جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمود ملک دار

حوزه/ امروز فقط در قم ۱۲۰۰ استاد سطح عالی و درس خارج وجود دارد، همچنین بیش از ۱۰۰۰ استاد سطح یک در قم مشغول تربیت طلاب هستند و بیش از ۶۰۰ استاد نیز در رشته های تخصصی فعالیت دارند. در کل کشور نیز حدود ۵ هزار استاد که برخی در حد اجتهاد هستند زحمت می کشند که یک سرمایه و پشتوانه بزرگ برای حوزه های علمیه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از رشت، حجت الاسلام والمسلمین محمود ملک دار، در جمع طلاب و اساتید مدارس علمیه شهرستان رشت با اشاره به جایگاه حوزه و روحانیت، گفت: نهاد حوزه و روحانیت در جهت تحقق رسالت انبیاء قدم برمی دارد و این افتخار بزرگی است که مقام معظم رهبری می فرمایند «اگر امروز انبیاء بودند و می خواستند برای تبلیغ دین نهادی را استفاده بکنند قطعا نهاد حوزه را انتخاب می کردند».

وی ادامه داد: درخواست من از همه طلاب این است که تاریخ حوزه و روحانیت را مطالعه کنند و ببینند چگونه علمای ما در گذشته این وظیفه سنگین را به انجام رسانده و ما امروز وارث چه میراث گرانبهایی هستیم. البته امروز هم موجب پیدایش امید و بشارت هایی است و هم نگرانی ها و آسیب هایی را به همراه داشته است.

مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه ادامه داد: باید با شناسایی امیدها و بشارت ها و نیز آسیب ها و نگرانی ها، موجب امیدواری نسل های جدید و جلوگیری از امتداد آسیب ها شویم. یکی از این بشارت ها آن است که حوزه های علمیه امروزه از یک پشتوانه الهی و عنایت خاص خداوند و توجه حضرت ولی عصر(عج) برخوردارند و این عنایت خاص به دلیل همان ادامه دادن رسالت انبیاست .

 حجت الاسلام والمسلمین ملک دار با اشاره به این که حوزه علمیه کانون تربیت شخصیت های علمی و معنوی است، افزود: امام راحل(ره) تربیت یافته حوزه است و توانست کل دنیا را تحت تاثیر حرف و عمل خود قرار بدهد و امروز در دنیا حرف اول نسبت به انقلاب، امام(ره) و ایران اسلامی است. این حوزه اشخاصی را تربیت کرده همانند رهبری معظم انقلاب که در سیاست و معنویت حرف اول را می زنند. معظم له پرورش یافته حوزه هستند و زمانی که خواستند دکترای افتخاری به حضرت آقا بدهند، ایشان فرمودند بنده همان طلبه باشم بهتر است و افتخار طلبگی را باید حفظ بکنیم.

مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه ادامه داد: امروز فقط در قم 1200 استاد سطح عالی و درس خارج وجود دارد که ظرفیت عالی و بی نظیری است و در سایر استان ها و شهرستان ها به همین شکل است. همچنین بیش از 1000 استاد سطح یک در قم مشغول تربیت طلاب هستند و بیش از 600 استاد نیز در رشته های تخصصی فعالیت دارند. در کل کشور نیز حدود ۵ هزار استاد که برخی در حد اجتهاد هستند زحمت می کشند که یک سرمایه و پشتوانه بزرگ برای حوزه های علمیه است.

وی با اشاره به خدمات علمی و معنوی حوزه های علمیه به جامعه افزود: طلاب و حوزه های علمیه همواره پیشتاز خدمت رسانی به نظام و مردم بوده اند. از جمله در زمینه تألیف کتب و آثار علمی و پژوهشی. همچنین نمونه آن را در دوران دفاع مقدس هم دیدیم که بیش از ۴ هزار شهید و ۷ هزار رزمنده از حوزه های علمیه به دفاع از نظام اسلامی و آرمان های آن پرداختند. و مشابه آن را در بحث دفاع از حرم هم مشاهده نمودیم و این ها باید چراغ راه حوزه باشد. هر جایی طلبه ای فاضل و مهذب باشد واقعا آنجا تحت تاثیر وجود او خواهد بود و هیچ کس مانند روحانیت امروز به جامعه خدمت نمی کند.

حجت الاسلام والمسلمین ملک دار تصریح کرد: برخلاف تبلیغات منفی بدخواهان و دشمنان، مردم همواره نگاهی مثبت به حوزه و روحانیت داشته و با آنان همراهی نموده اند که بیانگر اعتماد و اطمینان آنها به این قشر بوده و این اعتماد بسیار ارزشمند است.

وی در ادامه با اشاره به نگرانی هایی که وجود دارد، ادامه داد:  اگر حوزه علمیه جایگاهی دارد و خواهان حفظ آن است باید طلاب، تهذیب و معنویت را جدی بگیرند و مردم ببینند که حرف و عمل ما یکی است تا فاصله ای ایجاد نشود. از آیت الله بهبهانی(ره) پرسیدند عامل موفقیت شما چه بود؟ فرمودن« دو کار کردم: اول اینکه از وقتم نهایت استفاده را بردم و آن را هدر ندادم. دوم هم این که هیچ چیز را برای خودم نخواستم و همه را برای خدا و تبلیغ، تحقیق و ترویج دین خدا خواستم».

مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه، اختلاف میان حوزویان را آسیب جدی دانست و تصریح کرد: یکی از آسیب ها و نگرانی هایی که ضربه جبران ناپذیری به دین و جامعه می زند اختلاف میان حوزه و موضع گیری روحانیون علیه هم می باشد، لذا باید از این مسائل خودداری کرد.

وی در پایان با توصیه ای به طلاب گفت: عزیزان من، حتما به منشور روحانیت حضرت امام مراجعه بکنید. چرا که بسیار با ارزش است و حضرت امام(ره) 3 ماه وقت شریف خود را برای آن گذاشتند و حرف ها و آسیب های بسیار مهمی را در آن ذکر فرموده اند و راهبردهای روحانیت و حوزه را در آن آورده اند.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha