پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حوزه خواهران

حوزه/ براي ريشه كن کردن روحيه خودمحوري علاوه بر راه هاي درمان بيماري، جايگزين ساختن خدا به جاي خود است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، خانم اکرم هنرمند پور، از طلاب مدرسه علمیه خواهران حضرت نرجس(س) یزدانشهر، از تحقیق پایانی خود با عنوان: «خود محوری و عوامل پایداری آن از دیدگاه آیات و روایات» با راهنمایی خانم فاطمه سرمدی و داوری حجت  الاسلام و المسلمین جواد سلیمیان در مدرسه علمیه حضرت نرجس(سلام الله علیها) یزدانشهر دفاع کرد.

خانم هنرمندپور گفت: خود محوري در اصطلاح عبارت است از این که انسان خود را محور حق و باطل، درست و نادرست بداند و تشخيص خود را معيار نيك و بد بداند و مردم را به پيروي از خود دعوت كند و همه چيز را براي خود بخواهد و فقط آنچه را كه خود مي فهمد صحيح بداند.

وی افزود: خودمحوري و خودبرتربینی در بينش توحيدي نهايت سقوط انسان است، زيرا حركت به سوي خدا حركت به سوي كمال مطلق است، ولي حركت به سوي خود، فاصله گرفتن و دور شدن از كمال مطلق است و در نتيجه سقوط انسان است و انساني كه خود محور شد تدريجا ماهيت انساني اش به هويت شيطاني مبدل مي شود.

 هنرمندپور در ادامه افزود: براي ريشه كن کردن روحيه ی خودمحوري علاوه بر راه هاي درمان بيماري، جايگزين ساختن خدا به جاي خود است. لذا راه علاج خودمحوری و استبداد به رأی، معرفت به خداوند تبارک و تعالی است و هنگامی‌ که عظمت و بزرگی خداوند متعال را مدّ نظر داشته باشیم، همواره خود را حقیر، فقیر و ذلیل می‌بینیم و روحیّه ی استکباری در ما خشک و ویران می‌شود.

وی، پذيرش خرد جمعي، پذيرش نقش همياري ديگران در توفيق، نقد پذيري، تقويت روحيه ي بندگي، مشورت خواهي، ارزیابی خود و معرفت بر ضعف‌هاي جسمي و روحي خویش را از دیگر راه های درمان خود محوری و استبداد رأی دانست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha