شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
۱۷ شهریور

حوزه/یکی از روزهایی که بعد از گذشت سال‌ها هنوز هم قلوب را متاثر می کند، حماسه ۱۷ شهریور سال ۵۷ است که نقطه عطفی در مبارزات انقلابی ملت ایران محسوب می‌شود ...

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، تقویم را که ورق بزنیم روزها و مناسبت‌های مختلفی را می‌بینیم، روزهایی که نشانگر رشادت و از خودگذشتگی جوانان این سرزمین از قبل دوران انقلاب اسلامی تا دوران دفاع مقدس و بعد از آن؛ روزهایی که ملت ایران هیچ‌گاه فراموش نخواهند کرد که چه اتفاقاتی رخ داده و جوانان ما برای تنومند کردن نهال انقلاب اسلامی چه جانفشانی‌هایی را که انجام نداده اند.

حرکت خود جوش مردم و به شهادت رسیدن آن‌ها توسط رژیم شاهنشاهی، به گونه‌ای بود که امام خمینی(ره) فرمودند: 17 شهریور 57 از ایام الله است که ملت شریف ایران یاد آن را زنده نگه می‌دارند.

یکی از روزهایی که بعد از گذشت سال‌ها هنوز هم قلوب ما را متاثر می کند، حماسه 17 شهریور سال 57 است که نقطه عطفی در مبارزات انقلاب اسلامی محسوب می‌شود.

این حماسه منجر به شهادت جمعی از مردم غیور کشورمان و سرآغازی برای مبارزات خود جوش بیشتری شد که سرانجام به پیروزی انقلاب اسلامی رسید.حرکت خود جوش مردم و به شهادت رسیدن آن‌ها توسط رژیم شاهنشاهی به گونه‌ای بود که امام خمینی(ره) در خصوص آن فرموده اند " 17 شهریور 57 از ایام الله است و ملت شریف ایران همیشه یاد ان را زنده نگه خواهد داشت."

تظاهرات ۱۶ و 17 شهریور ماه در تهران با حضور بیش از نیم میلیون نفر انجام گرفت که بزرگ‌ترین گردهمایی انجام‌گرفته در ایران تا آن زمان بود. تظاهرکنندگان شعارهای شدیداللحنی سر می‌دادند نظیر: «مرگ بر سلطنت پهلوی»، «شاه حرام زاده است» و برای اولین بار نیز معترضان خواستار تشکیل «جمهوری اسلامی» شدند.

17شهریور، روز آبروریزی رژیم پهلوی در جهان بود

حجت الاسلام محمدرضا بابایی، امام جمعه فردوس در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، با اشاره به سالروز قیام ۱۷شهریور گفت: نظام سلطه قبل از انقلاب اسلامی در کشور، همواره با رهروی و پیروی از استکبار جهانی گام برمی داشت.

وی با اشاره به سخنان امام پس از واقعه 17 شهریور تصریح کرد: امام معتقد بودند که هر چه خون مردم را بریزید، ملت بیدارتر می شود که بعد از جریان میدان ژاله این سخن امام(ره) صدق بر جریانات بعد از آن شد و 17 شهریور پیروزی انقلاب را فراهم کرد .

امام جمعه فردوس درخصوص اهمیت 17 شهریور خاطرنشان کرد: با توجه به کشتار بی رحمانه ی رژیم شاهنشاهی در میدان 17 تیر باعث شد افرادی که بدنبال مصالحه با رژیم بودند با دیدن این وقایع با مردم همراه و متحد شوند.

حجت الاسلام بابایی با بیان اینکه پس از واقعه خونین 17 شهریور دیگر آبرویی برای شاه باقی نمانده بود، تاکید کرد: نهضت اسلامی از اصالت بسیار ارزشمندی برخوردار است که بر جهانیان کاملا آشکار است.

وی ادامه داد: رژیم شاه برای راضی نگه داشتن سرکرده خود یعنی آمریکا حتی حاضر بود، نیمی از مردم کشورش را از زیر تیغ بگذراند تا تاج  و تختش برای او باقی بماند.

امام جمعه فردوس در ادامه به حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: حمایت‌های گسترده و غیر منطقی دولت آمریکا از رژیم نامشروع صهیونیستی موجب بدنامی، رسوایی و تحمیل هزینه‌های سرسام آور به ملت و دولت این کشور شده است.

وی افزود: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در سخنان خود بیان فرمودند که هزینه‌های بسیار آمریکا برای رژیم غاصب صهیونیستی موجب تنفر ملت‌ها از این کشور و بدنامی آمریکا شده است.

حجت الاسلام بابایی 17 شهریور را روز پیروزی خون بر شمشیر دانست و گفت: خون های ریخته شده در 17 شهریور باعث پیروزی انقلاب شد.

 

17شهریور رمز پیروزی انقلاب اسلامی بود

حجت الاسلام حسین فلسفی راد، امام جمعه مود در گفت وگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، با اشاره به جمعه سیاه گفت: 17 شهریورسال 1357 عده ای از مردم به رهبری علامه نوری به دلیل ظلم و فساد درباریان سعی کردند در برابر ظلم ها بایستند که در این راه رژیم شاهنشاهی میدان ژاله را تبدیل میدان پوشیده از خون کرد.

وی با بیان این که 17 شهریور به عنوان لکه ننگی در عملکرد رژیم پهلوی ماندگار شد، افزود: قیام 17 شهریور باعث شد که مردم از این رژیم جعلی نفرت بیشتری پیدا کنند و سرانجام همین امر باعث سقوط رژیم پهلوی شد.

 امام جمعه مود با اشاره به سخنان روزنامه نگار گاردین درباره جمعه سیاه تصریح کرد: روزنامه نگار گاردین که شاهد عینی بود، میدان ژاله را میدان اعدام نامید که مردم  به بی رحمانه ترین حالت ممکن توسط رژیم پهلوی به شهادت رسیدند.

حجت الاسلام فلسفی راد با بیان اینکه این روز پیام ماندگار ایستادگی و مقاومت ملت ایران بود، تصریح کرد: خون پاک شهدای این روز تاریخی زمینه ساز پیروزی انقلاب شد و آرمانها و ارزش های انقلاب را تثبیت کرد.

وی ادامه داد : قیام 17 شهریور عامل موثر مبارزات مردمی و تسریع در سقوط رژیم پهلوی شد و انقلاب به رهبری امام خمینی(ره) به پیروزی رسید.

امام جمعه مود با بیان اینکه مهمترین دستاورد واقعه 17 شهریور از پای در آوردن رژیم پهلوی بود، یادآورشد: اگرچه در این روز تعداد زیادی از مردم به درجه رفیع شهادت نایل آمدند، اما پیام آزادی خواهی و مردانگی شهدای این روز مهر حقانیت را بر لوح های افتخار تاریخ پر فراز و نشیب انقلاب حک کرد.

حجت الاسلام فلسفی راد گفت: استکبار با کسی روی خوش نشان نمی دهد و هر جایی که منافع او به خطر بیافتد، نه تنها ملت بلکه دولت ها را نیز سرنگون می کند.

امام جمعه مود با اشاره به رمز پیروزی مردم در مبارزه با رژیم پهلوی تصریح کرد: یقینا هر استقامت و مقاومتی با خط و سیر ولایی، پیروزی بخش خواهد بود، همه ما مدیون خون های به ناحق ریخته شهدا در دوران انقلاب اسلامی و بعد از آن هستیم و هر کس که به خیانت برآید بهای سنگینی را پرداخت خواهد کرد.

سخن پایانی

قیام 17 شهریور که به مدت چند ماه قبل از پیروزی انقلاب اتفاق افتاد، به عنوان نقطه عطف اتفاقی مهم در سال 57، ضمن گسترش مبارزات مردمی، این واقعیت را به اثبات رساند که راه آشتی میان ملت و رژیم عملاً بی‌فایده و ناممکن است. شاه که درصدد بود با اجرای آشتی ملی، حکومت خود را حکومتی سازش‌پذیر نشان دهد و از این طریق فضا را به نفع خود تغییر دهد، عملاً با کشتار وسیع مردم در آن روز، نمایشی بودن و عدم اعتقاد راستین خود به آن سیاست را نشان داد.

همین موضوع، دلیل شدت یافتن مبارزات مردمی و تداوم یافتن آن در قالب حوادثی چون اعتصاب مطبوعات، کارگران و کارمندان، اعتراضات دانش‌آموزان و دانشجویان و چندین قیام و راهپیمایی کوچک و بزرگ شد و در نهایت پیروزی انقلاب را به دنبال داشت.

گزارش: مسعود نوفرستی

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha