جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حوزه علمیه خواهران

حوزه/ پس از کسب ۱۰۰ درصدی کرسی مدیریت ۲۰ مدرسه علمیه خواهران استان یزد در سطح دو(کارشناسی)و سطح سه(کارشناسی ارشد)، برای اولین بار در مقطع دکترا یک زن سکاندار کرسی مدیریت می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در یزد، استان یزد از جمله معدود استان های کشور به شمار می رود که در مقطع دکترای حوزوی خواهران دارای دو مدرسه اختصاصی در شهرستان های میبد و یزد است که تا کنون ریاست این دو مدرسه را به دلیل کمبود نیروی متخصص حوزوی خواهر بر عهده دو مدیر آقا بوده است. 

هم اکنون در آستانه آغاز سال تحصیلی 97-98 تعداد 17مدرسه علمیه خواهران در تمام شهرستان های استان یزد به صورت 100 درصدی با مدیران و اساتید زن فعالیت می کنند و در سطح سه(کارشناسی ارشد) در شهرستان های اردکان، میبد و یزد، بخش مدیریت مدرسه به زنان دانش آموخته سطح بالای حوزوی واگذار شده، ولی هنوز در زمینه تأمین استاد نیازمند حضور روحانیون مرد است که در آینده ای نه چندان دور با دانش آموختگی بانوان حوزوی مقطع دکترا به اساتید زن واگذار خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد کارگر شورکی مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در یزد، با اشاره به مرکز تخصصی خواهران حوزوی شهرستان میبد در مقطع دکترا اظهار کرد: مدیران مؤسسه عالی - تخصصی حضرت زهرا(س) شهرستان میبد، از ابتدای تأسیس در سال 94 به ترتیب «حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید علی حسینی زاده» و « حجت الاسلام و المسلمین زکریا اخلاقی» از اساتید پیشکسوت و برجسته حوزه بوده اند .

وی افزود: این مؤسسه با 9 نفر طلبه خواهر، در سال 94 فعالیت خود را آغاز کرد و در سال 95 با ورود هفت طلبه  و در سال 96 با پذیرش شش طلبه و در سال تحصیلی جدید هم با پذیرش شش نفر مجموع طلاب مقطع دکترا را در میبد به 28 نفر افزایش داد که همه این طلاب در رشته تفسیر تطبیقی در حال تحصیلند و برخی از ورودی های 94 در بهار و تابستان امسال فارغ التحصیل شده اند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد تصریح کرد: مدیران مؤسسه آموزش عالی تخصصی مقطع سطح چهار(دکترا)، باید دارای مدرک سطح چهار حوزه(دکترا) باشند که با توجه به فارغ التحصیلی طلاب ورودی سال 94  در مقطع سطح چهار، مدیر جدید این مؤسسه از دانش آموختگان همین مؤسسه عالی و بومی شهرستان میبد انتخاب می شود که پس از انجام مراحل اداری، برای سال تحصیلی جدید معرفی خواهد شد .

برپایه این گزارش،  مقطع سطح چهار، به سومین مرحله از نظام تعلیم و تربیت حوزه های علمیه خواهران اطلاق می شود که در رشته ها و گرایش های مختلف با رویکرد پایه ی تخصصی، طراحی و اجرا می شود و به فارغ التحصیلان این مقطع، دانشنامه سطح چهار حوزوی(دکترا) اعطا می شود که  طول دوره  شامل 80 واحد درسی با احتساب رساله و بدون محاسبه مرخصی، حداقل هشت  و حداکثر 12 نیمسال تحصیلی است .

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha