جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام و المسلمین مقامی عضو هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین  حوزه علمیه قم

حوزه/ تبیین صحیح جایگاه عزاداری برای امام حسین (ع) ؛ حرکت های تکاملی و پویا وابسته به دو عامل است اول: آگاهی ، بینش و معرفت صحیح دوم: شور و تحریک احساسات و عواطف پاک مردمان عاشورایی.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین مقامی عضو هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با موضوع«مؤلفه های تأثیر گذاری مکتب عاشورا در شکل گیری و قدرتمندی انقلاب اسلامی» در یاد داشتی  آورده است: مؤلفه های تأثیر گذاری مکتب عاشورا در شکل گیری و قدرتمندی انقلاب اسلامی بسیار  است، که به یک مورد از آن اشاره می کنم:

تبیین صحیح جایگاه عزاداری برای امام حسین(ع)؛ حرکت های تکاملی و پویا وابسته به دو عامل است اول: آگاهی، بینش و معرفت صحیح دوم: شور و تحریک احساسات و عواطف پاک مردمان عاشورایی.

توضیح مطلب این است که حیات شیعه وابسته به یک ظرفیتی است که بعد از حادثه کربلا به وجود آمد و آن استقبال و حضور مردم در مجالس عزای سرور و سالار شهیدان در طی دو ماه محرم و صفر است؛ این ظرفیت باید مثل گذشته توسط منابر مدیریت شود و محور بودن منبر باعث شکوفایی آن دو عامل می شود. هرکدام از این دو عامل به تنهایی کافی نیست، بلکه هردو عامل در کنار هم باید باشند و به موازات هم قرار گیرند که این دو مهم از عهده اهل منبر برمی آید نه عامل دیگر ؛ ولذا بزرگداشت شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان در واقع مجالس غلبه سپاه عقل بر جهل است و غلبه عدل بر ظلم است.

در این ارتباط مرحوم امام(ره) می فرمایند: عاشورا را زنده نگه دارید که بازنده نگه داشتن عاشورا کشور ما آسیب نخواهد دید . زیرا تنها کشوری که در مقابل نظم خودساخته ای که در رأس هِرم آن شیطان بزرگ( آمریکا) قرار دارد، ایران و انقلاب اسلامی است و هرگز چین و روسیه در مقابل این نظم قرار نگرفته اند، بلکه آن را پذیرفته‌اند و اگر گاه گاهی به آمریکا اعتراض می کنند، به خاطر خواستن سهم بیشتری از این نظام است.

حال باید دقت داشت که در مقابل این نظم شیطانی و کفر آلود،چگونه ایران تاب مقاومت دارد و قوی می شود .

امام خمینی(ره) این قدرتمند شدن را از زاویه تقویت فرهنگ عاشورا می داند و رهبری معظم انقلاب شبیه همین مطلب حضرت امام(ره) را دارند و در سخنرانی سال ۱۳۶۲ فرمودند:حادثه عاشورا دریای جهاد و مبارزه فی سبیل‌الله، ام معارف و پایه ای اصلی انقلاب ماست.

زنده نگه داشتن عاشورا سراسر سود و منفعت است(چه معنوی و چه اُخروی) و زندگی کنونی انسانها و سودهای دنیوی مثل زیر بار ذلت نرفتن و نپذیرفتن بردگی و این در زندگی اجتماعی یک ملت فوق‌العاده اهمیت دارد،البته به شرط اینکه اندیشه ما نسبت به رسالت انسان در دنیای زندگی و پس از مرگ بالا رود و به این گونه اندیشه های الهی باور داشته باشیم.

خود امام حسین علیه السلام این حرکت و قیام را به حول و قوه الهی می داند و همین سر منشأ پیروزی است.

علامه مجلسی(ره) نقل می کنند که هر وقت امام حسین علیه السلام به میدان جنگ می رفتند و باز می‌گشتند، می فرمودند ( لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم) .

امام حسین(ع) دریکی از سخنان خود خطاب به دشمنان می فرمایند:لقد استحوذ علیکم الشیطان،فانساکم ذکرالله العظیم.

شیطان شما را احاطه کرده و خدا را فراموش کرده اید.

پس ما باید معرفت و اندیشه الهی و خداباوری مردم را بالا ببریم و در ضمن آن عواطف پاک مردم را هدایت کنیم .

مرحومه علامه مجلسی(ره) از امام باقر(ع) نقل می کنند که فرمودند:ابراهیم طلعه در حالی که سر خود را پوشانده بود از درون محمل سؤالی از امام سجاد(ع) پرسید،حال باید دقت کرد که زمان و مکان این سؤال کجاست ؟ زمان غم واندوه اهل بیت و زمانی است که اُسرا اهل بیت از سفر کربلا به مدینه باز می گشتند و سؤال این بود که: چه کسی در این جریان پیروز شد؟ امام سجاد(ع) پاسخی کوبنده فرمودند و آن این است که اگر می خواهی بفهمی پیروز واقعی کیست وقت نماز اذان و اقامه بگو و توجه کن نام چه کسی را بر سر زبان می آوری.

معنای سخن امام این است که بنی امیه می خواستند اثری از اسلام و پیامبر اکرم(ص) باقی نماند ، ولی ما رفتیم شهید و اسیر دادیم تا اسلام پیامبر بماند و نام آنها جاودانه شود.

بنابراین نقش قیام امام حسین(ع) پیروزی است وزنده نگه داشتن چنین قیامی پیروزی را در مقابل دشمنان به دنبال می آورد.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha