جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام سالاری مکی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: ما مدیران مدارس و مسئولان حوزه علمیه برای تربیت طلبه تراز انقلاب اسلامی، باید خود الگوی مدیریت جهادی و مبلغ جهادی برای طلاب باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، شامگاه سه شنبه در نشست با مسئولان حوزه علمیه، در ابتدا با اشاره به رسالت اساتید و مسئولان حوزه علمیه، به تشریح روایت «کانَ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع جَمَاعَةٌ مِنْ أَصْحَابِهِ ... فَقَالَ هَذَا وَ اللَّهِ مَکتُوبٌ فِی صُحُفِ إِبْرَاهِیمَ وَ مُوسَی» که مربوط به مناظره هشام بن حکم و عمرو بن عبید است، پرداخت.

وی افزود: بر اساس این روایت هشام بن حکم که از شاگردان جوان امام صادق(ع) بود وقتی از وضع عمرو بن عبید و مجلس مسجد بصره مطلع می‌شود به بصره می‌رود و در مناظره دقیقی موضوع ضرورت امامت را برای عمرو بن عبید تشریح می‌کند.

حجت‌الاسلام سالاری مکی ادامه داد: هشام بن حکم در این مناظره ابتدا از عمرو بن عبید کاربرد اعضای مختلف بدن را می‌پرسد و سپس از اول سؤال می‌کند شما دل دارید، عمرو جواب می‌دهد: آری، می‌پرسد با آن چه می‌کنید؟ عمرو جواب می‌دهد با آن هر چه بر اعضا و حواسم درآید تشخیص می‌دهم، هشام دوباره می‌پرسد مگر با وجود این اعضا از دل بی‌نیازی نیست؟ عمرو جواب می‌دهد: نه هرگاه اعضای بدن در چیزی که ببوید یا ببیند یا بچشد یا بشنود تردید کند، آن را به دل ارجاع دهد تا تردیدش برود و یقین حاصل کند.

وی ادامه داد: هشام گفت: پس خدا دل را برای رفع تردید اعضا گذاشته است و دل لازم است وگرنه برای اعضا یقینی نباشد؟ عمرو پاسخ داد: آری.

حجت‌الاسلام سالاری مکی اضافه کرد: هشام در ادامه خطاب به عمرو می‌گوید: خدای تبارک و تعالی که اعضای تو را بدون امامی که صحیح را تشخیص دهد و تردید را متیقن کند وانگذاشته، این همه مخلوق را در سرگردانی و تردید و اختلاف واگذارد و برای ایشان امامی که در تردید و سرگردانی خود به او رجوع کنند قرار نداده. در صورتی که برای اعضای تو امامی قرار داده که حیرت و تردیدت را به او ارجاع دهی؟

وی اظهار کرد: در این موضوع می‌بینیم که در مکتب امام صادق (ع) آن‌قدر روحیه جهادی تبلیغی و غیرت دینی در اوج هست که یک جوان 19 ساله فاصله حدود 400 کیلومتری را با شتر طی طریق می‌کند تا به کسی که به موضوع امامت «ان قلت» دارد وارد شود و آن مناظره عقلی و علمی را با آن کیفیت برگزار می‌کند که عمرو بن عبید را مقهور استدلال‌های خود می‌کند و مایه لبخند و رضایت امام صادق (ع) می‌شود.

حجت‌الاسلام سالاری مکی گفت: بر این اساس ما مدیران مدارس و مسئولان حوزه علمیه برای تربیت طلبه تراز انقلاب اسلامی باید خود الگوی مدیریت جهادی و مبلغ جهادی برای طلاب باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha