جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا جعفری مؤسس مدرسه خواهران سیدالشهدا(ع) اصفهان

حوزه/ حجت الاسلام جعفری، تکریم اساتید را سنت حوزه دانست و گفت: منظور از ادب نسبت به علم استاد این است که شاگرد به استاد چنین بگوید «از علمی که به شما داده شده من را هم بهره‌مند کنید».

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت‌الاسلام محمدرضا جعفری، مؤسس مدرسه علمیه خواهران سیدالشهدا(ع) اصفهان، در نشست اخلاقی این مدرسه با اشاره به نزدیک بودن سال تحصیلی جدید تفسیر آیاتی از سوره مبارکه کهف، پیرامون داستان حضرت موسی علیه‌السلام و حضرت خضر علیه‌السلام را بیان کرد.

این استادحوزه ضمن قرائت آیه 66 سوره کهف «قَالَ لَهُ مُوسَىٰ هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلَىٰ أَنْ تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْدًا/ موسی به او گفت: «آیا از تو پیروی کنم تا از آنچه به تو تعلیم داده شده و مایه رشد و صلاح است، به من بیاموزی؟»، گفت: از این آیه نکات اخلاقی متعددی پیرامون ادب شاگرد نسبت به استاد می‌توان استخراج کرد از جمله این که شاگرد به خدمت استاد برسد و از استاد اطاعت نماید؛ شاگرد احترام استاد را حفظ کند و حتی نسبت به علم وی نیز مؤدب باشد.

مؤسس مدرسه علمیه خواهران سیدالشهدا(ع) اصفهان در توضیح مودب بودن شاگرد نسبت به علم استاد افزود: منظور از ادب نسبت به علم استاد این است که شاگرد به استاد چنین بگوید «از علمی که به شما داده شده من را هم بهره‌مند کنید» و اگر بگوید علمی که یاد گرفته‌اید را به من هم یاد بدهید این معنا را در خود نهفته دارد که شما هم در گذشته چیزی نمی‌دانستید و بعد یاد گرفته‌اید و این بیانگر غرور شاگرد نسبت به استاد است.

وی همچنین به ویژگی‌های علم طبق آیه شریفه اشاره کرد و گفت: اولا شاگرد از استاد بخشی از علمش را طلب کند و نه همه آن را  و ثانیا آن علمی را طلب کند که به رشد او بیفزاید.

حجت الاسلام جعفری با اشاره به آیه 68 سوره کهف «وَكَيْفَ تَصْبِرُ عَلَىٰ مَا لَمْ تُحِطْ بِهِ خُبْرًا/  و چگونه می‌توانی در برابر چیزی که از رموزش آگاه نیستی شکیبا باشی؟!»، افزود: از این آیات به دست می‌آید که علم‌آموزی صبر می‌خواهد و شاگرد در طلب علم باید صبر و تحمل پیشه کند.

مؤسس مدرسه علمیه خواهران سیدالشهدا(ع) اصفهان، بر اساس این آیه علت صبر نداشتن را عدم احاطه به مسائل پیرامونی دانست و گفت: لازم است که طلاب نسبت به کسب آگاهی و احاطه به مسائل ترغیب و تشویق شوند و سپس به دنبال کسب علم بیایند و بدانید که بهترین علم، علم سرّ است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha