چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
اخبار جهان

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

اپل به آمریکا از موج بزرگ جنگ تجاری هشدار داد

اپل رسما به دولت آمریکا هشدار داده است که بخاطر اعمال قانون افزایش تعرفه‌های واردات از چین، قیمت نهایی محصولات اپل به شدت افزایش پیدا خواهد کرد.بسیاری از شرکت‌های بزرگ آمریکایی به‌منظور کاهش هزینه‌های نهایی و افزایش سودآوری، کارخانه‌های خود را به شهرهای مختلف چین منتقل کرده بودند و میلیون‌ها کالای تولیدی خود را در این کشور  به تولید و فروش می رساندند.این تعرفه‌های وارداتی از چین که با افزایش ۲۵ درصدی مواجه شده است، بدون شک برروی میزان فروش محصولات اپل تاثیر قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت و درنهایت، قربانی اصلی جنگ تجاری میان ایالات متحده آمریکا و چین، کاربران محصولات تکنولوژی خواهند شد.به زبان ساده‌تر، کاربران و مصرف‌کنندگان نهایی محصولات تکنولوژی باید برای خریداری و تهیه دستگاه‌های الکترونیکی نظیر گوشی هوشمند، رایانه، تبلت و غیره هزینه بسیار بالاتر و گران‌تری را متحمل شوند.

 

واشنگتن اتاق جنگ اقتصادی علیه تهران را مجهزتر کرد

عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان با هشدار به اینکه اتاق جنگ اقتصادی دشمن ۳۸۰ نفر کارشناس اقتصادی برای جنگ علیه ملت ایران استخدام کرده است، از غفلت دولتمردان در این زمینه انتقاد کرد.وزارت خزانه داری آمریکا قریب به 380 نفر از افراد خبره و صاحب نظر که بعضا در بهترین دانشکده‌های اقتصاد دنیا درس‌خوانده‌اند را صرفا برای مسایل مربوط به تحریم ایران استخدام کرده است و به همین نسبت کشورهای اروپایی نیز مطالعات لازم را در این خصوص انجام می‌دهند. این در حالی است که در سطوح کارشناسی کشور چنین چیزی را نمی‌بینیم. آنچه که در حال حاضر در کوتاه مدت باید بدان توجه کرد اصلاح نظام ارزی کشور و همچنین سیاست‌های ارزی است. شواهد و قرائن نشان می‌دهد که خزانه‌داری آمریکا هدف‌گذاری جدی بر ایجاد تورم‌های سنگین از طریق بی اعتبار کردن پول داخلی و افزایش قیمت ارز دارد تا از این طریق موج نارضایتی‌ها را بر کشور تحمیل کند. طبیعتا در چنین شرایطی حفظ ارزش پول داخلی از طریق اصلاح نظام ارزی کشور یک ضرورت به حساب می‌آید.پر واضح است که تحریم‌های نفتی آمریکا نیز همین هدف را دنبال می‌کند. در چنین شرایطی و از منظر سیاست‌های ارزی می‌بایست در اولین گام محدودیت‌های جدی بر واردات کالاهای خارجی خصوصا کالاهای لوکس مانند خودرو و امثال آن ایجاد کرد تا عطش تقاضا برای ارز خارجی تا حدی فروکش کند. اینکه علی رغم همه مطالبی که مطرح شد، مسائل اقتصادی دارای پیچیدگی‌های خاصی است و صرف پرداختن به مسایل فوق ما را به سمت یک اقتصاد پایدار نخواهد برد. از این رو بخش‌های مختلفی از اقتصاد هست که نیاز به اصلاح دارد. در واقع حل مسائل اقتصادی به مثابه چیدن قطعات مختلف یک پازل است که هر یک نقش مهمی در اقتصاد دارند. امروز نظام بانکی کشور اشکالات اساسی و جدی دارد و عملا نشان داده که نه تنها  در تامین مالی شرکت های تولیدی توان کافی ندارد بلکه خودشان نیز نیاز به نجات دارند. بنگاه‌داری بانک‌‌ها عامل مضاعفی برای مشکلات خودشان نیز شده است که عزم جدی برای برخورد نیاز دارد.

 

آلمانی‌ها برای تحریم ایران و حزب الله به اسرائیل نه گفتند

آرمین لاشت-فرماندار ایالت "نوردراین-وستفالن"- که بزرگ‌ترین ایالت آلمانی است در جریان سفر به اسرائیل برای افتتاح دفتر نمایندگی ایالتی در این کشور با درخواست برای توقف روابط اقتصادی و مبادلات تجاری با ایران مخالفت کرد.ایالت نوردراین وستفالن با ۱۸ میلیون نفر جمعیت در شمال غربی آلمان واقع شده و ۱۸ میلیون نفر جمعیت دارد. بنیامین نتانیاهو- نخست وزیر اسرائیل در صفحه فیس بوک خود نوشت که حجم مبادلات با این ایالت یک میلیارد یورو است و با فرماندار این ایالت در خصوص ایران مذاکراتی داشته است.آقای لاشت در بخش دیگری از سخنان خود با تحریم حزب الله و قطع دسترسی این گروه به حساب‌های بانکی در این ایالت مخالفت کرد. تاکنون اتحادیه عرب، آمریکا، کانادا و اسرائیل، حزب الله را گروه تروریستی قلمداد کرده‌اند، اما اتحادیه اروپا و به ویژه آلمان مخالف تحریم‌های مالی و بانکی این گروه هستند.چهار روز پیش در ایالت نوردراین آلمان کنفرانسی با هدف تشویق شرکت‌های آلمانی به تجارت و فعالیت در ایران برگزار شد که اتاق صنایع و بازرگانی این ایالت آن را ترتیب داده بود.پیشتر این ایالت در ماه ژوئن امسال نیز با درخواست سفیر آمریکا در آلمان برای توقف پرواز‌های خطوط هوایی ماهان به این ایالت مخالفت کرده بود. شهر‌های مهم آخن، بیله فلد، بوخوم، دورتموند، دوسلدورف، کلن ولورکوزن در این ایالت قرار دارند.

 

مجمع تشخیص مصلحت نظام پای دیگر FATF را قطع کرد

آیت الله محمود هاشمی شاهرودی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ارسال نامه ای به شماره 0101/96810 در تاریخ 4 شهریورماه به آیت الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، مغایرت‌های یکی دیگر از لوایح چهارگانه درخواستی FATF یعنی لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی با بندهای 7، 13 و 22 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، بندهای 1 و 11 سیاست های کلی تشویق سرمایه گذاری، بند 1 سیاست کلی امنیت قضایی و بند 14 سیاست کلی امنیت اقتصادی را اعلام کرد.عباسعلی کدخدایی، قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان هم با ارسال نامه‌ای به شماره 6783/102/97 در تاریخ 7 شهریورماه به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به این نامه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره لایحه اصلاح قانون مبارزه پولشویی، نظر این مجمع در خصوص لایحه مذکور را «جهت اقدام لازم» به مجلس ارسال کرد.گفتنی است کارگروه ویژه اقدام مالی FATF در قالب بندهای 24 و 27 «برنامه اقدام»، درخواست کرده بود که ایران قانون مبارزه با پولشویی را اصلاح کند. در همین راستا، دولت لایحه اصلاح این قانون را تهیه و به مجلس ارسال کرد.

 

نخود به بازار داخلی نیشخند زد

بازار داخلی نخود که بخشی از آن در سالهای اخیر از محل واردات تنظیم می شد، این روزها به دلیل تغییر نرخ ارز، بازار صادراتی پر رونقی برای خود دست و پا کرده است. فعالان صنعت بسته بندی حبوبات اعلام می کنند که دلالان مشغول خرید نخود از کشاورزان و صادرات آن هستند و اگر این روند ادامه یابد در ماه های آینده بازار با کمبود این محصول روبرو خواهد شد. فهرستی که تیرماه امسال بانک مرکزی از دریافت کنندگان ارز دولتی منتشر کرد، نشان داد که 132 شرکت بخشی از منابع ارزی کشور را صرف واردات کالاهایی چون حبوبات شامل نخود، لوبیا چشم بلبلی، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، عدس و لپه کرده اند. این در حالی است که آمار وزارت جهادکشاورزی از مصرف سالیانه 760 هزار تن حبوبات شامل نخود، لپه، عدس و انواع لوبیا در کشور حکایت دارد و سرانه هر ایرانی 8.7 کیلوگرم محاسبه می شود.

 

مرغ سیر نزولی به خود گرفت

نرخ گوشت مرغ پس از افزایش تا کانال 11 هزار تومانی، در یک تا 2 روز گذشته به دلیل افزایش عرضه و کاهش تقاضا روند کاهشی به خود گرفت. ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب هر کیلوگرم گوشت مرغ برای مصرف کنندگان در مردادماه را 8175 تومان تعیین کرد.این در حالی است که این محصول در این مدت نه فقط با نرخ مصوب عرضه نشد بلکه در خرده فروشی ها هر کیلوگرم آن با بهای بیش از 11 هزار تومان به دست مصرف کنندگان رسید.طبق آمارها سالیانه 2 میلیون و 300 هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید و عرضه می شود که تامین کننده نیاز داخلی است.رییس اتحادیه صنف مرغ و ماهی قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده گوشتی را در مرغداری ها 6100 تومان، میدان بهمن 8500 تومان و مصرف کننده را 9800 تومان اعلام کرد.

 

وزیر صنعت پرونده میلیاردی ها را به رئیس جمهوری ارائه کرد

«محمد شریعتمداری» وزیر صنعت، معدن و تجارت گزارش عملکرد مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه در مرداد ماه را به رییس جمهوری ارایه داد که بر مبنای آن بیش از 168 میلیارد ریال پرونده تخلف تشکیل شد. برپایه گزارش وزیر صنعت، معدن و تجارت، در بازه زمانی این گزارش، استان تهران با پنج هزار و 821 فقره بازرسی، استان هرمزگان با 156 فقره تشکیل پرونده و استان البرز با بیش از 78 میلیارد ریال ارزش کالای قاچاق مکشوفه، بالاترین عملکرد را در بین استان ها داشته ‌اند.بیشترین ارزش ریالی کالاهای قاچاق مکشوفه به ترتیب مرتبط با گروه های وسایل نقلیه زمینی، اجزاء و قطعات آنها با 70.2 میلیارد ریال، لوازم خانگی با 36.6 میلیارد ریال، مواد خوراکی وصنایع غذایی با 34.7 میلیارد ریال، سیگار، توتون، تنباکو و محصولات دخانی با 5.2 میلیارد ریال و انواع پارچه با چهار میلیارد ریال است.هشتم شهریورماه امسال رییس جمهوری که برای پاسخ به پنج سوال نمایندگان مردم به مجلس شورای اسلامی رفته بود، گفت: حجم قاچاق وارداتی از 25 میلیارد دلار در سال 1392 به 12 میلیارد و 600 میلیون دلار در سال 1395 کاهش یافت.

 

خانه شیشه ای رکورد جدیدی برای خود ثبت کرد

شاخص بورس با رشد 2 هزار و 605 پله ای نسبت به روز شنبه، رکوردی جدید را ثبت کرد و به جایگاه 142 هزار و 234 واحدی رسید. شاخص فرابورس (آیفکس) در معاملات امروز 27 پله رشد کرد و در جایگاه یک هزار و 642 واحدی قرار گرفت.همچنین در بازار فرابورس، بیش از 814 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از چهار هزار و 313 میلیارد ریال دادوستد شد.برپایه معاملات امروز نمادهای ذوب (ذوب آهن)، میدکو (هلدینگ معدنی خاورمیانه)، مارون (پتروشیمی مارون)، شراز (پالایش نفت شیراز) و شاوان (پالایش نفت لاوان) بیشترین تاثیر مثبت را بر جای گذاشتند.

 

طلا  و ارز و سکه سقوط کردند

سکه تمام طرح جدید ۱۴۰ هزار تومان نسبت به دیروز کاهش یافته و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۸۰۰۰ تومان ارزان شده است.سکه تمام طرح قدیم سه میلیون و 851 هزار تومان فروخته می‌شود و هر قطعه سکه تمام طرح جدید نیز چهار میلیون و 67 هزار تومان قیمت دارد که نسبت به روز قبل روند کاهشی در پیش گرفته است.نیم سکه نیز دو میلیون و 41 هزار تومان و ربع سکه یک میلیون و 21 هزار تومان داد و ستد می‌شود.طبق اعلام اتحادیه طلا و جواهر هر قطعه سکه یک گرمی 611 هزار تومان قیمت گذاری شده است.همچنین هر گرم طلای 18 عیار با کاهش چشمگیر قیمت نسبت به روز گذشته، 340 هزار و 800 تومان در طلافروشی‌ها قیمت دارد. هر مثقال طلای ۱۷ عیار هم یک میلیون و 476 هزار تومان فروخته می‌شود.در بازار جهانی هر اونس طلا نیز 1197 دلار و دو سنت معامله شد.

 

باند بزرگ تخلف در حوزه ارزش افزوده کشف شد

محمدجواد آذری جهرمی با اشاره به اینکه برخی ارز ۴۲۰۰ را گرفتند و گوشی‌ها را گران فروختند، گفت: من وزیر ارتباطات نتوانستم برای اپراتورها ارز بگیرم و باید دید برخی چطور توانستند برای واردات آیفون ارز بگیرند.وی با تاکید بر گران شدن قیمت گوشی به دلیل افزایش قیمت دلار، اظهار کرد: در حال حاضر ۷۲۰  هزار دستگاه موبایل توقیف شده که ۱۲۰ هزار مورد آن توقیف قضایی و ۶۰۰ هزار مورد نیز در بخش گمرک است. اما افزایش قیمت گوشی دو دلیل دارد؛ نخست افزایش نرخ ارز و دوم نبود کالا در بازار. برخی می‌گویند رجیستری واردات گوشی را کاهش داد اما براساس آمار می‌گویم که پس از رجیستری، گوشی بیش‌تری به کشور وارد شده است. ۱.۳ میلیون واردات گوشی داشتیم اکنون به دو میلیون رسیده است.وزیر ارتباطات با بیان اینکه قبل از اجرای طرح رجیستری، ۹۵ درصد تلفن همراه به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شد که امروز این قاچاق را نداریم، افزود: در بازار موبایل، فقط بخش مقابله با قاچاق بر عهده وزارت ارتباطات بوده و کنترل قیمت وظیفه ما نیست. دلیل از بین رفتن رانت‌ها عده در برنامه رجیستری اختلال ایجاد می‌کنند. گوشی ۳.۵ میلیونی الان ۸.۵ میلیون شده و عده‌ای اصرار دارند بگویند به خاطر طرح رجیستری است، در حالی که هیچ ربطی ندارد و این پروژه تخریب طرح ضد قاچاق است چون عده‌ای از آن نفع می‌برند.چندی پیش وزیر ارتباطات گفته بود که آماده‌ام اگر سیمای ملی وقت کافی دهد، به تشریح فرآیندهای مافیاپرور و امضاهای طلایی فسادزا پرداخته و برای مردم توضیح دهم، چگونه دولت الکترونیکی راهکاری برای جلوگیری از فساد است و چرا دولت الکترونیکی آن گونه که باید پیش نمی‌رود.

 

بانک آمریکا برای طلا سد زد

به دنبال انتشار جدیدترین آمار اقتصادی آمریکا که رشد چشمگیر دستمزدها در ماه میلادی گذشته را نشان داد بانک مرکزی این کشور برای ادامه روند افزایش نرخ‌های بهره مصمم می‌شود و این موضوع برای طلا چندان خبر خوبی نخواهد بود.آمار اشتغال ماه اوت که در معاملات روز جمعه سبب شد قیمت هر اونس طلا به پایین ۱۲۰۰ دلار سقوط کنداگر چه به نظر می‌رسد همه چیز برای افزایش نرخ‌های بهره در سپتامبر مهیا است، اما به گفته تحلیلگران عوامل کلیدی متعددی وجود دارد که ممکن است برنامه‌های بانک مرکزی را بهم بزند. اگر دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، تصمیم بگیرد از پیمان نفتا با کانادا خارج شود، این امر به همراه تهدید اعمال تعرفه روی ۲۰۰ میلیارد دلار واردات کالای چینی ممکن است برای برنامه‌های بانک مرکزی مشکلاتی ایجاد کند.   اما در حال حاضر اقتصاد آمریکا رشد سریعی را تجربه می‌کند و تا اواسط سال آینده تاثیر تدابیر محرک مالی ممکن است ضعیف شده و در نتیجه رشد اقتصادی آهسته شود و بانک مرکزی را به پایان دادن سیکل تحکیم سیاست پولی خود وادار کند.جرج گرو، مدیرکل شرکت مدیریت سرمایه "آر بی سی" به کیتکونیوز گفت: بازار طلا ناچار است با مشکلات وحشتناک تعرفه‌ها و افزایش نرخ‌های بهره دست و پنجه نرم کند. وی یک بازار بدون تحرک را در هفته جاری پیش‌بینی کرد.

 

سایپا رکورد خوردرویی را شکست

معاون مطالعات استراتژیک و تکنولوژی اطلاعات گروه سایپا از حضور نهادهای نظارتی در جریان ثبت نام پیش فروش خودروهای سایپا خبر داد و گفت: علاوه بر سیستم‌های نظارتی شرکت سایپا ، سازمان بازرسی کل کشور هم بر روند ثبت نام نظارت داشت. او در ادامه نارضایتی برخی از متقاضیان ثبت نام را امری طبیعی دانست و گفت: 1 میلیون و 888هزار نفر متقاضی ثبت نام خرید خودرو بودند که تنها 50هزار خودرو قابل پیش فروش بوده‌است و 1 میلیون و 838هزار نفر موفق به ثبت نام نشده اند که این موضوع کاملا طبیعی است.معاون مطالعات استراتژیک و تکنولوژی اطلاعات گروه سایپاتعداد متقاضیان این سری از ثبت نام را بیشتر از تولید سالانه شرکت های سایپا و ایران خودرو اعلام و تشریح کرد: سال گذشته تولید شرکت های ایران خودرو و سایپا به صورت کلی حدود 1میلیون و 400هزار دستگاه بوده است و در واقع درخواست برای همین پیش فروش از کل تولیدات یک سال دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران هم بیشتر بوده است.

 

حجم پول ایران سه برابر شد

یک اقتصاددان گفت: در ۵ سال گذشته حجم پول بیش از سه برابر شده است.محمدعلی احسانی گفت: در ۵ سال گذشته حجم پول بیش از سه برابر شده است اما همزمان با آن رکود اقتصادی وجود دارد و تولید و سرعت گردش پول ثابت مانده است؛ بر اساس تئوری مقداری پول، وقتی حجم پول سه برابر بیشتر شد قیمت‌ها نیز باید به همین اندازه افزایش می‌یابد.عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران افزود: اگر حجم نقدینگی با افزایش قیمت‌ها برابر شد، تورم، تخلیه و اقتصاد کشور از این تب و تاب خارج می شود و به ثبات می رسد و در این میان باید توجه داشت که نقدینگی دوباره افزایش نیابد و افزایش حجم پول باید مطابق زیاد شدن تولید باشد. اگر این قاعده را رعایت کنیم و حجم پول به اندازه رشد تولید افزایش یابد مشکل اقتصاد ایران حل می شود.

 

توتال از جریمه فرار کرد

وزیر نفت، گفت: قرار نیست توتال مبلغی به عنوان جریمه به ایران پرداخت کند، بلکه مبلغی که تاکنون این شرکت در فاز ۱۱ پارس جنوبی هزینه کرده تا زمان بهره بردرای و تولید بازپرداخت نمی شود.وزیر نفت، تصریح کرد: شرکت فرانسوی توتال تجهیزات ویژه ای در ایران نداشته است که در کشور باقی بماند.تیرماه سال ۹۶ بود که قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی بین ایران و توتال و شرکت چینی CNPC پس از کش و قوس های فراوان منعقد شد؛ اما عمر این قرارداد حدود یک سال بود و در ۲۹ مرداد وزیر نفت از خروج رسمی شرکت فرانسوی توتال از ایران خبر داد.محمد مشکین فام مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس نیز درباره شکایت از توتال برای ترک پروژه به ایلنا گفته بود: شرایط بین المللی باعث شده که این شرکت نتواند کار خود را انجام دهد بنابراین جایی برای شکایت وجود ندارد.

 

آب ایران از اروپا بالاتر رفت

استاندار تهران با اشاره به اینکه چون قیمت آب و برق پایین است مردم به هر روشی آن را به راحتی مصرف می‌کنند، گفت: سرانه مصرف آب در ایران از اروپای پر بارش بیشتر است.مقیمی ادامه داد:‌مدام در سخنرانی‌ها عنوان می‌شود 90 درصد آب در بخش کشاورزی و 7 درصد در شرب و مابقی در بخش صنعت مصرف می‌شود.وی خاطرنشان کرد: 35 درصد مصرف آب در استان تهران به شرب اختصاص دارد پس بنابراین سهم آب مصرفی در استان تهران در بخش کشاورزی پایین است و اتفاقا بازدهی بالاتری دارد چرا که 60 تا 70 درصد تولیدات کشاورزی با روش‌های آبیاری مدرن انجام می‌شود.مقیمی با اشاره به اینکه برای استفاده مطلوب از سرمایه‌گذاری در بخش فاضلاب باید از بخش خصوصی نیز کمک گرفت،‌گفت: فاضلاب یک ثروت ملی است و طی سال‌های گذشته در شهر تهران 63 تا 67 درصد فاضلاب تصفیه می‌شود و در شهرستان‌های استان تهران این عدد تنها 12 درصد است. پس باید در این بخش سرمایه‌گذاری بیشتری برای شهرهای استان تهران صورت گیرد.وی با تاکید بر اینکه مصرف آب در بخش شرب اگر به صورت اسراف باشد قطعا آثار خود را نشان خواهد داد، گفت:‌ در کشورهای اروپایی با میانگین بارندگی هزار میلیمتر مصرف سرانه 150 لیتر است این در حالی است که در ایران میانگین بارش با 280 میلیمتر سرانه مصرف 250 لیتر است.

 

خرید نفت چین از ایران رکورد زد

آمارهای موسسه گلوبال پلاتس نشان می دهد، واردات نفت چین از ایران در ماه اوت و در آستانه آغاز تحریم های نفت آمریکا علیه ایران به رقم بی سابقه ۸۷۴ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.آمارهای موسسه گلوبال پلاتس نشان می دهد، واردات نفت چین از ایران در ماه اوت و در آستانه آغاز تحریم های نفت آمریکا علیه ایران به رقم بی سابقه 874 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.آخرین رکورد ثبت شده برای خرید نفت چین از ایران مربوط به آوریل 2014 است که این کشور 803 هزار بشکه در روز از ایران نفت خریده بود.بخش عمده نفت وارداتی از ایران به چین توسط پالایشگاه های چینی مصرف می شود و مابقی در مخازنی که توسط شرکت ملی نفت ایران اجاره شده است ذخیره می گردد.

 

تب قاچاق لوازم‌التحریر داغ‌تر شد

با نزدیک تر شدن به فصل آغاز مدارس،بازار لوازم التحریر کشور،با تب و تاب خاصی همراه است،بازاری که متاسفانه با شمشیر دو لب قاچاق و گرانی مواجه شده است. آنچنان که در اخبار و گزارش های رسانه ها ( به نقل از وزیر آموزش و پرورش) منعکس شده،گردش مالی بازار لوازم التحریر حدود 6 هزار میلیارد تومان برآوُرد می شود،عدد و رقمی برجسته و قابل توجه که متاسفانه سهم ایران از این میزان ،قریب به 10 درصد تخمین زده  شده است.وی با اشاره به افزایش قیمت 100 درصدی برخی مواد اولیه در ماههای اخیر افزود:در کمترین موارد گرانی شاهد 60 درصدی افزایش قیمت  هستیم.رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان نوشت‌افزار افزود:در دوسال اخیر به تولیدکننده اجازه تبلیغ رایگان در رسانه ملی داده شده و روی بحث قاچاق هم کارهایی صورت گرفته است.وی با اشاره به اینکه قاچاق به معنی عرف آن و از مرزهای کشور در صنعت نوشت افزار صورت نمیگیرد افزود:قاچاق این بخش با کم اظهاری در گمرک انجام میشود،زیرا قانون ضعف دارد و گمرک تعرفه ها را به درستی تفکیک نمیکند.

 

مازاد تجاری چین با آمریکا رکورد زد

مازاد تجاری چین در مقابل آمریکا، در بحبوحه تنش های تجاری میان دو کشور، بار دیگر در ماه آگوست رکورد زد. این در حالی است که روند صادرات پکن به ایالات متحده در این ماه کند شده بود.مازاد تجاری چین در برابر آمریکا در برای ماه آگوست در حالی در رقم 31.05 میلیارد دلار قرار گرفت که در ماه جولای با روندی افزایشی به 28.09 میلیارد دلار رسیده بود. تراز تجاری بین دو کشور در ماه می به 24.58 میلیارد دلار و در ماه ژوئن به 28.97 میلیارد دلار رسید. به طور کلی، اختلاف تراز تجاری بین این دو کشور در هشت ماه نخست سال جاری میلادی 1.5 درصد رشد داشته است.مازاد تجاری چین عامل اصلی تنش تجاری میان واشنگتن و پکن است. ترامپ از چین خواسته است تا برای کاهش این مازاد تجاری تلاش کند.ترامپ همچنین تهدید کرده است در صورتی که چین مازاد تجاری مبادلات خود با آمریکا را کاهش ندهد بر روی تمام کالاهای وارداتی چین تعرفه بیشتری وضع خواهد کرد. این در حالی است که وی چهارشنبه اعلام کرد هنوز آمادگی هیچ گونه موافقت با غول اقتصادی شرقی را ندارد.کسری تجاری با مکزیک ۲۵.۳ درصد کاهش یافت و به ۵.۵ میلیارد دلار رسید، درحالی‌که کسری تجاری با کانادا ۵۷.۶ درصد اوج گرفت و به ۳.۱ میلیارد دلار رسید.کسری تجاری آمریکا با اتحادیه اروپا ۵۰ درصد افزایش یافت و به رکورد همیشگی ۱۷.۶ میلیارد دلار رسید. در ماه جولای صادرات کالا و خدمات آمریکا با افت ۱.۰ درصدی به ۲۱۱.۱ میلیارد دلار رسید.

 

چین به ترامپ هشدار تجاری داد

وزارت بازرگانی چین طی بیانیه‌ای اعلام کرد اعمال هرگونه تعرفه جدید از سوی ایالات متحده بر روی کالاهای این کشور، پکن را مجبور به اقدامات تلافی‌جویانه خواهد کرد.در خلال تنش‌های روزافزون تجاری آمریکا و چین، ژائو فنگ سخنگوی وزارت بازرگاني چین روز پنجشنبه گفت: «در صورتی که ایالات متحده تعرفه جدیدی بر روی کالاهای ساخت چین وضع کند، چین نیز مجبور به مقابله به مثل خواهد شد.»دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در راستای سیاستهای حمایت گرایانه اقتصادی و با تاکید بر ضرورت دفاع از اقتصاد آمریکا که به گفته وی طی چند دهه تجارت ناعادلانه برخی کشورها به ویژه چین لطمه خورده، تعرفه‌های موجود بر کالاهای وارداتی از چین را افزایش داده است.مازاد تجاری چین در مبادلات خود با آمریکا ۳۳۵ میلیارد دلار است.در پی تهدید دوباره ترامپ، سهام بازارهای جهانی هفته جاری در شرق و غرب و همچنین خود ایالات متحده با افت چشمگیری روبرو شد.کسری تجاری آمریکا با چین در ماه جولای ۱۰ درصد جهش کرد و به رکورد ۳۶.۸ میلیارد دلار رسید.

 

نفت تکان نخورد

قیمت نفت روز جمعه تحت تاثیر کاهش بی‌سابقه ذخایر نفت آمریکا که تنش‌های تجاری میان پکن و واشنگتن را تحت الشعاع قرار داد، ثابت ماند.بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا تنها یک سنت نسبت به روز گذشته افزایش یافت و به ۶۷.۷۸ دلار در هر بشکه رسید.بهای معاملات نفت برنت با ۸ سنت کاهش، به ۷۶.۴۲ دلار در هر بشکه رسید. به گفته ویلیام اولاگلین، تحلیلگر سرمایه‌گذاری در شرکت "ریوکین سکیوریتیز" استرالیا، آمار ذخایر نفت آمریکا که شب گذشته منتشر شد، کاهش بیش‌تر از حد انتظار ذخایر نفت را نشان داد.ضعف بازارهای نوظهور و هم‌چنین احتمال اعمال تعرفه جدید آمریکا برروی کالاهای چینی نیز بر فضای بازار نفت سنگینی می‌کند.در بخش عرضه، تولید نفت آمریکا در هفته گذشته در رکورد ۱۱ میلیون بشکه در روز ماند. طبق یادداشت جفریز، پس از رشد یک سومی در دو سال گذشته، رشد تولید آمریکا اکنون به میزان قابل توجهی تا سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۹ آهسته خواهد شد. خارج از آمریکا، تحریم‌های واشنگتن علیه صادرات نفت ایران که از نوامبر آغاز می‌شود، به نگرانی‌ها نسبت به کمبود عرضه در بازار دامن زده است. بر اساس گزارش رویترز، واشنگتن اعلام کرده ممکن است به متحدانش برای ادامه واردات نفت ایران معافیت از تحریم‌ها را اعطا کند.

 

چین کارتهای اعتباری دلارپایه تجار را ابطال کرد

بانکهای چینی در حال ابطال کارتهای اعتباری دلارپایه مشتریان خود از جمله ایرانی ها هستند و همین امر، مشکلات زیادی را برای تجار مقیم این کشور ایجاد کرده است.موضوع برخورد بانکهای چینی با تجار و دانشجویان ایرانی بارها تکرار شده است. دی ماه سال گذشته بود که حساب ایرانی‌های مقیم چین، تجار و دانشجویان ایرانی به بهانه تبعیت از تحریم‌های احتمالی آمریکا مسدود شد. البته این اولین باری نبود که چین، حساب ایرانی‌ها را در این کشور مسدود می‌کرد؛ بلکه هر بار بهانه‌ای جدید برای آن می‌آورد. پیش از آن هم که چینی‌ها حساب دانشجویان ایرانی و برخی تجار را مسدود کرده بودند دلیل اصلی‌شان اجرای برخی قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی بود.حال هم بانکهای چینی در حل ابطال کارتهای اعتباری دلارپایه مشتریان خود از جمله ایرانی ها  هستند.پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تائید این خبر گفت: بانکهای چینی در حال ابطال کارتهای اعتباری اعم از مسترکارت و ویزاکارت های مشتریان ایرانی خود هستند.وی این اقدام را مرتبط با تحریم های امریکا علیه ایران ارزیابی کرد و افزود: تبعیت از تحریم‌های آمریکا بیشتر از دور قبل شده است و در انطباق عملیات خود با FATF هم بسیار جدی هستند.این سخن در حالی است که بانک مرکزی چین طی ماههای اخیر که جنگ تجاری این کشور با امریکا شدت گرفته است، در تلاش برای تقویت ارزش پول ملی(یوان) اقدامات متعددی انجام داده است و به نظر می رسد حذف کارتهای اعتباری دلاری از مبادلات داخلی در چین و مبنا قراردادن کارتهای اعتباری صرفا یوان پایه، در ادامه این اقدام بانک مرکزی چین برای تقویت یوان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha