پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
عکس آرشیوی/ خواهران طلبه

حوزه/ سلطانیان از طلاب مدرسه علمیه خواهران النجیبیه کوشک از تحقیق پایانی خود با عنوان: «علل انحطاط حکومت ها از دیدگاه قرآن» با راهنمایی خانم محبوبه ابوطالبی و داوری خانم فاطمه طائبی دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، خانم سلطانیان، از طلاب مدرسه علمیه خواهران النجیبیه کوشک، در دفاع از تحقیق پایانی خود به علل انحطاط حکومت ها اشاره کرد و گفت: این علل در قالب علل معرفتی و اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی مطرح شدند.

وی، عوامل معرفتی و اخلاقی انحطاط حکومت ها را عدم نگرش توحیدی و بی تقوایی حاکمان، باطل گرایی، کتمان و جدایی از حق، خودمحوری و استبداد رای حاکمان و مورد لعن الهی واقع شدن بیان کرد.

 سلطانیان از جمله علل اجتماعی انحطاط حکومت ها را عدم شناخت حق حاکم و تبعیت نکردن از او، دودستگی و تشتت، بی توجهی به فریضه امر به معروف و نهی از منکر و عبرت نگرفتن از عوامل انحطاط پیشینیان دانست.

وی با بیان دیدگاه قرآن پیرامون علل انحطاط اقتصادی حکومت ها، گفت: روحیه اشرافی گری حاکمان، بی عدالتی اقتصادی، بی توجهی حاکمان به قشر مستضعف و فقیر جامعه و مبتلا به رذایل اقتصادی مثل رباخواری، احتکار کردن، قماربازی، رشوه خواری و کنارگذاشتن کار و تلاش و نوآوری از دلایل دیگر انحطاط اقتصادی حکومت ها است.

 سلطانیان افزود: هنگامی که سردمداران و حاکمان در کارهای خود خداوند را ناظر ندانند و تقوای الهی پیشه نکنند، نمی توانند به خوبی حق را رعایت کرده و به سمت باطل قدم برمی دارند، حکومت های مستبد و خودمحور که از نظرات دیگران استفاده نمی کنند نیز، جامعه  خود را بر سر پرتگاه سقوط بنا کرده اند، لذا جوامعی که طبق آیات مختلف جزو جوامع و افراد ملعون محسوب می شوند هم، فرجامی جز هلاکت ندارند، از سویی باید از حاکم بر حق جامعه اطاعت و از دستوراتش پیروی نمود، زیرا اگر از اوامر او اطاعت نشود جامعه به سمت تفرقه و دو دستگی گام بر می دارد و به نابودی می رسد.

وی بیان کرد: فریضه حیاتی امر به معروف و نهی از منکر هم موجب حفظ جامعه می شود، ولی اگر این فریضه ترک شود، جامعه به سمت هلاکت و انحطاط گام بر می دارد و خود آیینه عبرتی برای دیگر جوامع می شود.

 سلطانیان در پایان تصریح کرد: برای حفظ یک جامعه، کارگزاران و سردمداران آن جامعه باید علل انحطاط جوامع پیشین را بررسی و از آن عوامل جلوگیری کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha