چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار حجت الاسلام عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: بی شک احیای موقوفات حوزه های علمیه باعث کاهش وابستگی حوزه به کمک ها و بودجه های دولتی می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیرضا اعرافی، پیش از ظهر امروز طی سخنانی در دیدار حجت الاسلام عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، ضمن تقدیر از همکاری های خوب سازمان اوقاف و امور خیریه با حوزه های علمیه، اظهار داشت: به لطف الهی برای اولین بار چشم انداز حوزه و نیز برنامه 5 ساله آن آماده شده و طرح های خوبی در مسیر تحول در حوزه در عرصه های مختلف، از جمله در عرصه وقف و تبلیغ در حال آماده شدن یا اجرا شدن است.
وی افزود: همچنین طرح کارویژه های روحانیون در زمینه های مختلف تهیه شده و در ضمن طرح آمایش نیز آماده گردیده که برای همه محله ها و روستاهای بالای 500 نفر مسجد ساخته شود و این مساجد دارای امام جماعت باشد.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه همچنین با اشاره به تهیه طرح مطالعات راهبردی حوزه های علمیه در عرصه پژوهش گفت: یک دورنمایی کلی مشخص شده که طرح نظام جامع رشته های حوزوی را شامل می شود و در کنار آن طرح نظام کاربردی و مهارتی ویژه طلاب آماده شده است.
وی بیان داشت: همه تلاش ما این بوده که یک پایه ریزی ساختاری مناسبی برای حوزه های علمیه در عرصه ها و زمینه های مختلف ایجاد کنیم.

امام جمعه قم همچنین گفت: در زمینه تبلیغ نیز طرح ها و برنامه های مختلفی تهیه شده و گرایش های مختلفی در رشته های حوزوی برای آن ایجاد شده، ضمن آن که از مدت اجرایی شدن برخی از این طرح ها یک سال می گذرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم حرکت به سمت کاهش وابستگی حوزه به دولت، ابراز داشت: در وقف مرتبط با حوزه ما چند محور مهم داریم یکی از آن ها احیای موقوفات حوزه های علمیه است؛ بخش دوم مجموعه برنامه هایی است که حوزه دارد مخصوصا برنامه های جدیدی که بعضی از آن ها را با همراهی و مشارکت اوقاف به پیش می بریم، ضمن آن که اوقاف در برنامه 5 ساله مربوط به تبلیغ و وقف نیز با ما همکاری دارد.

آیت الله اعرافی افزود: محور مهم دیگر تامین روحانیون برای اوقاف است که می توان توافق های در خصوص تربیت نیرو انجام داد، ضمن آن که در این خصوص یک کار عظیم و بزرگی از اوقاف هر ساله در ایام مختلف سال انجام می شود که واقعا جای تقدیر و تشکر دارد.

وی ادامه داد: نکته مهم دیگر در بحث آمایش مسجد است با این شاخص که برگزاری 3 وعده نماز با حضور امام جماعت روحانی مورد نظر است که در این خصوص نیز می توان نقاط اشتراکی بین حوزه و اوقاف یافت و آن ها را مورد توجه قرار داد.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه در خاتمه ضمن تقدیر از تلاش های اوقاف در راستای نکوداشت بزرگان و همکاری در این خصوص با مراکز و نهادهای حوزوی، گفت: در زمینه تبلیغ بین الملل و بهره گیری از عنصر هنر در این خصوص نیز جامعه المصطفی در کنار حوزه های علمیه آمادگی همکاری دارد .

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha