پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
عاملی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان با تاکید بر این که درد و مشکلات مردم برای روحانیت بسیار گران است، گفت: امروز همه شما برای برون رفت از مشکلات و حفظ عظمت نظام دینی، جامعه اسلامی و روحانیت عزیز و بزرگ، به نهضت فراگیر خدمت رسانی به سبک ولی نیاز دارید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید مصباح عاملی، در همایش «جهاد دائمی به سبک ولی» گرامیداشت حضور و خدمت رسانی جهادی مقام معظم رهبری در زلزله سال ۱۳۴۷ منطقه فردوس خراسان جنوبی که در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد برگزار شد،خطاب به طلاب علوم دینی با تاکید بر اینکه باید به دنبال حرکت بزرگ دینی و ملی بروید که اساسا انقلاب ما مرهون همین است، اظهار کرد: امروزه برای برون رفت از مشکلات و حفظ عزت و عظمت نظام دینی، جامعه اسلامی و روحانیت عزیز و بزرگ به نهضت فراگیر خدمت رسانی به سبک ولی با سه مولفه عزم ملی، همکاری مسئولین و مردم و پیشگامی روحانیت نیاز دارید.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که امیدواریم از این نشست خروجی تحولی پیرامون موضوع جلسه خارج شود، گفت: حرکت تحولی هدفمند حوزه در راستای خدمت رسانی به جامعه اسلامی به عنوان سمبل تاریخی جهادی، موضوعیت دارد.

فلسفه وجودی روحانیت

وی با بیان این که با عنایت به مطالبات رهبر معظم انقلاب در زمینه اردوهای جهادی، امیدواریم این همایش مقدمه ای برای فعالیت های عملی و جهادی حوزه علمیه خراسان باشد تا توسعه و گسترش کمی و کیفی را در این فعالیت ها شاهد باشیم، عنوان کرد: جهاد یکی از مهمترین مسائل روز بوده و فلسفه وجودی روحانیت در ادامه حرکت مستمر مسئولان و امامان در طول تاریخ احیا گری نسبت به جامعه و مردم است و اگر مردمی نبودند فلسفه وجود پیامبران نیز برقرار نبود.

مدیر حوزه علمیه خراسان افزود: فلسفه وجودی پیامبران آن بود که انسان به عنوان مسجود فرشتگان روی زمین تربیت شده و استعدادهای نهفته در وجود او شکوفا شود.

وی به تبیین ارکان حوزه انقلابی و تحولی پرداخت و تصریح کرد: امروز تلاش دشمنان نظام و انقلاب مبتنی بر آن است که به گونه ای روحانیت را آن طور که نیست جلوه داده و در این زمینه برخی از افراد هم ناخواسته تحت تاثیر القائات رسانه های جهانی قرار دارند که هر لحظه صدها پیام مسموم و سهمگین را القا می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با بیان این که حرکت تاریخی روحانیت ممکن است فراز و نشیب هایی داشته باشد، اما هیچ گاه از بین رفتنی نیست، اظهار کرد: امروز روحانیون خاستگاه حرکت تاریخی هستند که نقطه عطفی در تاریخ ایجاد کرده و در عرصه نظری و عملی در مقابل استکبار جهانی ایستاده و یکه تازی آنان را برهم زده است.

القای بی تفاوتی روحانیت، برنامه استکبار

وی با بیان این که امروز استکبار مقابل روحانیت ایستاده و القای بی توجهی و بی تفاوتی روحانیت را دنبال می کنند و بنا دارند تا خدمات ارزنده این قشر را نادیده بگیرند، اظهار کرد: امروز باید حرکت های جهادی، انقلابی و تحولی در حوزه معنادارتر، نقش آفرین تر، روشن تر، موثرتر و کارآمدتر نشان داده شود .

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان توضیح داد: هدف حرکت خصمانه دشمن، بی توجهی نسبت به اسلام ناب و حرکت جهانی اسلام بوده و رسالت ما نیز این است که بیش از پیش در عرصه نظر و عمل حرکت های جهادی را تداوم بخشیم.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که سال آینده در همین مقطع، آمارهای چشمگیر و جذاب و حرکتی که نشانگر تلاش گسترده حوزه در عرصه فعالیت های جهادی خواهد بود، رصد خواهید کرد، خاطر نشان کرد: گفتمان و عمل تحولی در حوزه علمیه خراسان در راستای توانمندسازی روحانیت در فضای درون حوزوی و برون حوزوی و خدمت رسانی به مردم باید نقش آفرینی کند.

ارزش خدمت رسانی کمتر از خودسازی نیست

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با بیان این که در این مسیر در یک طرف حوزه و در طرف دیگر مردم قرار دارند، اظهار کرد: در این راه میزان موفقیت ما در عرصه خودسازی ارزیابی می شود و باید بدانید که ارزش خدمت رسانی کمتر از خودسازی نیست.

وی با بیان این که تحول در هر دو بعد علمی، اخلاقی و بصیرتی در درون حوزه های علمیه از یک سو و هدایت دینی، سیاسی و اجتماعی از سوی دیگر باید مدنظر باشد، اظهار کرد: این تحول، دگرگونی و رستاخیر در درون جامعه حاصل نوعی حرکت تحولی در درون نبی است که جامعه را هدایت می کند و حوزه های علمیه نیز در این راه، وارثان انبیا بوده و در طول تاریخ همینطور عمل کردند اما امروز شرایط ویژه ای است و باید بیش از هر زمان دیگری انقلابی تر و دشمن شکن عمل کنید.

خدمت رسانی هرگز منفک از تحول در حوزه نیست

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که انقلاب اسلامی عصاره ای از همه فعالیت مجاهدان فی سبیل الله در طول تاریخ بود که به ثمر نشست، ابراز کرد: این حادثه عظیم تاریخی قدرت اهریمنان را شکست و امروز آنان با همه توان روحانیت را نشانه رفته اند و نگاه خدمت رسانی در این راه از جمله ارکان اصلی تحول در حوزه است و خدمت رسانی هرگز منفک از تحول در حوزه نیست.

وی با بیان این که رویکرد حوزه انقلابی در این راستا علاوه بر فعالیت های معمولی حوزه نوعی جهاد است، گفت: روحانیت اصیل باید همراهی مردم را بیش از گذشته حفظ و در مقابل همه هجمه ها از کیان خود دفاع کند.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی بیان کرد: یکی از رسالت های امروز ما تبیین خدمات روحانیت در طول تاریخ از یک سو و بازشناسی این حرکت ها با ایجاد حرکت های تحولی نو در فضای حوزه های علمیه از سوی دیگر است.

وی خطاب به طلاب علوم دینی با بیان این که رسالت شماست که به حرکت موج آفرین، مبارک و سرنوشت ساز به خصوص در مقطع فعلی بپیوندید و در این حرکت عظیم و تحولی باید همه مشارکت داشته باشند، بیان کرد: حرکت های تحولی مبارک حوزه علمیه خراسان الهام یافته از مطالبات مقام معظم رهبری و فعالیت ها و حضور ایشان در صحنه های گوناگون خدمت رسانی در عرصه های مختلف است.

خودسازی در گرو حضور پرشور در صحنه است

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که خودسازی با تنبلی، کناره گیری و انزوا،‌ تحقق پیدا نمی کند بلکه خودسازی در گرو حضور پرشور در صحنه است، تاکید کرد: اگر خشتی روی خشتی می گذارید و یا نشست فرهنگی، آموزشی و تبلیغی برگزار می کنید، حاصل فعالیت های گروه های جهادی روحانیون در عرصه های مختلف فرهنگی، خدمت رسانی، محرومیت زدایی و بصیرت افزایی می باشد که یکی از آنها فعالیت گروه های جهادی در حاشیه شهر است که امیدواریم الگویی برای بدنه شهر شود.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی ادامه داد: همچنین باید تفاهم نامه هایی با دستگاه ها و نهادهای خدمت رسان تنظیم و تدوین شده که همه به اتفاق معتقدند حضور روحانیت در این فعالیت ها بهره و فایده حرکت را چند برابر خواهد کرد.

وی با بیان این که خاستگاه حرکت روحانیت در عرصه خدمت رسانی و جهاد خدمتی باوری است که در میان این قشر شکل گرفته است، گفت: آنچه که روحانیت در مسیر آن قرار دارد شامل نگاه انسان مومن به جهان و طبیعت بوده و این امر با نگاه انسان بی خرد به وادی های معرفتی متفاوت است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان به اهمیت و ارزش بسزای خدمت به حق تعالی و خلق خدا اشاره و اظهار کرد: البته در مقابل، عده ای نسبت به خدمت، از اندیشه غربی بهره می برند و بعضی ها برخی افراد را ملعبه دست خود می دانند و کسانی که تفکر مادی گرایانه اومانیسم را تبلیغ می کنند، در واقع در اختیار  استکبار هستند که اهداف آنان را دنبال کرده و تمرکزشان نیز بر استفاده از این نوع انسان ها است.

درد و مشکلات مردم برای ما بسیار گران است

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که درد و مشکلات مردم برای ما بسیار گران است، تصریح کرد: مقام معظم رهبری در صحنه های مختلف دلسوزانه، دردمندانه و مسئولانه رفتار کرده و هرگز اینطور نبوده که طلبکار باشند بلکه خود را پیوسته در خدمت به نیازمند و محروم، بدهکار می شمردند و به شیوه ائمه اطهار(ع) در فرصت های مختلف معذرت خواهی می کردند و همواره خدمت بی منت داشته اند.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی خطاب به جهادگران، با بیان این که باید در عرصه اجتماع در کنار مردم حضور داشته باشید، بیان کرد: امروز برای برون رفت از مشکلاتی که جامعه با آن دست و پنجه نرم می کند و همچنین برای حفظ عزت و عظمت نظام دینی و جامعه اسلامی بزرگترین، مهمترین و اساسی ترین زیر ساخت برنامه ها، نظام سازی و خدمت رسانی به جامعه اسلامی است.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha