!

پس ضروری است که نهادهای مربوطه در این خصوص با جدیت تمام نظارت دقیق و ویژه‌ای بر خانه‌های شخصی استیجاری داشته باشند.

سؤال: فرمودید احتمال خطا وجود دارد! آیا تا به حال خطایی صورت گرفته است!؟

تا الآن نشنیده‌ام که خطایی صورت گرفته باشد. البته گزارش‌هایی رسیده که قریب به اتفاق، همگی آنها صرفاً بیان ابراز نگرانی‌های مردم است. یعنی فقط فضای ملتهب جامعه را مطرح می‌کنند. اما اگر مردم به‌صورت عینی، موردی را مشاهده کردند یا اطلاع دارند، سریعاً به نهادهای انتظامی و امنیتی گزارش دهند تا سریعاً پیگیری‌های لازم صورت گیرد.

سؤال: لطفاً به‌صورت دقیق بفرمایید آیا تا به حال خطایی از سوی گردشگران عراقی در خانه‌های استیجاری انجام شده یا خیر!؟

مختصر گزارش‌هایی رسید که یکی دو مورد اتفاق افتاده بود و سریعاً برخورد لازم و قاطع صورت گرفت.

مابقی گزارش‌ها نیز صرفاً همان اخباری بود که در فضای مجازی دست به دست می‌چرخید و با فضای حقیقی ارتباطی نداشت.

سؤال: راهکار و چه برنامه‌ای برای جلوگیری از استمرار این مسأله دارید؟

راهکار اول انجام کار فرهنگی گسترده است. باید هم برای عراقی‌ها و هم ایرانی‌ها فرهنگ‌سازی شود که در کشور مقابل به چه صورت رفتار کرد تا خدایی ناکرده تقابلی میان مردم و گردشگران پیش نیاید.

راهکار دوم، تعطیلی کامل خانه‌های استیجاری است که بدون مجوز و نظارت سازمان گردشگری و اماکن فعالیت می‌کنند.

راهکار سوم نیز فعال‌تر شدن مجموعه اماکن و برخورد با افرادی است که قصد فراهم کردن فضای سوءاستفاده مردم و گردشگران عراقی از بانوان ایرانی را دارند.

سؤال: یکی دیگر از مشکلاتی که مردم آبادان و خرمشهر با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، کمبود اجناس است، این شبهه مطرح است که وقتی گردشگران و بازرگانان عراقی به مناطق آزاد خوزستان می‌آیند، همه اجناس و کالاها را یکجا خریداری کرده و می‌برند. پاسخ شما به این شبهه چیست؟

البته این مسأله صحیح بوده و دلیل آن ضعف در مدیریت شهری است.

اگر مسئولان قبل از این‌ها مدبرانه عمل می‌کردند و اجازه کمبود جنس و کالا در شهرها را نمی‌دادند، امروز با مشکل مواجه نمی‌شدیم. وضعیت بازار نباید به گونه‌ای باشد که وقتی یک گردشگر کالایی را خریداری کند، آن محصول از دسترس مردم خارج شود.

متأسفانه امروز یک عراقی به‌راحتی می‌تواند در مناطق آزاد خوزستان با قدرت بالا کالا بخرد و بازار داخلی را با چالش کمبود جنس مواجه کند؛ به همین دلیل باید تفاوت قیمت محسوسی میان فروش کالا به گردشگر خارجی و خریدار داخلی باشد.

حرف پایانی؟

در آخر باید بیان کنم آنچه از این مسائل و شبهات استشمام می‌شود، یک برنامه و طراحی مدون سعودی- صهیونیستی است، که برای بدبین کردن دو ملت ایران و عراق نسبت به همدیگر، تلاش می‌کنند.

به یاد دارم دو سال پیش قبل از اربعین حسینی، همین شبهه‌ای که امروز پیرامون گردشگران عراقی مطرح می‌کنند، در رابطه با زائرین ایرانی در نجف و کربلا ترویج دادند که ایرانیان برای مقاصد ضد اخلاقی به عراق می‌آیند.

به همین دلیل مجدد تأکید می‌کنم که این مسأله طرحی سعودی-صهیونیستی برای تخریب وحدت و برادری دو ملت شریف و غیور ایران و عراق است.

 

گفتگو: علی زمان زارعی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha