جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سمینار "فرهنگ و تمدن" در دانشگاه رادن فتح اندونزی

حوزه/ سمینار بین المللی "فرهنگ و تمدن" با حضور هیئتی از اساتید دانشگاه مذاهب اسلامی در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه رادن فتح اندونزی برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری « حوزه»، سمینار بین المللی با عنوان "فرهنگ و تمدن" با حضور هیئتی از اساتید دانشگاه مذاهب اسلامی در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه رادن فتح اندونزی برگزار شد.

 در این سمینار دکتر رضا صابری معاون آموزشی دانشگاه مذاهب اسلامی مقاله ای با عنوان " وسایل ارتباط جمعی و تمدن نوین اسلامی" و حجت الاسلام دکتر دولابی عضو هیئت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی نیز مقاله خود را تحت عنوان "ارزش های انسانی حتی درجنگ"  ارائه کردند.

" وسایل ارتباط جمعی و تمدن نوین اسلامی"

دکتر رضا صابری معاون آموزشی دانشگاه مذاهب اسلامیدر مقاله خود ابتدا 4 سوال، از جمله این که واژه ارتباط جمعی و تمدن چیست؟ و نقش وسایل ارتباط جمعی غربی در کشورهای اسلامی و ضروت وسایل ارتباط جمعی برای تمدن نوین اسلامی مطرح کرد.

دکتر صابری با طرح مدل های مختلف ارتباط جمعی در جامعه بشری، با توجه به آیات قرآن فطری بودن ارتباطات انسانی و مبنای جامعه بشری براساس ارتباطات انسانی را تشریح کرد.

وی همچنین به رابطه وسایل ارتباط جمعی و اشکال تمدن در قالب نظریه های مختلف صاحبنظران پرداخت و افزود: در ارتباط با وضع فعلی جامعه بشری یکی از معظلات جهان اسلام دگرگونی چهره واقعی اسلام توسط وسایل ارتباط جمعی تمدن غربی عنوان کرد و راهبردهایی را درخصوص ضرورت بهره گیری از وسایل ارتباط جمعی برای ارائه چهره واقعی اسلام و سبک زندگی اسلامی در جهان اسلام تشریح کرد.

شش اصل و ارزش مهم اسلامی و انسانی در جنگ

در ادامه این سمینار که در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه رادن فتح اندونزی برگزار شد، حجت الاسلام دکتر دولابی عضو هیئت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی نیز مقاله خود را تحت عنوان "ارزشهای انسانی حتی درجنگ" ارائه داد.

وی با اشاره به این که ارزشهای انسانی همان اصول و قواعد اخلاق هستند که همه انسانها با عقیده و مسلک های مختلف به آن پایبند هستند، افزود: یک سری اصول و قواعد اخلاقی هستند که اسلام ما را به آنها پایبند کرده و از ما خواسته حتی در جنگ نیز به آنها پایبند باشیم این اصول آنچنان در بین انسان ها مشترک هستند که گویی برخاسته از فطرت الهی انسان ها است.

دکتر دولابی در ادامه با بیان این که بخشی از فرهنگ و تمدن را زیربناهای انسانی و اخلاقی تشکیل می‌دهند به تعدادی از این اصول اشاره کرد و گفت: اولین مورد از ارزش های اسلامی و انسانی عبارت است از دعوت به حق و اسلام پیش از جنگ؛ یعنی اسلام قبل از اینکه با کسی یا گروهی وارد جنگ شود نظر خود را تبیین می کند همانطور که در روایات و سیره نبی اکرم(ص) و اهل بیت(ع) داریم.

عضو هیئت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی بیان داشت: دومین اصل، پذیرش تقاضای پناهندگی است. یعنی اگر کسی از مشرکین از مسلمانان تقاضای پناهندگی کند مسلمانان موظف هستند که او را پناه دهند و اگر مسلمی مشترکی را پناه دهد سایر مسلمین نیز موظف هستند پناهندگی او را بپذیرند که در قرآن کریم و روایات بر آن تأکید شده است.

وی ادامه داد: سومین اصل مصونیت پیران، کودکان، زنان و دیوانگان در جنگ است . یعنی ما حق کشتن و آزار اذیت آنها را نداریم. اصل چهارم ممنوعیت پیمان شکنی به عنوان یکی از اصلی ترین اصول انسانی اسلام است که در قرآن و روایات متعدد به آن اشاره شده است و در سیره رسول خدا به ویژه در صلح حدیبیه به صورت آشکار مشخص است.


دکتر دولابی ممنوعیت برخی از اعمال غیر انسانی را به عنوان یکی یکی دیگر از اصول اسلامی عنوان کرد و افزود: برخی اعمال همانند مثله کردن که پیامبر(ص) فرمودند حتی اگر حیوان هاری را می‌بینید حق ندارید او را مثله کنید چه برسد به انسان ها.

وی گفت: اصل ششم برخورد انسانی با اسیران جنگی است. هدف اسلام از اسیرگرفتن این نیست که آنها را به عنوان عبد در اختیار بگیرد بلکه هدف اصلی این است که از این راه آنها وارد فرهنگ اسلامی شوند و با آن آشنا شوند و رفته رفته بر اثر این آشنایی به اسلام گرایش پیدا کنند و بعدا به بهانه های مختلف آزادی آنها صورت گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha