سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
اردوهای جهادی

حوزه/ روش های تبلیغ هر روحانی متفاوت است، و این طلبه جوان با زیر پا گذاشتن غرور خود و در دست گرفتن بیل و کلنگ در روستاهای مرزی خراسان جنوبی، لبخند را به آن ها هدیه کرده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»‌ از بیرجند، ماه پایانی تابستان است، ماهی که کم کم از آن بوی درس و تحصیل می آید و همگان در جنب و جوش آماده کردن خود برای فصل جدید رقابت در تحصیل و آموزش هستند، سفرهای تابستانی نیز آهسته آهسته کمرنگ می شود و ترافیک جاده ها و بزرگ راه ها، به روال قبل خود برمی گردد.

در بین این شلوغی ها و هیاهو، اما هنوز افرادی هستند که نه از سفر بازگشته اند و نه خود را برای فصل جدید تحصیل آماده کرده اند، بلکه همچنان آستین های همت را بالا زده اند و از روزهای باقی مانده کمال استفاده را می برند، کلاس درسشان را در یکی از دورترین نقاط محروم خراسان جنوبی برپا کرده اند و از خدمت و خدمت رسانی به مردم دست نمی کشند.

برای اینکه با این افراد به خصوص طلبه جوانی که با تشویق همسرش راهی این منطقه شده است، بیشتر آشنا شویم، مسافت 250 کیلومتری را از مرکز خراسان جنوبی می پیماییم.

خدمت در روستایی که با مرز افغانستان فاصله ای ندارد

مقصد ما روستایی است در نزدیکی مرز افغانستان، روستایی که علاوه بر تحمل خشکسالی 20 ساله، از محرومیت بسیار رنج می برد و اهالی آن انتظار گروه های خدمت رسان را می کشند تا شاید اندکی از دردهایشان را تسکین دهند.

اینجا روستای گزخت، یکی از روستاهای شهرستان زیرکوه است، روستایی که یک گروه جهادی، شور و نشاط، امید و امیدواری و لبخند را به اهالی آن هدیه کردند.

طلبه جوانی که همراه با این گروه جهادی است تقریبا 25 الی 27 ساله به نظر می رسد، لحظه ای دست از تلاش بر نمی دارد و به دنبال خدمت و کار فرهنگی است.

هدف این روحانی متفاوت است

بعد از نماز برای کودکان کلاس درس می گذاشت، در بالای تخته وایت بردش جمله " هدف از زندگی " نقش بسته بود، انگار هدفش با هدف دیگران تفاوت دارد و خدمت رسانی به مردم محروم و آموزش دادن به کودکانشان را یکی از اهداف زندگی خود به حساب آورده بود.

پس از آموزش به همراه دیگر دانشجویان، خود را برای کار عمرانی آماده می کرد و هرکجا که لازم بود بیل و کلنگ در دست می گرفت و تا هنگامی که آن را به نتیجه نمی رساند از پای نمی نشست، این روحانی خسته شدن را بی معنا می پنداشت و از حرف تا عمل را اینگونه معنا می کرد.

 بارها از گفتگو کردن سر باز زد، و می گوید "کار کردن را به مصاحبه کردن ترجیح می دهم"، اما سرانجام موفق شدیم تا با وی اندکی بنشینیم و از هدف حضورش در این اردوها جویا شویم.

نامش رضا، متولد همدان و ساکن شهر قم است، سطح دو حوزه را گذرانده و هر ساله و در ایام عید نوروز راهی شهر آبادان می شود و برنامه های فرهنگی این شهر را بر عهده می گیرد. برای خدمت کردن به مردم، به نقاط زیادی از کشور در قالب گروه جهادی سفر کرده و خستگی ناپذیر است، مشوق اصلی خود را همسرش می داند و واسطه شدن یکی از دوستانش را علت حضور در یکی از محروم ترین نقاط کشور می داند و خدمت به هم نوع را وظیفه ذاتی خود عنوان می کند.

انسان ساز بودن اردوهای جهادی

حجت الاسلام رضا فرخی، در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، پشتوانه اردوهای جهادی را از زمان پیامبر اکرم دانست و اظهار کرد: اصل اردوهای جهادی یک اتفاق بسیار مبارک و به جایی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه اردوهای جهادی انسان ساز است و نباید نگاه تک بعدی به آن داشت، افزود: اگر بخواهیم تنها اینگونه به اردوهای جهادی بنگریم که در یک مدت زمانی خاص به مکانی اعزام می شویم و اندکی محرومیت زدایی می کنیم، در حق هدف اصلی این اردوها اجحاف کرده ایم.

این روحانی جهادگر ادامه داد: اردوهای جهادی در چند بعد جامعه فعالیت می کند که یک بعد آن وقت گذاشتن طلبه و دانشجویانی است که از تمامی امکانات و رفاه دل می بُرند و برای خدمت به مردم محروم و انجام کاری جهادی و فرهنگی به روستاهای دور دست اعزام می شوند.

حجت الاسلام فرخی تصریح کرد: در این اردوها انسان ساخته می شود و فرصت بسیار خوبی است که فرد، خود را بهتر بشناسد، موضوعی که مقام معظم رهبری نیز بارها به آن اشاره داشته اند.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به مدت اردوها، در بحث محرومیت زدایی کار بسیار بزرگی صورت نمی گیرد اما آنچه بیشتر مورد توجه می باشد و قابل ارزش است، دلگرمی دادن به مردم مناطق محروم است.

از سال اول طلبگی وارد اردوهای جهادی شدم

این روحانی جهادگر یادآور شد: ما دارای یک گروه جهادی هستیم که زیر نظر یک جبهه فعالیت می کنیم، در این جبهه چندین نفر از طلبه ها جمع شده اند و یک گروه جهادی تشکیل داده اند، فعالیت این گروه جهادی نیز حضور در مناطق مختلف کشور می باشد که سال گذشته به خراسان شمالی اعزام شدیم و امسال نیز به این استان آمده ایم.

حجت الاسلام فرخی ابراز داشت: هر ساله این گروه جهادی در آبادان دست به کار جهادی می زند و کارهای تبلیغی و فرهنگی این گروه بر عهده بنده می باشد.

این روحانی جهادگر در خصوص تأثیر حضور روحانیت در بین مردم عنوان کرد: هنگامی که یک روحانی، با لباس روحانیت خود در مناطق محروم فعالیت فرهنگی و جهادی انجام می دهد و با در دست گرفتن بیل و کلنگ به مردم خدمت می کند، روحیه نشاط و دلگرمی را به اهالی منطقه تزریق کرده و امید را در دلشان روشن می کند.

حجت الاسلام فرخی در رابطه با اتباط بین روحانیت و مردم گفت: از ابتدای اسلام و در همه ی اقشار جامعه افرادی بوده اند، که وظایف خود را به درستی انجام نداده و باعث ایجاد آسیب در جامعه می گردند، لذا مردم با این کوتاهی ها نتیجه کلی می گیرند و دیدشان را نسبت به آن قشر تغییر می دهند، یعنی جزء را دیده و نتیجه کلی می گیرند، و روحانیت نیز یکی از این اقشار است که  اینگونه تفسیر شده، در حالی که باید گفت این تفسیر هیچگونه اعتباری ندارد و اشتباه است.

این چنین روحانیونی باعث دلگرمی مردم می شوند

وی مطرح کرد: با توجه به اینکه در متن اقدامات قرار دارم، به عین می بینم که بسیاری از طلبه ها از جان و دل مایه می گذارند و به صورت جهادی کار می کنند، شاید تعداد این افراد کم باشد اما انسان های موثری هستند و مردم نیز بسیاری از این افراد را می بینند و از اقداماتشان تشکر و قدردانی می کنند.

این روحانی جهادگر ادامه داد: متاسفانه مردم نسبت به طلابی که باید گفت طلبه نما هستند و به سخنانی که می‌زنند، عمل نمی کنند، چنین احساسی دارند که روحانیت از آن ها جدا شده اند، اما باید گفت که اقدامات و کارهای بزرگ دیگر طلبه ها را نیز باید ببینند و تلاش هایشان را نادیده نگیرند.

حجت الاسلام فرخی ابراز داشت: رسالت اصلی یک روحانی تبلیغ است، اما تبلیغ تک بعدی نیست و از جهات مختلف باید به آن نگاه کرد، که همین کار جهادی و انجام کارهای فرهنگی، می تواند گوشه ای از رسالت تبلیغش باشد.

تلخ ترین و شیرین ترین خاطره

وی گفت: از جمله تلخ ترین خاطراتی که در اردوهای جهادی مشاهده کردم این بود که مناطقی از نظر اقتصادی و مالی در مضیقه قرار داشتند و از ساده ترین امکانات بی بره بودند اما متأسفانه دیش ماهواره در خانه آن ها خودنمایی می‌کرد و همچنین مجلس عروسی را دیدم که مردمانش چیزی نداشتند اما از پهبادهای فیلم برداری استفاده می کردند و این موارد موضوعاتی بود که مرا اذیت می کرد.

این روحانی جهادگر عنوان داشت: باید به این موضوع توجه شود، مردمی که در اوج محرومیت و امکانات اقتصادی و رفاهی هستند، در اوج امکانات شیطانی نیز قرار دارند و دیدن چنین تصاویری باعث می شود تا انسان افسوس بخورد.

حجت الاسلام فرخی ادامه داد: شیرین ترین خاطره برای من نیز هنگامی است که همدلی و محبت را بین جوانان می بینم، زیرا بدون هیچ چشم داشتی در کنار یکدیگر کار می کنند، و دیدن این صحنه ها خوشحال کننده است.

وی در پاسخ به این سوال که علت وجود محرومیت در مناطق خراسان جنوبی را چه می دانید، گفت: اولین دلیل این محرومیت، عدم رسیدگی و کم کاری مسئولان می باشد که متأسفانه برخی از نقاط کشور را بی خیال شده اند، به گونه ای که انگار جزء ایران نیستند، دلیل دوم نیز می تواند عدم مطالبه گری مردم باشد، زیرا اغلب مردمانی که مطالبه گری می کنند، کارهایشان بیشتر پیشرفت داشته است.

این روحانی جهادگر افزود: وقتی مطالبه گری صورت نگیرد قطعا مسئولان نیز کاری انجام نمی دهند و آن مسئولی که فقط به فکر جیب خودش است اگر از وی کاری نخواهی، به وظیفه اش عمل نمی کند و این موضوعی است اکنون در بین مدیران نفوذ پیدا کرده است.

حجت الاسلام فرخی گفت: مردم برای حضور یک روحانی در روستا، استقبال بسیار زیادی از خود نشان می دهند و خوشحال می شوند، حتی برخی از آن ها درخواست کرده اند تا این حضور دائمی باشد، اما متأسفانه امکان اینکه بتوانم در این روستاها حضور داشته باشم برایم وجود ندارد.

تأثیر اردوهای جهادی را در روز پایانی باید دید

وی با اشاره به اینکه در هر منطقه ای که حضور می یابیم عنوان می کنیم که از طرف مقام معظم رهبری آمده ایم و به هیچ ارگان دیگری متصل نیستیم، خاطر نشان کرد: تأثیر اردوهای جهادی و ایجاد شور و نشاط را درست روزی که تصمیم بر ترک روستا می گیریم را به عین در چهره اهالی آن جا می بینیم.

این روحانی جهادگر با اشاره به اینکه در انجام همه ی کارها، خانم بنده مشوقم بوده است، گفت: به دلیل برخی مسائل برای آمدن یا نیامدن به این استان دو دل بودم، اما همسر بنده تصمیم نهایی را گرفت و خواستار خدمت به اهالی محروم این منطقه شد.

حجت الاسلام فرخی با بیان اینکه اگر روحیه مطالبه گری را بتوان به مردم روستا آموزش داد کمک بسیار ارزشمندی به آن ها کرده ایم، ادامه داد: تشکیل اردوهای جهادی و خدمت در مناطق محروم باعث می شود تا پس از حضور ما، خود اهالی روستا وارد میدان شوند و کارهای نیمه تمام را به اتمام برسانند.

وی با اشاره به اینکه باید دعا کنیم که روحیه جهادی در مسئولین نیز به وجود آید، خاطر نشان کرد: همانگونه که اردوهای جهادی در بین دانش آموزان و دانشجویان و طلبه ها برگزار می شود، اردوی جهادی ویژه مسئولان نیز باید راه اندازی شود.

این روحانی جهادگر تأکید کرد: مسئولان می توانند در طول یک سال حداقل یک هفته خدمتشان را در قالب اردوهای جهادی سپری کنند و از نزدیک با اهالی روستاهای محروم گفتگو کنند و با مشکلاتشان آشنا شوند.

حجت الاسلام فرخی در پایان گفت: وقتی مردم ببینند که یک مسئول غرور خود را شکسته و بیل به دست گرفته و کار می کند، قطعا به پا خواهند خواست و برای آبادانی روستایشان دست به کار خواهند شد و این به معنی واقعی یعنی تزریق روحیه جهادی در مردم.

گزارش: ابوالفضل طالبی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ناشناس IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
    0 0
    بسیار عالی اجرکم عندالله