جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 460760
۱۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۵
گل مالی

حوزه/ در حاشیه شانزدهمین اجلاس بین المللی پیرغلامان به میزبانی خرم آباد آئین نمادین گِل مالی مردم استان لرستان از آئین ها و رسوم کهن در عزای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش امروز برگزار شد .

به گزارش خبرگزاری حوزه از خرم آباد، آئین گل مالی از سنت ها و رسوم  دیرینه مردم لرستان است که در روز عاشورا با درست نمودن حوضچه هایی از خاک و گلاب برای آغشته نمودن عزادران به این گِل در شهادت حضرت امام حسین (ع) برگزار می شود .

بر پا نمودن آتش برای خشک نمودن این آئین از دیگر رسوم مردم لرستان در روز عاشورا است .

استان یزد سال آینده میزبان هفدمین اجلاس

دبیر شانزدهمین اجلاس بین المللی پیرغلامان و مداحان اهل بیت (ع) امروز در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت: اجلاس بین الملی پیرغلامان امروز در خرم آباد با حضور 200 پیرغلام کشوری و 10 مداح بین اللملی در حال برگزاری است و فردا شب نیز با تجلیل از پیرغلامان اهل بیت (ع) در محوطه باغ گلستان خرم آباد به کار خود پایان خواهد داد .

مهدی دهقان نیری با اشاره به اینکه استان هایی که شیوه هایی خاص در عزاداری دارند به عنوان میزبان برای اجلاس بین اللملی پیرغلامان انتخاب خواهند شد، افزود: سال آینده نیز استان یزد میزبان هفدمین اجلاس بین اللملی پیرغلامان و مداحان اهل بیت(ع) خواهد بود .

وی یادآور شد: معرفی هر چه بهتر فرهنگ عاشورا،شناخت و معرفی پیرغلامان اهل بیت(ع) و معرفی ظرفیت ها و توانمندی های مذهبی و آئینی استان ها برای نهادینه نمودن قیام امام حسین (ع) را از جمله مهمترین اهداف برگزاری این اجلاس برشمرد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha