چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
عادل پیغامی

حوزه/ معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان این که در جنگ اقتصادی نیز مشکل در بعد حماسی و غیرت است، گفت: اگر جنس خارجی می بینید باید تعصب به خرج دهید و نگذارید جنس خارجی در بازار رواج پیدا کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، دکتر عادل پیغامی، در همایش «جهاد دائمی به سبک ولی»، در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد به تبیین نقشه اقتصادی دشمن و آشنایی با ابزارهای اقتصادی پرداخت و با بیان این که امروز درگیر جنگ اقتصادی هستیم، گفت: جنگ های ما بعد از پیروزی انقلاب آغاز شدند که بلوکه شدن اموال ایران نخستینِ آن بود و به مرور به صورت جنگ های نرم بروز و ظهور پیدا کردند.

وی با بیان این که جنگ های نرم پس از دفاع مقدس جدی شد، به جنگ اقتصادی در طول چند ساله تبدیل شده است، تصریح کرد: مقام معظم رهبری در این زمینه فرمودند که دشمن از هر جهت ناامید شده که در این جنگ ها بر ما پیروز شود و همه امید و تمرکز آنان بر جنگ اقتصادی است که البته حوزه اقتصاد و سیاست ماهیت های متفاوتی در جنگ دارند.

عضو هیئت علمی و معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان این که مردم امروز به طور عرفی و روزمره با مساله اقتصاد درگیرند و از سوی دیگر تحلیل اقتصادی ندارند، ابراز کرد: در حقیقت به طور سیستماتیک به مردم در حوزه آموزش و پرورش پایه های تحلیل اقتصادی داده نشده و اینگونه اولین پایه امر تبلیغ که زبان برای انتقال مفاهیم است دچار مشکل می شود.

پیغامی با بیان این که در ادبیات مقام معظم رهبری مشاهده می شود که در حوزه جنگ اقتصادی نکاتی را به مردم منتقل می کنند و در سخنرانی های حرم رضوی دقیقا مردم مورد خطاب هستند، خاطر نشان کرد: ابشان از بین ده ها و صدها مساله کشور به آینده شناسی مسائل می پردازند؛ وقتی واژه حماسه اقتصادی را در بیان رهبری بسنجید، می بینید که علی رغم تذکرات ایشان، به طور جدی برخورد نشده است.

عضو هیئت علمی و معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان این که امروز مساله اقتصاد به جنگ شهری تبدیل شده و عده ای نمی توانند آن را نادیده بگیرند، افزود: جنگ اقتصادی امروز جنگ شهری شده آنطور که می فهمید، آن را درک می کنید و می بینید و دشمن امروز در ناکارآمدی امید خود را حس می کند و تلاش دارد همه چیز را همانگونه جلوه دهد.

پیغامی با بیان این که نقش مبلعان دینی بیشتر از فعالان اقتصادی کشور است چراکه شما در این رسالت تبلیغی می تواند بسیار اثرگذار باشید، اظهار کرد: پروژه اصلی امام راحل(ره) ساختن عقاید سیاسی مردم بود که مردم ما این را فهمیدند و پذیرفتند؛ در حقیقت امام فهماند که اگر اصول و عقاید سیاسی داشته اما ولایت نداشته باشید، هیچ چیزی ندارید.

وی با اشاره به ضرورت تبعیت از دستورات مقام معظم رهبری در حوزه اقتصادی، ابراز کرد: امروز مساله اقتصاد مقاومتی بارها مطرح شده اما ما آرایش جنگ اقتصادی نمی بینیم، در حالی که باید اصول عقاید اقتصادی برای مردم زنده شود.

عضو هیئت علمی و معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان این که اخلاقیات اقتصادی باید زنده شود و مردم جنگ اقتصادی را بشناسند، اظهار کرد: اگر اصول عقاید اخلاق و فقه مبتلا به اقتصادی مردم فعال نشود، در واقع لقمه حرام وارد زندگی می شود و ما جدا از وجود لقمه حرام در متن زندگی می ترسیم و از این عقبه نگرانیم.

پیغامی با اشاره به این که بر اساس بیان امیرمومنان(ع) اگر سربازی حرف فرمانده را نشنود، زیر سم و لگد اسبان دشمن از خواب بیدار می شود، گفت: باید مفردات اقتصاد را بدانید زیرا خطرات دشمن در عرصه جنگ اقتصادی زیاد است.

وی با بیان این که در عرصه اقتصاد مهمتر از بعد عقلی و استدلالی، بعد عاطفی مردم می باشد و این امر همان چیزی است که اسم آن را غیرت می گذارند، بیان کرد: شعار سال حماسه اقتصادی گذاشته اند تا بگویند مقداری از شور حماسی در عرصه اقتصاد کاسته شده و مردم در این عرصه به صورت حماسی به مساله نگاه نمی کنند و شور نمی گیرد.

عضو هیئت علمی و معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به اینکه در جنگ اقتصادی نیز مشکل در بعد حماسی و غیرت است، ابراز کرد: اگر جنس خارجی می بینید باید تعصب به خرج دهید و نگذارید در بازار رواج پیدا کند؛ بنابراین بعد حماسه باید فعال شود.

پیغامی تاکید کرد: این ایام هنگام شور آفرینی است و در جنگ اقتصادی امروز حتی مساجد نیز باید فعال بوده و آموزش اقتصادی ببینند.

وی با بیان این که امروز حتی بخشی از مردم درگیر مفاسد اقتصادی اند و شبهات اقتصادی غوغا می کند، تاکید کرد: با وجود هر آمار علمی متقن، باید بدانید برکات مادی نظام اسلامی برای مردم خیلی زیاد بوده و ما از بسیاری از کشورها همچون کره جنوبی در جهش اقتصادی پیشرو تریم و درآمد سرانه ایرانیان ۱۹برابر شده یعنی رشد اقتصادی خوبی تا کنون داشته ایم.

پیغامی با بیان این که اردوغان در ۱۵ سال گذشته به عنوان الگوی موفق اقتصادی به دنیای اسلام معرفی شد چراکه می خواستند به مصر بگویند الگوی پیشرفت اسلامی در دنیای امروز ترکیه است، اظهار کرد: اقتصاد ایران در واقع بسیار قوی است و مواهب آن به مردم رسیده و البته حافظه های تاریخی نباید از بین برود؛ امروز نسبت به ۱۰سال پیش رو به افول و فروپاشی نیستیم بلکه مشکلات و بحران اقتصادی بارها وجود داشته اما غرب و استکبار بنا دارد که این بحران را عامل فروپاشی جلوه دهند و در این راستا رسالت همه مبلغان این است که از باور مردم در زمینه اقتصادی مراقبت کنند.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha