پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
دانشگاه قرآن و عترت

حوزه/ دارالقرآن الکریم اصفهان به اهتمام مبلغ فرزانه و فرهیخته مرحوم حجت الاسلام و المسلمین مهدی مظاهری و با همکاری جمعی از علاقه مندان به ساحت مقدس قرآن کریم در سال ۱۳۶۷ تأسیس گردید و پس از يك سال از درون آن مجموعه قرآنی دانشکده معارف قرآنی اصفهان راه اندازی گردید.

به گزارش خبرگزاری « حوزه» از اصفهان، هنگام رواج دین گریزی و دین ستیزی و هجوم فتنه‌ها و مفاسد، چه تکیه گاهی بهتر از قرآن وجود دارد؟ قرآن کریم منبع و منشأ تمامی امور، فرهنگ و معارف اسلامی بوده ، هدایتگری مبارک و نشان دهنده راه خداست، راه پاکی ها، راه سعادت و ضامن رستگاری هر دو سراست .

دارالقرآن الکریم اصفهان به اهتمام مبلغ فرزانه و فرهیخته مرحوم حجت الاسلام و المسلمین مهدی مظاهری و با همکاری جمعی از علاقه مندان به ساحت مقدس قرآن کریم در سال 1367 تأسیس گردید و پس از يك سال از درون آن مجموعه قرآنی دانشکده معارف قرآنی اصفهان با هدف تربیت نیروهای کارآمد برای تبليغ فرهنگ و معارف قرآن و اهل‌بيت(ع) ایجاد گردید و اکنون بیش از دو دهه توانسته حدود15 هزار دانشجو و مبلّغ در رشته‌های مختلف قرآن و نهج البلاغه تربیت نمايد.

این مركز در سال 1391 توسط شوراي گسترش آموزش عالي وزارت علوم، تحقيقات و فنّاوري به دانشگاه معارف قرآن و عترت(ع) ارتقاء یافت. این دانشگاه به عنوان اولین دانشگاه تک جنسیتی استان آغاز به کار کرد که تا به امروز حائز موفقیت های متعددی شده است، لذا گفت وگویی صمیمانه با رئیس  دانشگاه معارف قرآن و عترت اصفهان دکتر اصغر منتظر القائم  داشتیم.

اصغر منتظرالقائم، از سال 69 به عضویت هیئت علمی دانشگاه اصفهان درآمده و هم اکنون دارای رتبه استادی است؛ وی دارای 23 کتاب تالیفی و مقالات علمی پژوهشی داخلی و بین المللی متعددی است که تعداد این مقالات به بیش از 50 عدد می رسد.

رئیس دانشگاه معارف قرآن و عترت اصفهان با بیان اینکه هدف ما تربیت دینی انسان و هدایتگری برای آموزش معارف قرآن و اهل بیت(ع) است و این عنوان نشان دهنده ماموریتگرا بودن ما است، عنوان کرد: برای جهان اسلام و شیعیان باید معارف قرآن و اهل بیت را تبیین کنیم که نیروی آموزشی و پژوهشگران قوی در سطح جهانی تربیت کنیم.

وی با اشاره به اینکه در راستای این مسیر و هدف بیشترین کار ما معطوف به رشته های تخصصی مربوطه است خاطرنشان کرد: دانشگاه ما از دانشگاه های تک جنسیتی بوده که اگر از نظر جهانی بررسی شود به لحاظ علمی و آموزش و پژوهشی موفق بوده است.

رئیس دانشگاه معارف قرآن و عترت اصفهان با بیان اینکه در این دانشگاه روزهای اول هفته به خواهران و روزهای آخر هفته به برادران اختصاص دارد، یادآور شد: به طور کلی اساتید برای خواهر و برادر یکسان هستند.

 

منتظرالقائم با اشاره به اینکه رتبه این دانشگاه در بین علوم انسانی در بین مراکز غیر دولتی در سالهای اخیر اول بوده و در بین دانشگاهی استان 2 سال رتبه اول و چند سال رتبه دوم و سوم را کسب کرده است، ادامه داد: تجربه نشان داد زمانی که بنده در یک مرکز آموزشی مختلط بودم و آن مرکز بعدها به تک جنسیتی تبدیل شد، معدل آموزشی مرکز یک نمره افزایش یافت کمااینکه دیگیری ها و تنش ها به طور چشمگیری کاهش پیدا کرد.

وی افزود: تعداد دانشجویان فعلی در این دانشگاه 952 نفر هستند که از این تعداد 716 نفر زن و 216 نفر مرد هستند که 266 نفر در مقطع ارشد و 656 نفر کارشناسی هستند که در این مجموعه از نظر رشد دانشجویان ارشد جزء دانشگاه های موفق بوده ایم.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به ارائه رشته های خاص که در دیگر دانشگاه ها تدریس نمی شود، اظهار کرد: در رشته هایی مثل روانشناسی اسلامی که در دانشگاه های دیگر تدریس نمی شود استقبال زیادی شده و همه جامعه امروز به این رشته ها نیازمند هستند.

وی با بیان اینکه در هیئت علمی حدود 150 نفر به عنوان هیئت علمی ثابت، استخدامی و حق التدریسی داریم، اذعان کرد: حدود 25 نفر از این تعداد پیمانی و رسمی به صورت تمام وقت و نیمه وقت هستند که افزایش این تعداد در سیاست های ما قرار دارد.

منتظرالقائم با اشاره به نگرانی خانواده های بر مسائل اخلاقی فرزندان به جهت حضور در فضای آموزشی مختلط ابراز کرد: جنبه های اخلاقی و تربیتی برای برخی خانواده ها بیشتر از جنبه علمی اهمیت دارد براین اساس محیطی را آماده کردیم که بصورت تفکیک شده آموزش می دهند و خانواده ها دیگر دغدغه مسائل اخلاقی را ندارند.

                      

وی در رابطه با رشته های ارائه شده در این دانشگاه عنوان کرد: در دوره کاردانی رشته های تربیت معلم قرآن، تربیت مبلغ قرآن، مدیریت خانواده و کودکیاری گرایش مربی کودک را داریم و در دوره کارشناسی علوم قرآن و حدیث، فقه و مبانی حقوق اسلامی، مشاوره و روانشناسی، معارف اسلامی وعلوم تربینی، معارف اسلامی و مدیریت، معارف اسلامی و تبلیغ و ارتباطات زبان و ادبیات و مدیریت و امور فرهنگی داریم.

رئیس دانشگاه معارف قرآن و عترت اصفهان افزود: در مقطع کارشناسی ارشد رشته های علوم قرآن و حدیث، نهج البلاغه و تفسیر علوم قرآن، علوم حدیث، روانشناسی اسلامی مثبت گرا، فقه و مبانی حقوق اسلامی، اخلاق کاربردی، شیعه شناسی و مظاهر اسلامی را پذیرش می کنیم.

وی با بیان اینکه عمده رشته های ما دینی است، تاکید کرد: اساتید ما در عرصه آموزشی پیش قدم شدند و 15 جلد کتاب را تدوین کردند و منابعی که بکار گرفتند از علمای بزرگ و اساتید برجسته است به گونه ای که این منابع مرجع و جزء منابع پایه علوم دینی هستند.

منتظرالقائم با اشاره به تلاش های بی وقفه مرحوم حجت الاسلام مهدی مظاهری برای تاسیس این دانشگاه، یادآور شد: از بدو تاسیس این دانشگاه باتوجه به اینکه دارالقرآن کریم به همت حجت الاسلام شیخ مهدی مظاهری تاسیس شده بود و ایشان دغدغه تربیت نیروی انسانی و مبلغ قرآن را داشتند در همین راستا این دانشگاه را تاسیس کردند و تا زمانی هم که در بستر بیماری قرار گرفتند مرتب تاکید می کردند نیروی کارآمد و تحولگرا تربیت کنیم.

وی با تاکید بر توجه به مسائل فرهنگی خاطرنشان کرد: از آنجا که اگر در مملکتی فرهنگ اصلاح شود جامعه اصلاح می شود همواره توجه جدی بر مسائل فرهنگی و به خصوص فرهنگ عملی داشته ایم و در همین راستا اردوهای زیادی به شهر مقدس قم برگزار کرده ایم تا دانشجویان ما به طور مستقیم با علمای بزرگ ارتباط داشته باشند و اخلاق عملی را از انان فرا بگیرند.

رئیس دانشگاه معارف قرآن و عترت اصفهان در پایان از زحمات و تلاش های مرحوم حجت الاسلام مهدی مظاهری و حضرات آیات عظام مکارم شیرازی، سبحانی و  مظاهری  که در پیشرفت تربیتی و آموزشی همراه این مجموعه بوده اند، تشکر و قدردانی کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha