شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 461236
۱۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۵
مرند

حوزه/ همایش «عاشورائیان» در آستانه ماه محرم با حضور امام جمعه مرند و جمعی از روحانیون و مبلغان، مداحان و مسئولین هیئات مذهبی در این شهرستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تبریز، حجت الاسلام والمسلمین علی نعمت زاده امام جمعه مرند،در همایش عاشورائیان با حضور مسئولین هیئت های مذهبی و مداحان اهل بیت(ع) شهرستان مرند با اشاره به نقش تاثیرگذار ماه محرم در جهان اظهار داشت: امروز همه جهانیان چه دوست و چه دشمن، به تاثیر و نقش و جایگاه مراسم عزاداری امام حسین(ع) و محرم و صفر پی برده اند، انقلاب اسلامی ایران نیز عزت و اعتماد به نفس خود را از همین بیرق ها به دست آورده است. 

وی با اشاره به آغاز حرکت نخستین انقلاب اسلامی ایران در محرم سال 1341 عنوان کرد: به فرموده امام خمینی(ره) ما هرچه داریم از محرم و صفر است، دشمن خوب می داند که نمی تواند ماه محرم و امام حسین(ع) را از ما بگیرد اما با وارد کردن آسیب ها، سعی دارد مسیر آن را منحرف کند.

امام جمعه مرند با اشاره به جایگاه ویژه هیئات مذهبی عنوان کرد: باید مراقب باشیم جایگاه هیئات مذهبی و عزاداری تضعیف نشود، این سرمایه عظیمی است که باید برای حفظ و تقویت اسلام از آن بهره برد اما دشمنان می خواهند این پتانسیل عظیم مکتب تشیع را بی اثر کنند.

حجت الاسلام والمسلمین نعمت زاده با اشاره به توطئه دشمنان علیه انقلاب اسلامی گفت: این نظام اسلامی تا زمانی که نام امام حسین(ع) را یدک می کشد، در مقابل توطئه ها و نقشه های شوم دشمنان کوتاه نخواهد آمد.

امام جمعه مرند خطاب به مداحان اهل بیت(ع) تصریح کرد: عزاداری ها باید طبق دستور و سیره اهل بیت باشد، مداحان در انتخاب اشعار دقت کنند و از هر وسیله و روشی که موجب وهن عزاداری شود استفاده نکنند.

حجت الاسلام والمسلمین نعمت زاده تاکید کرد: وحدت و انسجام ملی باید تقویت شود، چرا که امروز در شرایط حساسی هستیم و دشمنان از کوچک ترین اختلاف داخلی، سوء استفاده خواهد کرد.

وی افزود: دشمن با راه اندازی جنگ هوشمند، تلاش دارد تا فاصله ای بین مردم و دولت ایجاد کند و مداحان و سخنرانان مراقب باشند تا اختلاف افکنی نکنند.

حجت الاسلام والمسلمین نعمت زاده گفت: صداوسیما نوع عزاداری را برای مردم تعیین تکلیف نکند، بلکه می تواند از عزاداری های سنتی و سنت های آئینی عزاداری تصویربرداری کرده و الگوسازی کند.

وی بر محوریت قرار دادن مساجد در عزاداری ها تاکید کرد و اذعان داشت: هیئات مذهبی از روحانیون و مبلغان نیز استفاده کنند و نسل جوان را با معارف دین و آموزه های امام حسین(ع) آشنا کنند.

عزاداری های نمایشی آسیب نوین ماه محرم

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مرند نیز در این مراسم با اشاره به شیوه های نوین عزاداری اظهار داشت: هیئات مذهبی در دهه اخیر رشد پیدا کرده اند، اما دشمنان با توطئه هایی سعی در به انحراف کشاندن مسیر عزاداری دارند.

حجت الاسلام مظفر رجب زاده با اشاره به آسیب های غالب در هیئات عزاداری ابراز داشت: شکل عزاداری باید به گونه ای باشد که حزن در دل انسان ایجاد کند، اما شکل برخی از هیئات عزاداری به مسیری کشانده شده که حزنی ایجاد نمی کند و اثربخشی ندارد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مرند تاکید کرد: برخی هیئات با استفاده از طبل، شکل عزاداری سنتی را تغییر داده و گاهی به صورت نمایشی به عزاداری می پردازند.

حجت الاسلام رجب زاده خاطرنشان کرد: هیئت مذهبی و عزاداری باید منادی ندای اهل بیت(ع) بوده و بصیرت بخش باشد، هیئتی که تنها در عزاداری خلاصه می شود، ضرری برای دشمن نخواهد داشت.

وی ادامه داد: شعر مداح باید ستون کاخ دشمن را به لرزده دربیاورد، مداحان باید به مسائل روز آگاهی داشته و جامعه را نیز آگاهی دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha