سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی

حوزه/ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تاکید بر این که مداحی که برای انقلاب نخواند، به امام حسین(ع) جفا کرده است، تصریح کرد: مداحان سرمایه عظیمی از ناحیه امام حسین(ع) در اختیار دارند و نباید آن را خرج اشخاص و جناح های سیاسی کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی ، شنبه شب طی سخنانی در نهمین سوگواره شعر عاشورایی که با حضور مداحان و شاعران آیینی استان قم در سالن همایش های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با اشاره به این که مداحان و مرثیه سرایان و شاعران اهل بیت(ع)، افتخار شیعه هستند و دارای جایگاه رفیعی می باشند، اظهار داشت: سفارش هایی که از ناحیه ائمه اطهار(ع) به ما برای عزاداری ها شده فقط به خاطر این نیست که ما یاد سیدالشهدا(ع) را زنده نگه داریم بلکه بیشتر برای حفظ کردن خودمان است آن هم در شرایط امروز با این همه مشکلات و فسادها که امید ما حقیقتاً به محرم است و این که با عنایت امام حسین(ع) به شیعیان و مجموعه بشر، زمینه هدایت ما فراهم شود تا از این منجلاب های اقتصادی و اخلاقی و سیاسی نجات یافته و دین ما حفظ شود.

وی همچنین با اشاره به احادیث و روایاتی در خصوص اهمیت و ضرورت برگزاری مجالس روضه خوانی و عزاداری امام حسین(ع)، گفت: از حین شهادت امام حسین(ع) و بلکه قبل از آن، مجلس روضه خوانی شروع شده کما این که سیدالشهدا(ع) برای علی اکبر(ع) روضه خواند و در روز عاشورا نیز به نوعی با شهادت هر یک از اصحاب ، زمینه شعر و مرثیه سرایی آغاز شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: ائمه (ع) چه در اصل برگزاری مراسم عزاداری و چه در بحث کیفیت برپایی آن به ما آموزش های لازم را دیده اند، افزود: عده ای نیایند بگویند که چرا سینه زنی می کنید و حال آن که در روایتی امام باقر(ع) از شدت روضه و مصیبت صورت مبارک خویش را به دیوار می کوبد و در روایات ما یازده عنوان در این خصوص وجود دارد که البته برخی مرادف با هم هستند.

وی گفت: مداحان و شعرا و مرثیه سرایان باید به این عناوین و کلمات گهربار حضرات معصومین(ع) اتکا کنند و بدانند در چه مسیر پرارزشی قدم برمی دارند.

وی بیان داشت: گاهی فکر می کنیم که از سوی اهل بیت (ع) فقط گریه مورد توجه قرار گرفته و حتی برخی روشنفکران می گویند بلند گریه نکنید و حتی عده ای از آن که اعتقادات ضعیفی دارند می گویند حتی گریه هم نکنید و حال آن که این ها نمی فهمند که غیر از مساله بکاء ، یازده عنوان در کلام اهل بیت(ع) آمده است.

آیت الله فاضل لنکرانی همچنین افزود: ما حتی در روایات داریم که در عزاداری فریاد و داد بزنید از شدت حزن و این حرف درستی نیست که عده ای می گویند در عزاداری نباید علم و کتل و پرچم و طبل ببرید بلکه هر چه می توانیم باید عزاداری سیدالشهدا(ع) باشکوه تر و پر سر و صداتر باشد.

وی گفت: روی صحبت ما با مداحان و مسئولان هیئات این است که بر اساس کلام و سیره اهل بیت(ع) بگذارید جوان ها بلند فریاد بزنند و گریه کرده و به سر و سینه بزنند کما این که خود امام حسین (ع) برای شهادت حضرت علی اکبر(ع) بلند فریاد زده است.

وی افزود: بی شک شما مداحان مشمول دعای امام صادق(ع) هستید چرا که باعث می شوید مردم بر امام حسین (ع) بگریند و فریاد زده و جزع کنند؛ حتی در روایات ما یقه پاره کردن و بر سر و صورت زدن آمده و آن وقت جای بسی تعجب است از برخی که می گویند سینه زنی هم نکنید!

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) همچنین با بیان این که امام راحل و مقام معظم رهبری و علما و بزرگان بر باشکوه تر برگزار شدن مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) بسیار تاکید دارند، ابراز داشت: هر چه بتوانیم عزاداری ها را با شکوه و با علامات و پرچم و سر و صدا و با طبل ها و علم و کتل برگزار کنیم، کما این که در عالم تکوین نیز همین طور است و درک ما از این مسایل اندک است.

وی افزود: کسی که زبان و نفسش برای اهل بیت(ع) و امام حسین(ع) کار می کند، افتخار شیعه است و مشهور بودن و در صدا و سیما بودن مطرح نیست، بلکه در این جا عشق و ارادت و اخلاص مطرح است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین خاطرنشان کرد: مداح و شاعر اهل بیت(ع) باید مثالی از امام حسین(ع) باشد، به این معنا که حقیقتاً وجودش و رفتار و گفتارش مروج و حامی دین و مکتب باشد.

وی با بیان این که مداحان اهل بیت(ع) باید طوری رفتار کنند که چه درمجالس عمومی و چه محافل خصوصی زینت اهل بیت(ع) و امام حسین(ع) باشند، گفت: مداح باید در زمینه اخلاق با خانواده و اجتماع و اقوامش الگو باشد.

آیت الله فاضل لنکرانی همچنین دربخش دیگری از سخنان خود با بیان این که مداحی سرمایه عظیمی است که امام حسین(ع) در اختیار شما قرار داده است،تصریح کرد: مراقب باشید که این سرمایه بزرگ را برای جناح های سیاسی استفاده نکنید بلکه برای اصول انقلاب آن را بکار گیرید بلکه حتی بنده معتقدم اگر مداحی از انقلاب نخواند اصلاً به امام حسین(ع) جفا کرده ، چرا که ریشه انقلاب ما محرم و صفر است اما باید مراقب بود که این سرمایه نباید خرج افراد و اشخاص و گروه ها و جناح های سیاسی شود.

وی همچنین بر لزوم خواندن اشعار محکم و مستند و قوی در محافل حسینی تاکید کرد و افزود: ما شاعران بسیار خوبی داریم که انصافاً اشعار محکم و ارزشمندی دارند و باید از آن ها استفاده مطلوب کرد.

استاد حوزه علمیه در خاتمه با ابراز امیدواری نسبت به این جلسات و محافل شهر مقدس قم در زمینه مداحی الگوی سایر شهرهای کشور شود، بیان داشت: در این شرایط حساس می بایست بیش از همیشه، مراقب توطئه ها و نقشه های شوم دشمن باشیم و هر کس در این خصوص به اندازه سهم خود رسالت مهم و کلیدی بر عهده دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha