پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 461175
۱۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۱
منشورات عاشورایی نشر دارالعرفان

حوزه/ مرکز نشر دارالعرفان وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان تحت اشراف علمی استاد حسین انصاریان مجموعه کتب عاشورایی و مناسبتی خود را معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، مرکز نشر دارالعرفان به مدیریت سید محمدجواد آصف آگاه، در آستانه فرا رسیدن ایام سوگواری شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) و یاران باوفایش 10 اثر منتختب خود را معرفی کرد.

کتبی از جمله؛ «سید الشهدا(ع) تجلی عبودیت»،«آیین اشک و عزا»، «بررسی تاریخ نهضت عاشورا»، «سید الشهدا(ع) و یارانش»، «عنصر شجاعت»، «مجموعه مقالات حسینی و عاشورایی (1)»، «مروری بر مقتل سیدالشهدا(ع)»، «یک شب و روز عاشورا»، «مجموعه مقالات اخلاق و معنویت در حماسه حسینی» و «مجموعه مقالات حماسه حسینی (2)» از جمله این عناوین منتخب می‌باشد.

1) سیدالشهدا(ع) تجلی عبودیت

استاد حسین انصاریان در کتاب «سیدالشهدا (ع) تجلی عبودیت» در چهار فصل و ۴۰۰ صفحه مطالب نابی را از ابعاد متفاوت قیام امام حسین(ع) و واقعه کربلا بیان می‌کند، این کتاب شامل فصل‌هایی از جمله «حقیقت و چیستی عبودیت»، «تجلی شاخصه‌های فردی عبودیت در شخصیت سیدالشهدا(ع)»، «تجلی شاخصه‌های اجتماعی عبودیت در قیام حسینی» و «سیدالشهدا(ع) تجلی مقام ربوبیت و حریت» است.

همچنین در بخش پایانی کتاب، فهرست آیات؛ فهرست روایات؛ فهرست انبیا، معصومین و اشخاص؛ فهرست اماکن؛ فهرست ادیان، مذاهب، قبایل و فرق؛ فهرست کتاب‌ها؛ فهرست اشعار و فهرست کتابنامه را در اختیار مخاطبان قرار داده است.

2) آیین اشک و عزا در سوگ سیدالشهدا(ع)

در این اثر 287 صفحه‌ای استاد حسین انصاریان در دو عنوان اصلی و 10 بخش به ارائه بیش از 120 مطلب خواندنی پیرامون شخصیت نورانی حضرت اباعبدالله الحسین(ع) می‌پردازد.

«منزلت امام حسین(ع) و یاران و خاندان گرامی ایشان»، «آیین اشک و عزا» دو بخش اصلی کتاب را تشکیل می‌دهند بطوری‌که در بخش نخست عناوینی همچون؛ «منزلت امام حسین(ع)»، «الگوهای رفتاری و اخلاقی سیدالشهدا(ع)»، «حقایقی توحیدی از امام حسین(ع)»، «منزلت یاران و خاندان سیدالشهدا(ع)» و «قمربنی هاشم(ع) عبد صالح خدا» را مورد مطالعه قرار خواهیم داد.

این گزارش با اشاره به عناوین بخش دوم کتاب می‌افزاید: «اشک تمام موجودات در عزای سیدالشهدا(ع)»، «ارزشمندترین اشک‌ها»، «اهمیت عزاداری بر سیدالشهدا(ع)» و «حرارت شور حسینی در جان شیعیان» از جمله مطالب خواندنی بخش دوم کتاب می‌باشد.

3) مروری بر مقتل سیدالشهدا(ع)

این اثر ارزشمند با عنوان «حسین جان» در واقع تلخیصی از سخنرانی‌های استاد انصاریان است که در راستای اهداف الهی و خدمات به اهل‌بیت(ع) افزون بر استفاده از سخنرانی‌های پر بار و عالمانه استاد انصاریان به رشته تحریر درآمده است.

کتاب مروری بر مقتل سیدالشهدا(ع) در کلام استاد حسین انصاریان که در 158 صفحه به رشته تحریر درآمده است، در قالب 21 جلسه سخنرانی پیرامون امام حسین(ع)، کربلا، عاشورا، قیام، شقی‌ترین دشمنان دین مطالب ارزشمندی را ارائه کرده است.

شأن و شخصیت امام حسین و اهل‌بیت(ع) و اهمیت روضه و گریه بر امام حسین(ع)؛ سفر حضرت مسلم بن عقیل به شهر کوفه و شهادت ایشان؛ ورود حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران و اهل‌بیت(ع) به سرزمین کربلا؛ در شب عاشورا چه گذشت؟؛ شهادت حضرت مسلم بن عوسجه؛ شهادت حضرت حبیب بن مظاهر؛ پیوستن زهیر بن قین به کاروان حسینی در مسیر کربلا و چگونگی شهادت ایشان؛ پیوستن حضرت حرّ به کاروان حسینی، توبه و شهادت ایشان؛ اجازه گرفتن حضرت قاسم(ع) برای رفتن به میدان و نحوه شهادت ایشان؛ به میدان رفتن آینه تمام‌نمای پیامبر(ص) حضرت علی اکبر(ع) و شهادت ایشان از عناوین خواندنی این کتاب است.

مخاطبین همچنین می‌توانند مطالب دیگری از جمله شهادت کودک شیرخوار سیدالشهدا(ع) حضرت علی‌اصغر(ع)؛ شهادت قمربنی‌هاشم حضرت عباس(ع)؛ به میدان رفتن حضرت سیدالشهدا(ع) و شهادت ایشان، بازگشت ذوالجناح به خیمه‌ها، وقایع شام عاشورا و آتش زدن خیمه‌ها، اسارت حضرت زینب(س) و اهل بیت(ع) و حرکت آنان به شهر کوفه، مجلس ابن‌زیاد لعنة الله علیه، در دیر راهب نصرانی بین مسیر کوفه و شام مورد مطالعه قرار دهند.

4) عنصر شجاعت یا هفتاد و دو تن و يك تن (هشت جلدی)

این دوره هشت جلدی که اثر گرانسنگ آیت‌الله میرزا خلیل کمره‌ای است، توسط واحد تحقیقات مؤسسه دارالعرفان الشیعی زیر نظر محقق فرزانه استاد حسین انصاریان ویرایش، تحقیق و سپس به زیور طبع آراسته شده است.

جلد اول این کتاب واکاوی عنصر «شجاعت» در میان تعدادی از اصحاب امام حسین(ع) است. به باور نگارنده فضیلت اخلاقی شجاعت در میان اصحاب سیدالشهداء در روز عاشورا برگرفته شده از روح صیقل یافته آنان بوده و با ایمان و حکمت عجین بوده است. وی در این اثر با تقدیر از مقام شهید و شهادت در تلاش بوده تا از رهگذر رفتارشناسی اصحاب آن امام همام، نقش اساسی موضوع مورد بررسی در روز عاشورا را به خوانندگان نشان دهد. حبیب بن مظاهر و یاران، یزید بن ثبیط عبقسی، ادهم بن امیه، عامر، سالم، سیف، حجاج جعفی، سعید بن عبدالله حنفی، شوذب بن عبدالله همدانی شاکری و زهیر بن قین بجلی تعدادی از افرادی هستند که از دلاوری‌های مؤمنانه آنان در این اثر به تفصیل صحبت به میان آمده است.

مؤلف در جلد دوم این کتاب نیز به  واکاوی عنصر «شجاعت» در میان تعدادی دیگر از اصحاب امام حسین(ع) پرداخته است. از جمله آنان؛ انس بن حرث، حبیب بن مظاهر، مسلم بن عوسجه اسدی، جبلة بن علی شیبانی، زیاد بن عریب، حنظلة بن اسعد شبامی، حبشی بن قیس، عمار بن ابی‌سلامة، بشر بن عمرو حضرمی و حجاج بن بدر تعدادی از افرادی هستند که از دلاوری‌های مؤمنانه آنان در این اثر به تفصیل صحبت به میان آمده است.

نگارنده در جلد سوم این اثر گزارشی از نحوه شهادت افرادی که از لشکر عمر سعد به لشکر امام(ع) وارد شدند و افرادی که در روز عاشورا به آن سپاه پیوستند و همچنین سعد بن عمرو، آخرین شهید روز عاشورا نیز مطالبی را ارائه کرده است.

در جلد چهارم تحقیقی در مورد «شجاعت» و دلاوری‌های «مسلم بن عقیل» از اصحاب امام حسین(ع) است. در این کتاب مسلم بن عقیل به عنوان نمونه کاملی از طهارت ضمیر و پاکی از آثار وراثت سوء و تقلیدهای عقاید منحرف و طهارت از هر جهت معرفی شده است. نگارنده بر این باور است که آن‌چه باعث باقی ماندن نام این شهید در صفحه تاریخ گشته، وجود صفات مزبور به همراه عنصر شجاعت و دلاوری در شخصیت مسلم می‌باشد. اشاره به نقش مسلم بن عقیل در زمان امیرالمؤمنین(ع) و امام حسن(ع) و گزارشی از حضور مسلم در کوفه و نحوه شهادت وی از جمله مباحث مطرح شده در این نوشتار می‌باشد.

در جلد پنجم درنگی بر عنصر «شجاعت» در شخصیت امام حسین(ع) است. نویسنده در این اثر موضوع شهادت را در دوران ولادت امام پی گرفته و بر این باور است که علاوه بر ضمیر پاک و روح والا و ملکوتی آن حضرت، محیط ولادت و پرورش آن حضرت نیز به گونه‌ای بوده که ایشان را به سمت و سوی شجاعت رهنمون می‌ساخته است. گوشه‌ای از ضمیر مقدس امام، چهره‌ای از ایده‌آل دولت در نظر امام حسین(ع)، مدینه سنگر جنگ است و مسجد نماز، روایاتی از زادگاه و روز میلاد آن امام همام، سخنان قابلگانی چون: صفیه دختر عبدالمطلب و اسماء بنت عمیس و بره خزاعیه و همچنین گزارشی از مراقبت‌های پیامبر(ص) از آن حضرت محورهای اصلی مباحث مطرح شده در این کتاب هستند.

در جلد ششم درنگی بر عنصر «شجاعت» در شخصیت امام حسین(ع) است. نگارنده در این اثر با بیان برخی از اتفاقاتی که در کودکی آن امام شهید رخ داده، تلاش دارد تا تبلور شجاعت در اندیشه و افکار ایشان را به نمایش گذارد. گزارشاتی از حضور سیدالشهداء در منزل زنان برجسته و پاک دامن عصر رسالت و همچنین در نزد پیامبر(ص) بخش قابل توجهی از مطالب این کتاب را به خود اختصاص داده است.

در جلد هفتم بررسی تأثیر همنشینی امام حسین(ع) با رسول الله(ص) در ایجاد روحیه «شجاعت» در آن امام همام است. به باور نگارنده احادیث اهتمام پیامبر(ص) به تغذیه کودک، چون از میمونه بنت حارث هلالی و ام سلمه از همسران رسول خدا(ص) به دست ما رسیده، در ردیف گردش کودک در حجره‌های زنان رسول الله(ص) می‌باشد و چون بیشتر روایات آن از امیرالمؤمنین(ع) روایت شده، می‌توان بر این احادیث اعتبار تام نهاد. در این جلد، ادامه احادیث حضور امام حسین(ع) در منزل زنان پیامبر آغاز شده و با احادیث مربوط به تغذیه ایشان به پایان رسیده است.

جلد هشتم که به کوشش واحد تحقیقات مؤسسه دارالعرفان الشیعی تنظیم و ارائه گردیده، فهرستی از مطالب گنجانده شده در مجلدات قبلی مجموعه «عنصر شجاعت یا هفتاد و دو تن و یک تن» است. در این جلد پایانی کتاب، موضوعات مختلف موجود در هفت جلد پیشین این مجموعه به صورت جداگانه و به‌گونه فهرستی به منظور ایجاد تسهیل در دسترسی به مطالب کتاب، در اختیار خوانندگان قرار داده شده است. فهارس موجود در مجلد هشتم به شرح ذیل می‌باشد: فهرست آیات؛ فهرست روایات؛ فهرست ادعیه و زیارات؛ فهرست انبیاء و معصومین(ع)؛ فهرست اعلام و اشخاص؛ فهرست قبایل؛ فهرست مکان‌ها؛ فهرست اشعار عربی و فهرست اشعار فارسی.

5) یک شب و روز عاشورا

این اثر ارزشمند که تألیف آیت‌الله حاج میرزا خلیل کمره‌ای است از سوی نشر دارالعرفان و زیر نظر استاد حسین انصاریان اواخر سال 89 منتشر شده است.

کتاب یک شب و روز عاشورا دارای دو بخش اصلی «یک شب و روز عاشورا» و «نبرد و خون» است و دو لشکر و فکر شب، نص سخن، شب جنگجویان و بیداری رقیب، سپردن امانت، سپیده تاریک و روشن و نماز، قیام به دفاع، در کسوت محمد، نامه تحمیل بیعت، نص خطابه سومین و نگاه حضرت به پشت سر عمر سعد از موضوعاتی است که در بخش اول این کتاب مطرح شده است.

نگاهی به حر ریاحی سردار لشکر دشمن، خطر و نخستین حمله عمومی، فعالیت یکه‌سواران اصحاب، نماز خوف، دشمن سواره و او پیاده از موضوعاتی است که در فصل دوم از سوی نویسنده تبیین شده است.

6) بررسی تاریخ نهضت عاشورا

این اثر که از مجموعه آثار عاشورایی دکتر محمدابراهیم آیتی است که به کوشش واحد تحقیقات مؤسسه دارالعرفان الشیعی در 575 صفحه چاپ شده است، در دو بخش «بررسی تاریخ عاشورا» و «سرمایه سخن» در بیش از 30 گفتار مطالب ارزشمندی را از معرفی خاندان عصمت و طهارت(ع)، محرم و واقعه عاشورا، ماه صفر و اربعین حسینی به مخاطبین خود عرضه می‌کند.

7) سیدالشهدا(ع) و یارانش

این اثر ارزشمند که تحریر و تلخیص موسوعه «عنصر شجاعت» اثر آیت‌الله میرزا خلیل کمره‌ای است در 437 صفحه و در سه بخش «تولد و تربیت در دامان نبوت»، «شهادت و شهدای کربلا» و «شهادت امام حسین(ع) و اهل‌بیت(ع)» اطلاعات ارزشمندی را در اختیار خوانندگان خود قرار می‌دهد.

8) نگاهی دیگر به حادثه عاشورا (مجموعه مقالات کنگره ملی حسینی)

این اثر گرانسنگ در 440 صفحه و 5 بخش مطالب ارزشمندی از جمله؛ «تحلیل جامعه شناختی»، «با عاشورانگاران و عاشورا پژوهان»، «درس‌های عاشورا»، «یاران و دشمنان» و «زمینه‌ها و اهداف» از جمله بخش‌های متنوع این کتاب ارزشمند می‌باشد.

9) مجموعه مقالات حماسه حسینی دوره اول

این اثر گرانسنگ در قالب 655 صفحه مطالب ارزشمندی را تقدیم مخاطبین خود می‌کند.

«تحلیلی درباره قیام امام حسین(ع)»، «تفکیک دو اسلام در نهضت حسینی»، «ارزش‌های اخلاقی در نهضت حسینی»، «حسین بن علی و ستیز با استبداد و خودکامگی»، «جابگاه عشق و عقل در شخصیت امام حسین(ع)»، «سیره مواجهه شهید مطهری با حادثه عاشورا»، «قشربندی یاران امام حسین(ع)» و ده‌ها عنوان دیگر از جمله مطالب خواندنی این کتاب ارزشمند می‌باشد.

10) مجموعه مقالات اخلاق و معنویت در حماسه حسینی

این اثر ارزشمندِ 743 صفحه‌ای، حاوی مجموعه مقالات خواندنی پیرامون واقعه عاشورا و حماسه حسینی می‌باشد.

«حریت و آزادگی در مکتب»، «کرامت‌مندی و عزت‌مندی در مدرسه حسینی»، «تجلی توحید در سیره سیدالشهدا(ع)»، «آسیب‌های اخلاقی پژوهش‌های عاشورایی»، «اندیشه‌ها و روش‌های تربیتی حماسه حسینی»، «تعارض ارزش‌های اخلاقی جاهلی و اسلامی  در دوره امویان»، «ایثار در سخن و سیره اهل‌بیت(ع) با تکیه بر جلوه‌های آن در عاشورا»، «کرامت انسانی در نهضت حسینی»، «بررسی و تحلیل دعای عرفه»، «نگاه جمیل اهل‌بیت(ع) به حماسه عاشورا» و «امام حسین(ع) و اخلاق مبارزه» از جمله برخی از عناوین مقالات ارائه شده در این کتاب ارزشمند می باشد.

علاقه‌مندان برای آگاهی از سایر آثار و تألیفات و همچنین نمایندگی های نشر دارالعرفان می توانند به نشانی اینترنتی ذیل مراجعه کنند؛

http://www.erfan.ir/farsi/article/view/76976

انتهای پیام / اکبر پوست چیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha