سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام ملکی

حوزه/ مشاورعالی وزیر آموزش و پرورش گفت: روحانیون بیشترین حضور را در عرصه تبلیغی و تربیتی در آموزش و پرورش دارند که اهمیت زیادی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری « حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی ملکی در  گفت و گو با رادیو معارف، فلسفه تاسیس ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش، حضور نظامند حوزه در خانواده بزرگ 40 میلیونیاین نهاد را تشریح کرد.

*نحوه تاسیس ستاد و  و فراز و فرود های آن

 وی اظهارداشت: ستاد همکاری ها ابتدا در سال 79 بر اساس توافق نامه بین روسای دو دستگاه پا به عرصه وجود نهاد و فعالیت های خود را در قالب توصیه هایی به دو دستگاه آغاز کرد.

دبیرستاد همکاریها افزود: با گذر زمان و آشنایی بیشتر دو مجموعه با ظرفیت ها و فرصت های طرفین بستر برای عملیاتی و اجرایی شدن ایده هایی که وجود داشت بیشتر فراهم شد.

وی اظهار کرد: در سال 85 اولین بار مجموعه ستاد همکاری ها به صورت سازمان یافته شروع به کار کرد و تا سال 89 به فعالیت خود ادامه داد ،اما دچار وقفه شد و بعد از سفرمقام معظم  رهبری به قم در سال 90  و توصیه های معظم له، توافق نامه جدید به امضای دو دستگاه رسید و در سال 91 دبیر خانه جدید عملا کار خود را آغاز کرد، و برنامه هایی را برای ایده های مورد نظر به مرحله اجرا در آورد.

*جای خالی حوزه دربزرگترین خانواده کشور  

حجت الاسلام والمسلمین ملکی تصریح کرد: از ابتدای سیستم آموزشی کشور ،بنای کار در آموزش و پوررش همکاری و مشارکت با حوزه علمیه نبوده است ،بیش از یک قرن و نیم ،آموزش و پرورش فعالیت های خود را با پیش فرض جدایی از حوزه های علمیه برنامه ریزی و ساماندهی می کرده و به مرحله اجرا در می آورده است، بنا بر این  از ابتدا، فرصت و فضای تعریف شده ای  برای حضور حوزویان و حوزه های علمیه در آموزش و پوررش پیش بینی نشده بود.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس حوزه های علمیه نیز خودشان را برای حضور در این عرصه آماده نکرده بودند،این نقص جدی بود که رهبری مدبرانه و هوشمندانه در آن موقع بدان اشاره کردند ،بعد از شروع همکاری ها سرازیر شدن نیازهای قشر عظیم فرهنگیان و دانش آموزان به حوزه های علمیه، سبب شد حوزه قدم هایی را بردارد، اگر چه این اقدامات قابل تقدیر است، اما کافی نیست.

دبیرستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش متذکر شد:طبق منویات رهبری آموزش و پرورش خانواده ای بزرگ با 40 میلیون مخاطب است و بالغ بر 13 میلیون دانش آموز و 106 هزار مدرسه در کشور دارد، بنا بر این بیش از این برای تربیت نیروهایی که رهبری فرمودند نیازمند حضور حوزویان در این زمینه هستیم ،البته نیاز آموزش و پرورش به روحانیونی است  که توانایی تاثیر گذاری و جهت دهی صحیح فرهنگی را داشته باشند واین مهم نیارمند برنامه ریزی لازم است.

*عرصه هایی که برای حضور حوزه تعریف شد

حجت الاسلام  والمسلمین ملکی افزود:برای اثرگذاری حوزه و حوزویان در آموزش و پرورش عرصه های مختلفی تعریف و پیش بینی شده، بخشی مربوط به حضور فیزیکی حوزویان در مدارس و فعالیت تبلیغی و تربیتی در مدارس است و در بخش های دیگر نیز زمینه سر مایه گذاری حوزه فراهم است .

وی عنوان کرد:در سند تحول بنیادین که اساس و مبنای کار در آموزش و پرورش است 44 درصد از راهکارهای سند بنیادین مربوط به مدیریت و راهبری است و 20 درصد از راهکارها مربوط به معلم و منابع انسانی است در تربیت منابع انسانی، حوزه های علمیه می توانند در زمینه های مربوط به علوم انسانی و اسلامی کمک خوبی برای آموزش و پرورش باشند.

مشاورعالی وزیر آموزش و پرورش بیان کرد:در زمینه  تدوین برنامه های درسی و منابع آموزشی که ظرفیت مهمی است، حوزه های علمیه ظرفیت خوبی را برای آموزش و پرورش ایجاد می کنند.

دبیر ستاد همکاری ها  اظهار کرد: در زمینه پژوهش نیز حوزه های علمیه دارای ظرفیت های مهمی هستند روحانیون بیشترین حضور را در عرصه تبلیغی و تربیتی در آموزش و پرورش دارند که اهمیت زیادی دارد.

*نقش حوزه در تدوین در سیاستگزاری های تربیتی

حجت الاسلام والمسلمین  ملکی در ارتباط با تدوین منابع آموزش و پرورش و جایگاه حوزه بیان کرد:یکی از مواردی که می تواند کمک کند و جنبه پیشگیری دارد تا درمان ،حضور صاحب نظران حوزوی در مراکز و مصادر تصمیم سازی و سیاست گذاری است و برای این منظور اقدامات خوبی انجام شده است.

وی توضیح داد:در این مسیر در برخی از کارگروههای درسی مرتبط، صاحب نظرانی از حوزه های علمیه به عنوان عضو این کارگروهها در آورده ایم، همچنین در شورای عالی آموزش و پرورش در سه کارگروه از کمیسیون های شورای عالی آموزش و پرورش ،نمایندگانی از حوزه علمیه برای عضویت در این کمیسیون ها معرفی شده اند.

مشاورعالی وزیر آموزش و پرورش یادآور شد:علاوه بر این، در تدوین کتابهای درسی مرتبط، از صاحب نظران حوزوی به عنوان مولف استفاده شده و می شود و این روند رو به رشدی بوده، در گذشته های نه چندان دور غالبا نقد کتاب های درسی بعد از چاپ بوده، اما این امر تا حد قابل قبولی اصلاح شده و صاحب نظران حوزوی در مراحل تدوین و تالیف کتاب درسی حضور دارند.

*برنامه  5 ساله حوزه برای ارتقاهمکاریها

وی در مورد برش 5 ساله همکاری حوزه و آموزش که سال گذشته مصوب شد خاطرنشان کرد:در این باره اقدامات اولیه انجام شد و در نشست اخیری که در تهران در وزارتخانه با حضور آیت الله اعرافی و وزیر آموزش و پرورش برگزار شد ، پیش نویس آن ارائه شد و بر اساس مطالبه ریاست عالی ستاد، قرار شد در کارگروه مشخصی مورد بررسی و نقد قرار گیرد و در نشست آینده مطرح گردد.

حجت الاسلام  والمسلمین ملکی تصریح کرد:در واقع متولی این کار حوزه است، چرا که قرار است مدیریت حوزه های علمیه برنامه 5 ساله خود را برای آموزش و پرورش و رسالتی که می تواند در جهت تحقق اهداف سند تحول بنیادین بر عهده بگیرد آن را تدوین و ارائه کند.

وی گفت: البته توقع اینکه حوزه همه نیازها را پاسخ گوید،امکان ندارد، چون هنوز نیاز مساجد و حسینیه ها و هیات ها را نمی توانیم پاسخ گوئیم ،تعداد روحانیونی که می توانند در این طرح شرکت کنند به اندازه تعداد مدارس در سطح کشور نیست و این امری طبیعی به شمار می رود، اما جای امیدواری است که روحانیون و طلاب اقبال خوبی از حضور در آموزش و پرورش دارند.

*حضور روحانیون در سه هزار مدرسه

وی اظهار کرد: بالغ بر 3 هزار مدرسه از وجود روحانیون به صورت مستقر و مستمر بهره می برند و هفته ای دو روز در مدرسه حضور دارند و به ارائه خدمات مشاوره ای و تبلیغی به دانش آموزان و همکاران و والدین مشغول اند.

دبیرستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش یادآورشد: در سال تحصیلی 97 - 98 سومین سال است که برنامه  طلاب وظیفه در حال اجراست، در سال اول کمتر از 50 نفر متقاضی از سهمیه 500 نفر را توانستیم جذب کنیم و در سال دوم 330 نفر را جذب کردیم و در سال سوم ،تعداد متقاضیان دو برابر سهم 500 نفری است و این جای خوشحالی دارد که طلاب این چنین استقبال می کنند.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha