پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
نشست انقلاب اسلامی و توسعه اقتصاد

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین نظری شاهرودی گفت: امروزه بیش از ۶۵۰ هزار نفر همه ساله از دانشگاه های کشور فارغ التحصیل می شوند و ۱۵ میلیون دانش آموز در حال تحصیل در این کشور وجود دارد و این آمار قابل توجهی در مقایسه با قبل از انقلاب به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین حسن آقا نظری شاهرودی رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در نشست چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی با عنوان «انقلاب اسلامی و توسعه اقتصاد» که پیش از ظهر امروز در تالار امام مهدی(عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، بیان داشت: قبل از سال 1350 ایران اقتصادی کشاورز محور و با روش های سنتی اداره می شد و بهترین سند راهبردی در زمینه فعالیت های کشاورزی تدوین سند 15 جلدی آماری وضعیت کشاورزی کشور ایران در سال 1339 است.

وی ادامه داد: انقلاب سفید در سال 1340 چند اصل داشت و بخشی مربوط به اصلاحات ارضی در سال 1341 بود، در آن زمان کشاورزان به عنوان دهقان هایی بودند که برای ارباب خودشان و با سهم مشخصی فعالیت می کردند و اصلاحات ارضی سبب شد تا زمین به دست کشاورزان برسد اما تفاوت چندانی برای درآمد کشاورزان نداشت، زیرا کشاورزان فقط 26 درصد سهم اربابان را بدست آوردند.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: یکی دیگر از فعالیت های رژیم پهلوی در سال های 1344 به بعد واردات کارخانه بود، اما باید بدانیم که جامعه زمانی به سمت پیشرفت حرکت می کند که بخش عمده صنعت به دست جوانان داخلی و با جوش داخلی تحقق پیدا کند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات واردات کارخانه ها و اصلاحات ارضی بدون حمایت از کشاورزان این بود که روستاییان برای فعالیت در شهرها به عنوان کارگر ساده مهاجرت می کردند، بدین صورت که درآمد بالا و مزیت سکونت در شهر بهتر از روستا نشینی و فعالیت در زمین کشاورزی بود.

مهاجرت به شهر یکی از آسیب های بزرگ قبل از انقلاب

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: یکی از مشکلات جدی کشور ایران حضور جمعیت بالا در شهرهای بزرگی همچون تهران بود که این مساله سبب از بین رفتن ثروت ملی می شود.

وی افزود: رژیم پهلوی افتخار می کرد که مهم ترین نیاز کشور یعنی مواد غذایی را خارج وارد می کند، اما یک جامعه زمانی باید به خود افتخار کند که مهم ترین نیاز های خود را تامین کند.

عضو کارگروه اقتصادی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: صادرات ایران در 57 زیر دو میلیارد است و همه اش مربوط به دشت رنج قالی باف های ایرانی و اینگونه امور بود و صادرات ایران همه اش حول و محور فروش بی رویه نفت و وابستگی به خارج صورت می گرفت.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات پزشکی در ایران قبل از انقلاب، اظهار اشت: در کنار مواد غذایی، صنعت پزشکی یکی از مهم ترین نیاز های کشور ها به شمار می رود، اما متاسفانه خدمات پزشکی در ایران قبل از انقلاب وابسته به کشور های هند و پاکستان بود و مردم برای ساده ترین جراحی ها در صورت داشتن توان مالی به خارج از کشور مهاجرت می کردند.

قدرت و توان علمی نیروی انسانی عامل اصلی پیشرفت انقلاب اسلامی است

حجت الاسلام والمسلمین نظری شاهرودی با بیان اینکه ایران بعد از انقلاب، از سال 67 به بعد است، زیرا ایران از سال 58 تا 67 درگیر جنگ تحمیلی بود، یادآور شد: امروزه بیش از 650 هزار نفر همه ساله از دانشگاه های کشور فارغ التحیل می شوند و 15 میلیون دانش آموز در حال تحصیل  وجود دارد و این آمار قابل توجهی در مقایسه با قبل از انقلاب به شمار می رود.

وی ادامه داد: در زمان  رژیم پهلوی همه کارمندان با تحصیلات پایینی همچون دیپلم در ارگان ها فعالیت داشتند و این مساله اصلا قابل قیاس با تحولات منابع انسانی بعد از انقلاب نبوده و نیست.

عضو کارگروه اقتصادی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: ایران قبل از 67، چیزی از خود برای مقابله با رژیم بعث عراق نداشت؛ اما امروز ما در مساله صنعت نظامی به خود کفایی رسیده ایم.

وی افزود: توسعه منابع انسانی و فراگیر شدن رشته های دانشگاهی سبب تحولات کشور در تمام زمینه به ویژه صنعت نظامی و انرژی هسته ای که صنعت پیچیده ای است، شده است.

نخریدن نفت مشکلی برای ما ایجاد نمی کند

حجت الاسلام والمسلمین آقا نظری شاهرودی گفت: مساله این نیست که امروز نفت را از ما بخرند یا نخرند، مساله امروز ایران، این است که نیروی انسانی متخصص ایرانی به دنبال فروش مصنوعات و مشتقات نفتی هستند و بخش قابل توجهی از این راه طی شده است.

وی در ادامه افزود: از سال 58 تا 67 شش میلیون صادرات غیر نفتی داشتیم، اما امروز با گرانی موجود پیش بینی می شود 48 تا 50 میلیارد دلار، درآمد غیر نفتی داشته باشیم.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: ایران بعد از انقلاب در زمینه پزشکی به خودکفایی و تحولات بزرگی دست یافته که حتی از کشور های همسایه نیز برای درمان به مراکز درمانی ایران مراجعه می کنند.

وی در پایان گفت: ما در زمینه اقتصادی مشکل داریم و به دنبال حل این مشکلات نیز هستیم و منتظریم  15 آبان ماه فرا برسد و ناتوانی آمریکا را در زمینه تحریم های اقتصادی مشاهده کنیم.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha