پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
پنجمین اجلاسیه خبرگان رهبری

حوزه/ در آخرین روز از پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، منتخبان ملت، بر لزوم اهتمام دولت به اجرایی نمودن سخنان مقام معظم رهبری، رعایت عدالت اجتماعی، مبارزه جدی با رانت خواران، اصلاح نظام بانکی و مالیاتی، نظارت دقیق بر بازار و رعایت اصل ساده زیستی مدیران عالی رتبه، تأکید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، دومین روز پنجمین اجلاسیه خبرگان رهبری در حالی آغاز به کار کرد که قریب به اتاق اعضای خبرگان از غیبت حجت الاسلام و المسلمین روحانی، رئیس جمهور گله مند بودند. اعضای مجلس که در روز اول مشکلات معیشتی مردم را مورد توجه قرار داده بودند، خطاب به شخص اول اجرایی ممکلت توصیه ها و نصایحی را مطرح کرده و بیان نمودند: تنها راه برون رفت از مشکلات فعلی کشور؛ «عمل به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب»، «پرهیز از شرافی گری»، «اعتماد به نیروی داخل» و «عدم تکیه به غرب و غرب گرایان» می باشد.

میهمان ویژه روز اول اجلاس خبرگان رئیس قوه قضاییه بود و در روز دوم نیز رئیس قوه مققنه به عنوان مدعو در جمع خبرگان ملت حضور یافت.

لاریجانی در این اجلاسیه ضمن ارائه گزارشی از عملکرد مجلس شورای اسلامی در خصوص تصویب و تنقیح قوانین، درباره مسائل اقتصادی کشور، امنیتی، منطقه و بین المللی و همچنین دور نمای کشور با توجه به شرایط کنونی توضیحاتی را ارائه کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین پس از سخنرانی و ارائه گزارشی از وضعیت کنونی کشور، به مدت ۴۰ دقیقه به سوالات اعضای خبرگان درباره مسائل روز کشور پاسخ داد.

 پیش از سخنان رئیس قوه مقننه نیز جمعی از اعضای خبرگان در نطق های پیش از دستور خود، مطالبی را در خصوص وضعیت نابسامان اقتصادی کشور بیان کردند.

دولت نیاز به خانه تکانی دارد / اعضای خبرگان انتظار حضور رئیس‌جمهور و پاسخگویی را داشتند 

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام و المسلمین معلمی، نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری، به عنوان نخستین سخنران، با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور اظهارداشت: همه عزیزانی که متعهدانه، دردمندانه و خیرخواهانه در این اجلاس مطالبی را ارائه می‌کنند و در شرایط فعلی کشور از وضعیت اقتصادی و گرانی افسارگسیخته و پیامدهای نامطلوب آن گله دارند قطعاً تمایل داشتند رئیس‌جمهور محترم و مسئول اول اجرائی کشور و عضو این مجلس شریف، حضور می‌داشتند و مطالب نمایندگان محترم خبرگان را می‌شنیدند.

وی خطاب به رئیس‌جمهور، گفت: آقای رئیس‌جمهور! توزیع غیر منضبط سکه و ارز و پیامدهای زیان‌بار آن برای دولت و ملت موجب افزایش قیمت‌ها در همه اجناس و در نتیجه ناخشنودی مردم شده و طبعاً سوژه و فرصتی در اختیار عوامل استکبار قرار داد و بر جرئت و جسارت آنان افزود تا کینه نهفته خود را از انقلاب، امام و روحانیت ابراز کنند؛ خرابی را دیگران انجام دادند ولی تاوانش را باید نیروهای متدین تحمل کنند.

حجت الاسلام و المسلمین معلمی، ادامه داد: آقای رئیس‌جمهور! مجموعه نیروهای متدین کشور به‌ویژه اعضاء این مجلس خیرخواه شما بوده و مایل هستند شما در امور محوله موفق باشید، اما چرا رهنمودهای حکیمانه رهبری را که پیگیری و اجرائی نمودن آنها به سود شما و دولت شما و ملت می‌شد به‌موقع پیگیری و اجرائی ننمودید؟! چرا اقتصاد مقاومتی را که از آغاز دولت شما بر آن تأکید داشتند جدی نگرفتید؟.

وی تصریح کرد: رئیس‌جمهوری محترم! هنوز هم تا پایان دوره ریاست جمهوری فرصت خوبی دارید! بیایید برای رضای خدا و موفقیت خودتان خانه تکانی در دولت را با جایگزین ساختن عناصر مؤمن انقلابی و کارآمد انجام دهید.

رباخواری سیستماتیک ابرفساد نظام اقتصادی کشور است

همچنین حجت الاسلام و المسلمین کلانتری، نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری، در ادامه این اجلاسیه به مسأله مهم رباخواری پرداخت و از آن به عنوان «ابرفساد» سیستم اقتصادی کشور یاد کرد و گفت: ای کاش مسئولان اقتصادی و به خصوص سیاستگذاران و مدیران بانکی کشور، متوجه ابرفساد این عرصه؛ یعنی ربا خواری هم می شدند! ابرفسادی که تولید را تعطیل و یا نیمه تعطیل، اشتغال را کند و فاصله طبقاتی را افزایش داده و بسیاری از کاخانه ها و بنگاه های تولیدی را به ورشکستگی کشانده است.

وی با تأکید بر اینکه ناکار آمدی سیستم بانکی، از علل عمده رکود اقتصادی و ضعف تولید و مشکل اشتغال و بی رونقی کار و فعالیت است، گفت: علت عمده ناکارآمدی بانک ها هم برخی فعالیت های ربوی و شبهه ناک آن هاست. و صرف نظر از اینکه ضروری است در راه اندازی بانکداری اسلامی، کار مبنایی و بلند مدت انجام شود این مشکل عظیم، یک راه کار روشن کوتاه مدت هم دارد و آن این است که بانک های ما دست از تصدی گری و بنگاه داری بردارند و به جای تملک ساختمان های شیک و مدرن و اداره عریض و طویل، نظارت بر اجرای دقیق عقود اسلامی را جدی بگیرند و برای این منظور جمعی از کارشناسان احکام اسلامی را به استخدام درآورند.

نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری در پایان اظهار کرد: با این اقدام، هم جلوی اقدامات ربوی بانک ها گرفته می شود، هم اطمینان مردم به مشروعیت عملیات بانکی تأمین می شود و هم زمینه اشتغال خیل عظیمی از تحصیلکردگان فراهم می آید.

کشوری که موجود زنده به فضا می فرستد گرفتار کمبود «پوشک بچه» است!/ شرایط امروز معلول سیاست های نادرست غرب گرایی است

بر اساس این گزارش، آخرین سخنران پنجمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری، نماینده مردم زنجان بود که وی کمبود برخی کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم را مورد تأکید قرار داد.

حجت الاسلام و المسلمین دولابی، با اشاره به وضع اقتصادی کشور، گفت: بی تردید شرایط امروز کشور عمدتا معلول سیاست های نادرست غرب گرایان است و آنان باید پاسخگوی وضعیت موجود کشور باشند.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: کشوری که در عرصه دفاعی جزو کشورهای شاخص دنیا و پیشرو در صنعت موشک بود را گرفتار معضلی به نام »پوشک بچه» کرده اند. به جای تقویت تولید ملی که می توانست عامل مهمی در کنترل نقدینگی افسار گسیخته به شمار رود، سرمایه های ارزی کشور را در مواردی صرف واردات اقلام مصرفی و کالایی چون خاک برای خواب گربه نمودند. و به دلیل بی تدبیری و سوء مدیریت، کشور را دچار واردات بی رویه و قاچاق کالا کردند تا کمر تولید داخلی را بشکنند.

وی اظهار کرد: به جای هدایت نقدینگی به سمت پروژه های نیمه تمام کشور که نیازمند رقمی بالغ بر 600 هزار میلیارد تومان است، پولهای مردم به سمت بازار ارز و سکه روانه شد و این وضعیت نابهنجار را رقم زد. حجم نقدینگی موجود در بانکها 1332 هزار میلیارد تومان است. یعنی حدودا دو و نیم برابر مقدار مورد نیاز برای تکمیل پروژه های نیمه تمام کشور.جالب اینجاست که  بودجه عمرانی کشور 60 هزار میلیارد تومان یعنی یک بیستم مبلغ مذکور است.

حجت الاسلام و المسلمین حاج ابوالقاسم دولابی در ادامه افزود: بانک ها نیز در اثر فقدان نظارت کافی و سوء مدیریت به کار بنگاه داری و افزایش نقدینگی از طرق مختلفی چون خلق پول مشغول شده خود عاملی برای افزایش تورم گردیده اند.

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: راه برون رفت از وضعیت کنونی بازگشت به مسیر ترسیمی توسط رهبر حکیم انقلاب است. ایشان فرمودند «هرجا یک مدیریت انقلابی فعّالِ پُرتحرّک داشتیم، کار پیش رفته است؛ هرجا مدیریت های ضعیف، بی‌حال، ناامید، غیرانقلابی، و بی‌تحرّک داشتیم؛ کارها یا متوقّف مانده است، یا انحراف پیدا کرده است».

قرائت قطعنامه پایانی

اما پایان بخش پنجمین دوره اجلاس خبرگان نیز قرائت قطعانه شورا بود که در آن طی ۸ بند، بر لزوم اهتمام دولت به اجرایی نمودن سخنان مقام معظم رهبری، رعایت عدالت اجتماعی، مبارزه جدی با رانت خواران، اصلاح نظام بانکی و مالیاتی، نظارت دقیق بر بازار و رعایت اصل ساده زیستی مدیران عالی رتبه، تأکید کردند

  1. با توجه به جامعیت تدابیر، رهنمودها و دستورات رهبری در کلیه امور بخصوص در توجه به اقتصاد مقاومتی و حل مشکلات معیشتی مردم، انتظار دارد مسؤولین و مقامات کشور با استفاده از اختیارات حداکثری و رهنمودهای معظم له تمام همت خود را برای بهبود وضعیت اقتصادی و معیشت مردم به کار بندند.
  2. ضروری است برنامه های عدالت اجتماعی و توانمندسازی مردم بویژه قشر کم درآمد با ایجاد اشتغال مولد و اولویت بخشی به تأمین کالاهای مورد نیاز مردم در اسرع وقت اجرایی گردد.
  3. لازم است اصلاح ساختار بانکی کشور و ساماندهی و برقراری نظم همه جانبه در بازارهای ارزی و مالی انجام پذیرد و از بیتدبیریها و ضعف مدیریتی بخصوص در عرصه اقتصاد پرهیز شود.
  4. انتظار می‌رود آرایش مناسب نظام اقتصادی و اداری کشور برای مواجهه با جنگ اقتصادی، بخصوص مدیریت نقدینگی و ایجاد عدالت و آرامش اجتماعی در مسیر مقابله با تحریمهای ظالمانه و همه جانبه اتخاذ شود.
  5. بر گسترش تولید ملّی، استفاده از ظرفیتها و توانمندیهای داخلی و صادرات غیرنفتی و توسعه منابع انرژی تأکید می گردد.
  6. ضروری است برای تحقق کامل و عملیاتی نمودن اقتصاد مقاومتی و کاهش آسیب‌های مهم اجتماعی مانند: بیکاری، تبعیض و بی‌عدالتی و محرومیت تدابیر لازم اتخاذ گردد.
  7. لازم است نظارت دقیق بر بازار و قیمت گذاریها و ایجاد سازوکار مناسب برای کنترل گرانی و حمایت از اقشار محروم و آسیب‌پذیر جامعه صورت پذیرد.
  8. انتظار می‌رود با صرفه‌جویی، ساده زیستی، قناعت و پرهیز جدی از اشرافی گری گامی در جهت سبک زندگی اسلامی برداشته شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha