جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
۵۰۰ مسجد باستانی در سرتاسر پاکستان  هنوز در فهرست انتظار بازسازی قرار دارند

حوزه/ درحالی که مساجد باستانی در سرتاسر پاکستان از وضعیت نابسامانی قرار داشته و در آن ها نماز برگزار نمی شود، هیئت اوقاف از سازمان ها و گروه های جوانان محلی خواسته دست به کار شوند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از deccanchronicle، حداقل 100 مسجد در شهر حیدرآباد پاکستان، جدای از صدها مسجد دیگر در نقاط مختلف این کشور نیاز  به بازسازی و مرمت داشته  و مدت هاست که در فهرست انتظار بازسازی قرار گرفته اند. این مساجد چند دهه زیر نظر هیات اوقاف پاکستان بوده  اند و زمان ساخت آن ها به قطب شاهی و اسف جاهی برمی گردد.

درحالی که این مساجد باستانی از وضعیت نامناسبی برخوردار هستند، مقامات پاکستان از سازمان ها و نهادها غیردولتی برای بازسازی مساجد همکاری طلبیده است.

محمد اکرم که وظیفه مرمت و حفظ مساجد در اوقاف پاکستان را بر عهده دارد می گوید: هم اکنون تقریبا 500 مسجد در سرتاسر کشور از جمله 100 مسجد در شهر حیدرآباد و نواحی اطراف آن وجود دارند که به دلیل ساختار ضعیف و قدیمی شان دیگر در آن ها نماز برگزار نمی شود و نیاز فوری به مرمت و بازسازی دارند.

وی افزود: ما در گذشته کمک مالی از دولت دریافت می کردیم اما هم اکنون مدت هاست که هیچ کمکی به ما نشده است.

اکرم ضمن اینکه از دست تنها بودن و بودجه ناکافی هیات اوقاف پاکستان شکایت می کرد، در ادامه گفت: مشارکت گروه های جوانان محلی و سازمان های مذهبی منجر شد تا 27 مسجد مورد بازسازی قرار گرفته و برگزاری نماز در آن ها از سر گرفته شود.

در این میان الیاس شمشی، یک فعال اجتماعی می گوید که هیات اوقاف تنها زمانی در رابطه با مساجد دست به کار شده که می بیند مردم نسبت به احیای این اماکن مقدس وارد عمل شده اند و مساجد را بازسازی کرده، باعث افتتاح دوباره آن  ها می شوند.

در این میان مقامات اوقاف وعده داده اند که به زودی بودجه کافی برای مرمت مساجد آماده شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha