سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
روحانیون خراسان جنوبی

حوزه/ با شروع ماه محرم، مجالس عزاداری امام حسین(ع) در گوشه و کنار شهرها و محلات برپا می شود که از ظرفیت بالایی برای هدایت مردم و رفع سوالات و شبهات موجود در جامعه برخوردار است که برای استفاده بهینه از این ظرفیت باید با همت بیشتری پیش رفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، اسلام از بیشترین و عمیق ترین محبت ها و عاطفه های مردم محروم برخوردار است و دشمنی زورمندان جهانی با اسلام از همین امر ناشی می شود و از آنجا که روحانیت منادی اسلام است، استکبار همواره به دروغ پردازی، تهمت و افتراء علمای بزرگ، متفکرین و دانشمندان دینی می پردازد.

امروز اسلام تأثیر و موج بزرگی را در دنیا ایجاد کرده و سلطه گران را پریشان ساخته است؛ روحانیت امروز باید یک گام بزرگ در راه دفاع از اسلام و یک حرکت عظیم در علم و عمل بردارد. امروز روحانیت اسلام مسئولیت عظیمی را بر دوش دارد و باید اسلام را بگونه ای ارائه دهد که اذهان و دلهای مردم را اشباع و سیراب کرده و به استفهام آنان پاسخ صحیحی بدهد.

در آستانه ماه محرم گردهمایی بزرگ روحانیون و مبلغین خراسان جنوبی با حضور نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد و در حاشیه این دیدار خبرنگار حوزه به گفت و گو با جمعی از روحانیون پرداخت.

نهضت تبلیغ چهره به چهره باید احیا شود

حجت الاسلام احمد ملایی رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در بیرجند، با اشاره به گردهمایی بزرگ روحانیون و مبلغین خراسان جنوبی اظهار داشت: این همایش در آستانه ماه محرم در جهت گرامی داشت خاطره شهدای 17 شهریور و 40 سالگی انقلاب برگزار شده است.

وی ادامه داد: برای این همایش محتویاتی تهیه و به مبلغین ارائه شده است که توشه ای برای آن ها در ایام تبلیغی و محرم باشد.

دبیر ستاد هماهنگی همایش با بیان ثمرات و اهداف همایش تصریح کرد: این گردهمایی ها باعث انسجام و وحدت میان علمای استان می شود که در این دوران طلایی برای تبلیغ در ماه محرم که  همه بدنبال یک هدف یعنی شناساندن پیام امام حسین در صحرای کربلا باشند.

حجت الاسلام ملایی آرامش امروز را مدیون خون شهدا دانست و خاطرنشان کرد: امروز امنیت و آرامشی که در جامعه ما حکم فرماست، تنها بخاطر خون شهدایی است که در راه حفظ ناموس و وطن جان خود را فدا کرده اند .

وی افزود: روحانیون و مبلغین باید ادامه دهنده ی راه شهدا باشند و از تمام ظرفیت های یک روحانی برای انسجام بخشی و آگاهی میان مردم استفاده بکنند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به سخن امام درباره تبلیغات چهره به چهره اظهار داشت: بزرگترین صلاح برای جنگ، کلام و سخن هر انسانی است که می تواند موجب تقویت بنیان اصلی هر سپاه و یا تضعیف هر سپاهی شود.

وی ادامه داد: راه‌حل مشکلات فرهنگی، تبلیغات گسترده در ابعاد مختلف است و باید در پارک‌ها، میهمانی، کلاس درس و هر مکانی که امکان تبلیغ چهره به چهره وجود دارد از این ظرفیت عظیم استفاده کنیم.

روحانیون با مطالعه مستمر جواب سئوالات و شبهات دینی را بیاموزند

حجت الاسلام محمدرضا بابایی امام جمعه فردوس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در بیرجند، با اشاره به اهمیت هدایت گری در جامعه اسلامی، گفت: روحانیون به واسطه رسالت ذاتی خود نقش مهمی در هدایت اقشار مختلف جامعه به سمت تعالی بشری و الهی ایفا می‌کنند.

وی افزود: تبیین درست و کامل دین از جمله رسالت علما و روحانیون در جامعه اسلامی است که دشمنان دین و نظام اسلامی بعد از شکست در جنگ سخت در برابر مسلمانان، جنگ نرم را علیه ارزش‌های دینی و اسلامی آغاز کردند که علما و روحانیون در خط مقدم این جنگ هستند.

امام جمعه فردوس سئوالات و شبهات را یکی از عناصر معرفی ابعاد و ترویج ارزش‌های دینی دانست و تصریح کرد: روحانیون و طلاب باید سعی کنند با مطالعه مستمر و ارتقای آگاهی‌های خود، جواب سئوالات و شبهات دینی را بیاموزند و در صورت نیاز به متقاضیان منتقل کنند.

حجت الاسلام بابایی مطالعه مستمر را مهمترین رسالت طلاب و روحانیون خواند و تأکید کرد: لباس روحانیت لباس مرزبانی حراست از علوم و ارزش‌های دینی و اسلامی است.

وی ادامه  داد: مبلغین و روحانیون هنگام بیان مسائل دینی باید میزان درک مخاطبین از مسائل دینی را مورد توجه قرار دهند و مبلغین نباید مسائلی را از خود به نام دین برای مردم مطرح کنند.

امام جمعه فردوس با اشاره به اصول اولیه دین مبین اسلام خاطرنشان کرد: عزاداری ها اصول اولیه دین اسلام است، که اگر دچار آفتی شود، مبلغین و روحانیون باید با بیان روضه‌های مستند و درست از ورود آفات جلوگیری کنند.

وی با اشاره به بیان درست و معرفی ارزش‌های عاشورا و مظلومیت اباعبدالله الحسین، یکی از مهمترین رسالت روحانیون و طلاب را در وصف عاشورا دانست و بیان کرد: اگر آن طور که باید و شاید وقایع عاشورا بیان شود مردم با شنیدن نام امام حسین(ع) اشک می بارند.


اسلام یک دین ولایت محور و شبکه ای است

حجت الاسلام روح الله نوری مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان‌جنوبی نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در بیرجند، گفت: دلسوزان اسلام هر چه قدر دور هم جمع شوند، باعث تقویت قلوب مسلمین و احساس ترس دشمن از همبستگی میان روحانیون می شود.

وی اسلام را یک دین ولایت محور و شبکه ای دانست و افزود: دشمن همیشه بدنبال رخنه و نفوذ بین مردم و علما بوده است که راه انقلاب را از مسیر اصلی اش خارج کند، ولی این گردهمایی ها و راهپیمایی ها باعث می شود دشمن با دیدن وحدت و یکپارچگی انقلاب از ایمان و اراده آنان بترسد.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان‌جنوبی با اشاره به تبلیغ موفق تصریح کرد: ما باید بجای کمی بودن کارها بدنبال کیفی بودن کارها برای تبلیغ رسانی باشیم تا تاثیر آن در جامعه بیشتر شود.

حجت الاسلام نوری با بیان عقب ماندگی حوزه در اهداف در نظر گرفته شده خاطرنشان کرد: حوزه با توجه به اهدافی که در اوایل انقلاب برای آن تدوین شده است عقب افتاده است ولی به نسبت امکانات و ظرفیت های حوزه جلوتر است .

وی با اشاره به این‌که امام حسین(ع) برای اخلاق و ارزش‌های انسانی شهید شده است، تاکید کرد: مجالس عزاداری باید در ایام محرم رضایت مردم و عدالت اجتماعی را در اولویت های اجرایی خود قرار دهند.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان‌جنوبی تبیین و تبلیغ درست دین را یکی از مهمترین رسالت مبلغین و روحانیون در جامعه اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: مبلغین باید سعی کنند با استفاده از دستورات دینی دست‌اندرکاران مجالس عزاداری را به رعایت حقوق مردم دعوت کنند.

گزارش: مسعود نوفرستی

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha