سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حجت الاسلام رئیسی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین رئیسی به تشریح کارکردهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هیئت‌های مذهبی در مواجه با آسیب‌های اجتماعی، گره‌گشایی از مشکلات اقتصادی نیازمندان و ایستادگی در برابر نظام سلطه پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، در مراسم آیین اهدای پرچم متبرکه آستان قدس رضوی به هیأت‌های مذهبی کشور و ده کشور اسلامی که در رواق امام خمینی(ره) برگزار شد، با بیان اینکه اساس هیئت‌های عزاداری بصیرت آفرینی و بصیرت افزایی است، گفت: یکی از کارکردهای هیئت، صیانت بخشی و رسیدگی به جامعه و گشودن گره‌های اجتماعی است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان تأکید کرد: انسان‌هایی که به نام اباعبدالله(ع) گرد هم جمع می‌شوند نمی‌توانند نسبت به آسیب‌های اجتماعی که جامعه و جوانان را تهدید می‌کند و  به اخلاق، افکار، اندیشه‌ها و لایه‌های مختلف جامعه آسیب می‌رساند بی‌تفاوت باشند بلکه نسبت به ارائه راهکارهای برون رفت از این آسیب‌ها اقدام می‌کنند؛ آسیب‌هایی همچون عدم توجه به خانواده به عنوان یک اجتماع کوچک اما تأثیر گذار، اعتیاد، طلاق و فساد که امروز به عنوان یک تهدید جامعه و جوانان ما را تهدید می‌کنند.

کارکردهای اقتصادی و سیاسی هیئت‌های مذهبی

وی توجه به مسائل اقتصادی جامعه را یکی دیگر از کارکردهای هیئت‌های مذهبی برشمرد و عنوان کرد: هیئت‌ها که خود همواره توسط مردم اداره می‌شوند با اتمام محرم و صفر کارکردشان به پایان نمی‌رسد و باید پرچمشان همچنان جهت گره گشایی از نیازمندان، فقرا و مستمندان برافراشته است.

عضو مجلس خبرگان رهبری به کارکردهای سیاسی هیئت‌های مذهبی اشاره کرد و با بیان اینکه در هیئت‌های هم تولی و هم تبری وجود دارد، گفت: در هیئت هم می‌توان دلدادگی به خدا و اهل بیت(ع) ‌و جلوه‌های این دلدادگی و هم برائت از دشمنان قرآن و اهل بیت(ع) را مشاهده کرد.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: امروز آمریکا، ‌اسرائیل، انگلیس و بسیاری از سلطه گران همان حرکت‌هایی که یزید و یزیدیان در ستم به اهل حق و ظلم به  انسان های مظلوم می‌کردند را انجام می‌دهند؛ حرکت‌هایی چون کودک کشی، خانه را بر سر اهلش ویران کردن،‌تجاوز به حقوق دیگران.

حجت الاسلام و‌المسلمین رئیسی تأکید کرد: امروز یکی از کارکردهای هیئت‌ها این است که در برابر ظالمان، ستم‌گران و نظام سلطه، روحیه مقاومت و ایستادگی را در اهل خودش ایجاد کند.

جاهلیت مدرن حزب‌گرایی / فرد سیاسی چه کسی است؟

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: سیاسی بودن به معنای عضو یک حزب و جناح سیاسی نیست؛ بلکه کسی سیاسی است که در زندگی اجتماعی خودش جامعه را بشناسد و متناسب با نیاز جامعه نقش ایفا کند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: اساس نهضت امام حسین(ع) عمل به حق و اجرا و پیگیری حق و ایستادگی در برابر باطل در جهت احقاق حق بود و امروز نیز یکی از کارکردهای هیئت‌ها همین موضوع است؛ امروز لبیک گفتن به پیام امام راحل و فریادهای رهبر انقلاب همان لبیکی است که باید به پیام اباعبدالله(ع) داد.

حجت الاسلام و‌المسلمین رئیسی با تأکید بر اهمیت کارکرد هیئت ها در برابر افکار، عمل و اخلاق جاهلی، اظهار کرد: جاهلیت دیروز قبیله گرایی بود و جاهلی مدرن امروز نیز حزب و جناح گرایی است در حالیکه اگر کسی کار اشتباهی انجام دهد فرقی نمی‌کند از کدام گروه و حزب بوده است.

راه نجات از امواج ویران‌گر سیاسی و اقتصادی امروزی

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: امروزه امواج سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره بسیار سهمگین‌تر از امواج خروشان در زمان حضرت نوح(ع) است؛ امواجی که قلب، دل،‌ اراده و ایمان‌ها را از بین می‌برد و در میان این امواج تنها کسانی پابرجا و ثابت قدم می‌مانند که بر کشتی‌ای که ناخدایش حضرت اباعبدالله(ع)‌است سوار شوند.

حجت الاسلام و‌المسلمین رئیسی با بیان این‌که هیئت‌ جایی است که نگرانی‌ها به آرامش تبدیل می‌شود، گفت: در هیئت‌ها سخنان مستند مطرح و بر اساس آن مردم هدایت شوند و  از ذکر سخنان خرافی و غیر مستند و یا رفتارهای ناپسندی چون قمه زنی خودداری شود.

28/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha