جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ همایش تبلیغی «منبر و محرم»

حوزه/ استاد حوزه گفت: روضه خوانی و مقتل خوانی ویژه روحانیت است، اگر در این مساله کم بگذاریم کسانی با شعر خوانی وارد این جایگاه می شوند که صلاحیت این مساله را ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مومنی امروز درکارگاه  آموزشی «منبر محرم» که در سالن همایش های مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد گفت: منبر باید حتما متن محور باشد، منبر های تحلیلی فایده زیادی ندارند و ذکر مصیبت و روضه سبب تحکیم منبر متن محور می شود.

وی با اشاره به اهمیت روضه خوانی مبلّغ بعد از ایراد سخن تصریح کرد: منبر مرکب از اصل سخن و روضه است و هردو باهم و در کنار هم اثر گذار هستند.

این خطیب توانمند اظهار داشت: متن محور بودن یعنی این که منبر بر اساس کلام اهل بیت(ع) تنظیم شود و در ایام محرم باید از کلام امام حسین(ع) استفاده کنیم.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت مخاطب شناسی در خطابه خاطرنشان ساخت: هر جمعی پذیرای مطلبی خاص است و اگر مبلّغ، مخاطب شناس خوبی نباشد، امکان ایجاد شبهه در اذهان پیش می آید.

خطابه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی باید متن محور باشد

حجت الاسلام والمسلمین مومنی بیان کرد: باید کلام اهل بیت(ع) با مشکلات امروز تطبیق پیدا کند که این کار سبب انحلال مشکلات جامعه می شود، مشکل اضطراب و مدیریت بحران را می شود با نماز، قرآن، استغفار و دعا حل کرد، زیرا امام حسین(ع) در شب آخر در کربلا با این چهارموضوع، مدیریت بحران کرد.

وی در ادامه افزود: رهبرمعظم انقلاب می فرماید، کربلا مرکب از سه عنصر عقلانیت، حماسه و عزت، عاطفه و عشق است، مبلّغ باید از این سه عنصر در تبلیغ محرم استفاده کند، هیچ عاملی همچون واقعه کربلا برای احیای عقل وجود ندارد، روضه و مرثیه در کنار عقلانیت سبب احیای قلوب می شود.

خطیب حوزه در مسیر اجتهاد حرکت کند

این استاد حوزه ابراز داشت: روضه خوانی و مقتل خوانی ویژه روحانیت است، اگر در این مساله کم بگذاریم، کسانی با شعر خوانی وارد این جایگاه می شوند که صلاحیت این مساله را ندارد، روحانی باید روضه های خود را از روضه یعنی متون مقاتل استخراج کند.

وی در پایان افزود: ما روضه جدید نداریم و باید مقاتل در جامعه بیان شود تا به فراموشی سپرده نشود، عده ای می گویند روضه مکشوف نباید خوانده شود و من معتقدم مقاتل برای روز عاشورا و مناسبت خاص خودشان آمده است و اگر اینها را بیان نکنیم احتمال این وجود دارد که مطالب غیر حقیقی وارد اعتقادات جامعه شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha