سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
آیت الله خاتمی

حوزه/ آیت الله خاتمی با انتقاد از برخورد کاسب ‌کارانه برخی از مداحان گفت: مداحان نباید از مداحی برای اهل بیت(ع) به عنوان کالای دنیوی استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تبریز، آیت ‌الله سیداحمد خاتمی عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری، در همایش تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی شمالغرب کشور در مصلای اعظم امام خمینی(ره) تبریز با اشاره به افتخار بزرگ روضه خوانی و مجلس عزاداری اهل بیت(ع) خاطرنشان کرد: برافراشته نگه داشتن پرچم نهضت سیدالشهدا(ع) رسالتی به عهده تمام مسلمانان بوده و برپایی مجالس حسینی نشانه ارادت ویژه شیعیان به اهل‌ بیت عصمت و طهارت(ع) است.

وی با بیان اینکه مداحی یا مرثیه‌ خوانی در مجلس حضرت سیدالشهدا(ع) یک سرمایه نفیس است، تصریح کرد: این سرمایه را نباید ارزان فروخت و باید با خدا معامله کرد، شما مداحان اهل‌ بیت هنرمندان اصلی هستید، نسل جدیدی که به صحنه می‌ آید، باید به آنها بالید چرا که در عرصه‌ های مختلف از جمله مداحی، مرثیه‌ سرایی و شعر آئینی خوش درخشیده‌ اند.

آیت الله خاتمی با اشاره به مسئولیت خطیر مداحان اذعان داشت: مداح به نوعی انتساب به اهل بیت(ع) دارد و این انتساب با این که افتخار بزرگی محسوب می شود، اما مسئولیت آور است، رفتار، پوشش و گفتار مداح بلکه خانواده و منسوبان مداح باید الگوی برای دیگران باشد.

وی افزود: مداحان باید دلی کار کنند و از تجمل‌ گرایی به دور باشند، سر و کار داشتن با دل نیاز به تاثیر معنوی دارد، صرف داشتن صدای خوب نمی ‌تواند برای مداحی کافی باشد.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: مداح و خطیب آلوده نمی ‌تواند بر دل‌ ها اثر بگذارد، چرا که اگر ارتباط معنوی با حضرت سیدالشهدا(ع) نداشته باشد نمی تواند اشک عزاداران را جاری کند.

نماینده خبرگان رهبری در ادامه با انتقاد از برخورد کاسب ‌کارانه برخی مداحان تصریح کرد: مداحان نباید از مداحی برای اهل بیت(ع) به عنوان کالای دنیوی استفاده کنند، البته مداحان خطه آذربایجان همواره به اخلاق شهرت داشته ‌اند.

آیت الله خاتمی همچنین در خصوص سبک مداحی نیز ابراز داشت: در شأن مداحی نیست که آهنگ‌ های لس آنجلسی را تغییر داده و در قالب مداحی بخواند، مداحان جدید این استعداد را دارند که از درون بجوشند و سبک خودشان را تولید کنند.

وی بر ضرورت مستند بودن روضه های تاکید کرد و اظهار داشت: همچنان که روضه دروغ گفتن نادرست است، اتهام به مداح نیز نادرست است، باید برای روضه فضا و زمینه فراهم شود پس پرورش روضه دروغ نیست، زبان حال روضه از زبان شعرای خوش‌ ذوق یک ویژگی و ظرفیت است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha