چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت الله طالقانی

حوزه/ آیت الله طالقانی، با مجاهدت و فریاد خویش، سکوت دوران سیاه عصر خود را در هم شکست و با تفسیر آیات حیات بخش قرآن روحیه مبارزه را در جامعه تقویت نمود و با مجاهدت بی‌بدیل خویش از مقبولیت و جایگاه اجتماعی خود استفاده نمود و نهال انقلاب اسلامی را آبیاری کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، ۱۹شهریورماه سالگرد ارتحال بزرگ مردی است که امام راحل(ره) او را «ابوذر زمان» نامید.

رادمرد فرزانه‌ای که با تفسیر آیات وحی اختناق حکومت پهلوی را درهم شکست و با فریاد حق‌طلبانه خود، ولی فقیه عصر خویش را یاری نمود و نام خویش را بر جریده عالم به‌عنوان یکی از احیاگران اسلام انقلابی ثبت کرد.

آری! سخن پیرامون مفسر بی‌بدیل قرآن کریم، آیت الله سید محمود طالقانی(ره) اولین امام جمعه تهران است. مردی که تا به امروز مردم او را  به نیکی یاد می‌کنند؛ زیرا رنج مردم مایه تأسف او بود.

در بین مردم زیست، با مردم صادقانه سخن گفت و با روحیه انقلابی با حمایت مردم کوچه و بازار به حمایت نهضت عظیم معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) پرداخت.

سهم او از انقلاب درهم و دینار نبود، آنچه سهم آیت الله طالقانی(ره) شد، نام نیک و سخنان از دل برآمده و غیر تصنعی بود که چون از دل او برمی آمد و واقعی بود بر دل مردم می‌نشست و مردم نیز از آن عالم ربانی که پدر می‌خواندندش با جان و دل می‌پذیرفتند.

سخن از مجاهد و مبارز خستگی ناپذیری است که برای برکندن ریشه فساد و عملی شدن اسلام انقلابی غالب عمر خود را مانند امام موسی کاظم(ع) در زندان‌های پهلوی سپری کرد و تفریح این عالم مبارز انتقال از زندانی به زندان دیگر بود.

او با مجاهدت و فریاد خویش، سکوت دوران سیاه عصر خود را در هم شکست و با تفسیر آیات حیات بخش قرآن روحیه مبارزه را در جامعه تقویت نمود و با مجاهدت بی‌بدیل خویش از مقبولیت و جایگاه اجتماعی خود استفاده نمود و نهال انقلاب اسلامی را آبیاری کرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی علی‌رغم بیماری که بخش اعظم آن ناشی از شکنجه‌های جسمی و روحی آن سید والامقام توسط دستگاه قدار طاغوت بود از پای ننشست و پس از انتصاب ایشان از جانب حضرت امام(ره) به‌عنوان اولین امام جمعه تهران با تبیین حقایق حکومت اسلامی از قرآن به هدایت مردم و مسئولین پرداخت.

اگرچه مدت امامت جمعه آیت الله طالقانی(ره) کوتاه بود اما کوثر کلمات آن مجاهد نستوه، با برکت بوده و آن خطبه‌های دل‌نشین که برگرفته از آیات وحی بود، امروز نیز درس آموز است و ای کاش مردم و مسئولین آن خطبه‌های دل‌نشین را بازخوانی نموده و از رهنمودهای ایشان بهره‌مند گردند.

افسوس که آن گوهر گران‌بها هنوز ناشناخته مانده و افکار و سیره ایشان که عدم سهم خواهی و ساده زیستی بود در جامعه کمتر دیده می‌شود.

روح آن بزرگ مرد انقلاب اسلامی که از حواریون امام امت(ره) بود، شاد و افکار تابناکش که برگرفته از اسلام انقلابی است پر رهرو باد.

حجت الاسلام امین بهرامی

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • آذردخت لیلی زاده IR ۰۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    0 0
    سلام علیکم عرض ادب واحترام برحضرتعالی پژوهشگرارجمندخداخیرتان دهد که یادآیت الله طالقانی را زنده کردیداین مرد کم نظیر یار راستین رهبرکبیر(ره)بودند همانطورکه صحیح فرمودیدکلام حکیمانه ونافظی داشتند فقط وفقط پیروخط امام بودنداما تمام حزب های سیاسی زمان خویش را باکلام شان بیاری امام کنترل می کردند واقعامسائل الان زاهدان به کسی مانند این مرد بزرگ نیازدارد که بتواند یاری رسان رهبرحکیم آیت الله سیدعلی خامنه ای(حفظ الله) باشداز زحمات این مرد دلسوز ونائب صاحب الزمان (ع)سبک کند اللهم الرزقنا توفیق طاعت.....اینکه دراصل یاری دهنده ی صاحب اصلی جهان اسلام حضرت مهدی (ع) شود باکمال تشکرسبب خیرشدیدخاطرات نوجوانی را زنده کردید ومروری برخاطرات پربرکت شدید ان شاءالله عاقبت بخیرشوید...