شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله اراکی-همایش سادات شیعه و سنی در زاهدان

حوزه/ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تاکید بر این که احترام به سادات یک کار تشریفاتی نیست، گفت: مسئله حضور سادات بخشی از فلسفه تاریخ در شکل‌گیری امت صالح محمدی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از زاهدان، آیت الله محسن اراکی، امروز، در نخستین همایش سادات تشیع و تسنن، در سیستان و بلوچستان، گفت: ما اعتقاد داریم مسئله حضور سادات بخشی از فلسفه تاریخ در شکل‌گیری امت صالح محمدی است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اهمیت پرداختن به مسئله سادات، افزود: این اجتماع و اجتماعات مربوط به سادات که در آینده شکل خواهد گرفت، یک کار تشریفاتی نیست.

وی ادامه داد: کسی نباید تصور کند رفتار در برابر سادات فقط صرف احترام است. خداوند متعال در آیه 128 سوره بقره می‌فرماید « رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَيْنِ لَكَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِنَا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَكَ وَأَرِنَا مَنَاسِكَنَا وَتُبْ عَلَيْنَا ۖ إِنَّكَ أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ / پروردگارا، دل ما را تسلیم فرمان خود گردان و فرزندان ما را نیز امتی تسلیم و رضای خود بدار، و راه پرستش و طاعت را به ما بنما و بر ما (وظیفه بندگی را) سهل و آسان‌گیر، که تویی توبه‌پذیر و مهربان»، این مطلب را می‌رساند که شکل‌گیری امت واحده الهی از ذریه اسماعیل و آل محمد شروع خواهد شد.

عضو خبرگان رهبری با بیان این مطلب که شکلگیری جامعه عدل بر روی کره زمین قانونی دارد، اظهار کرد: آغاز این شکل‌گیری آن از خلافت فردی است؛ یعنی خداوند متعال شخصی را به عنوان جانشین خود بر روی زمین معین می‌کند. این انتخاب خلیفه برای آن است که این خلیفه همان کاری که خداوند انجام می‌دهد را بر روی زمین اقامه کند « شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلَائِكَةُ وَأُولُو الْعِلْمِ قَائِمًا بِالْقِسْطِ ۚ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ( آل عمران/ 18)».

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: اولین کاری که رسل می‌کنند این است که یک امت می‌سازند و یک جامعه مبتنی بر عدل می‌سازند، «وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ وَ يَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهيداً» درست کردن این امت وسط مأموریت همه انبیاست اما این آروزی بزرگ تنها در شأن امت محمد صلی الله علیه و آله و سلم محقق شده است و «وَ رَحْمَتي‏ وَسِعَتْ كُلَّ شَيْ‏ءٍ فَسَأَكْتُبُها» برای ایشان است.

وی در ادامه با اشاره به چگونگی شکل‌گیری امت وسط و عدل و میزان گفت: آغاز این امت از بیت محمد صلی الله علیه و آله و سلم است. خداوند در قران کریم یک قانون عجیبی را مطرح می‌کند که از قوانین و سنت‌های الهی است، می‌فرماید ابتدا اولاد بنی یعقوب را برای این کار انتخاب کردیم تا آن‌ها آن بیتی شوند که از آن بیت امت ساخته می‌شود؛ «وَ مَنْ يَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْراهيمَ إِلاَّ مَنْ سَفِهَ نَفْسَهُ وَ لَقَدِ اصْطَفَيْناهُ فِي الدُّنْيا وَ إِنَّهُ فِي الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحين‏ * إِذْ قالَ لَهُ رَبُّهُ أَسْلِمْ قالَ أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعالَمين‏ * وَ وَصَّى بِها إِبْراهيمُ بَنيهِ وَ يَعْقُوبُ يا بَنِيَّ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفى‏ لَكُمُ الدِّينَ فَلا تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ». اما چه شد؟ خداوند می‌فرماید: «فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضاعُوا الصَّلاةَ وَ اتَّبَعُوا الشَّهَواتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا» خاتمه آل اسحاق و بنی اسرائیل با لعنت الهی همراه بود و آن‌ها از دایره تشکیلان امت وسط خداوند اخراج کرد.

آیت الله اراکی افزود: بعد بیت دیگری از آل ابراهیم جایگزین شد که این بیت از بنی اسماعیل بود که در محمد و آله محمد علیهم السلام خود را نشان داد و در اینجا «وَ رَحْمَتي‏ وَسِعَتْ كُلَّ شَيْ‏ءٍ فَسَأَكْتُبُها لِلَّذينَ يَتَّقُونَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ الَّذينَ هُمْ بِآياتِنا يُؤْمِنُونَ‏ * الَّذينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّي‏» شکل گرفت و این بیت شد و «إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً» بیت مرکزی شد.  لذا باید از این بیت آن بیوت الهی و مطهر شکل بگیرد و از آن امت وسط درست شود. وقتی امت وسط هم شکل گرفت آن جامعه عدل الهی هم درست خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: ما اعتقاد داریم که نقش سادات برای شکل‌گیری جامعه عدل و امت عدل اسلامی یک سنت حتمی الهی است. این که سادات همدیگر را بشناسند و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و اول از آن‌ها و بین خود آن‌ها امربه‌معروف و نهی از منکر شروع شود تا یک جامعه سادات آمر به معروف و ناهی از منکر شکل بگیرد. لذا این امت در درجه اول باید از سادات شکل بگیرد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پایان گفت: بنابراین باید دانست مسئله حضور سادات بخشی از فلسفه تاریخ در شکل‌گیری امت صالح محمدی است. تنها مسئله احترام نیست هرچند که احترام واجب است، اما موضوع بیش از این و در حد ایجاد کردن امت وسط است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha