جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شهید مدنی

حوزه/ شهید آیت الله مدنی(ره) در یکی از خطبه ها در ایام جنگ تحمیلی، به مردم سفارش کرد در مصرف بنزین صرفه جویی کنند، خود ایشان سوار ماشین نشد و پیاده به نماز رفت و آمد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تبریز، سيد اسدالله مدنی درسال 1293 در دهخوارقان آذرشهر متولد شد، در 4 سالگي مادر و در 16سالگی پدر خود را از دست داد و در عنفوان جوانی جهت كسب معارف اسلامی وارد شهر قم شد.

مبارزه خود را عليه رژيم پهلوي در اين شهر آغاز كرد و به دليل همين تحركات به آذر شهر تبعيد شد، در اولين اقدام با فرقه ضاله بهائيت به مبارزه برخاست و مردم را به برچيدن كارخانه مشروب‌ سازی اين شهر دعوت کرد.

به دليل ادامه مبارزات مجبور به ترک شهر شد و به نجف اشرف عزيمت كرد، پس از تبعيد امام خمینی(ره)، همواره در كنار ايشان بود و بارها و بارها به ايران آمد و در شهرهای مختلف پيام ‌آور ادامه مبارزه شد.

به همين دليل تحت نظر ساواک بود، در سال 1351 به خرم‌ آباد رفت و با سمت نماينده و وكيل تام الاختيار امام در مبارزه، به فعاليت پرداخت؛ در سال 1354 ايشان را به نورآباد ممسنی تبعيد كردند اما سخنرانی ها و افشاگری ها و محبوبيت ايشان در بين مردم باعث شد تا از آنجا به گنبد كاووس تبعيد شود سپس ساواک او را به بندر كنگان و سپس به مهاباد تبعيد كرد.

پس از پيروزی انقلاب به عنوان نماينده مردم همدان در مجلس خبرگان قانون اساسی برگزيده و پس از شهادت اولين شهيد محراب شهيد قاضی طباطبايی امام جمعه تبريز، ايشان از طرف امام به عنوان امام جمعه تبريز معرفی شد.

شهید آیت الله سید اسدالله مدنی(ره) یکی از عالمان برجسته خطه آذربایجان بود که با علم و مجاهدت خود، در شکل گیری انقلاب اسلامی نقش اساسی داشت و در نهایت در محراب عبادت به شهادت رسیده و به نزد معبودش شتافت.

ایشان خود را از مردم می دید و یک چهره محبوب بود که تنها در عنوان «امام جمعه» خلاصه نشده بود، بلکه او امام تمام روزها بود.

دعوت عملی مردم به اسلام

آیت الله سیدمحمدتقی آل هاشم امام جمعه موقت تبریز، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، خاطرنشان کرد: شهید آیت الله مدنی به فقها و ضعفا بسیار اهمیت می داد و به اطرافیانش سفارش می کرد که به مشکلات فقها رسیدگی کنند.

وی تاکید کرد: آیت الله مدنی با عمل خود، مردم را به سمت اسلام و انقلاب اسلامی دعوت می کرد و تابع هوا و هوس نبود.

حجت الاسلام بنابی از همراهان شهید مدنی(ره) نیز اظهار داشت: دشمن مهره های انقلاب اسلامی و یاران واقعی حضرت امام خمینی(ره) و کسانی که وجودشان برای نظام مفید بود، ترور کرد.

پرداختن به امور کشاورزی

همچنین علی آقامحمدی از شاگردان و همراهان شهید آیت الله مدنی، تصریح کرد: ایشان وقتی گرفتاری می دید، آن را مشکل خود می دانست و حل کردن آن را جزو وظایف خود می دید.

علمی از همراهان دیگر شهید آیت الله مدنی هم عنوان کرد: وقتی ایشان به جایی یا روستایی سفر می کرد، ساعت ها زودتر در آنجا حضور پیدا می کرد و شخصا در امور کشاورزی شرکت می کرد و با دست های خود گندم درو می کرد و بیل به زمین می زد و همراه مردم بود.

شهید مدنی حاضر نشد جلیقه به تن کند

همچنین حمید منبع جود از محافظان شهید آیت الله مدنی(ره) با ذکر خاطره ای از شهید، گفت: از شهربانی جلیقه ضدگلوله دادند اما ایشان استفاده نکردند، تلفنی به بنده تاکید کردند که حتما حضرت آقا آن را بپوشند به ایشان عرض کردم اما ایشان فرمودند: بگویید به تمام شرکت کنندگان در نماز جمعه جلیقه بدهند اگر آن ها پوشیدند من هم آخرین نفر به تن می کنم، خون من از بقیه رنگین تر نیست.

وی افزود: حضرت آقا در یکی از خطبه ها در ایام جنگ تحمیلی، به مردم سفارش کرد که در مصرف بنزین صرفه جویی کنند، خود ایشان سوار ماشین نشد و پیاده به نماز رفت و آمد کرد.

لحظه شهادت شهید مدنی(ره)

ناصر برپور محافظ شهید آیت الله مدنی(ره) با تشریح لحظه شهادت شهید، اذعان داشت: یکی از منافقین از صف دوم به صف اول نیم خیز نشست و با مکث کوتاهی به حضرت آقا که در حال اقامه نماز بود، حمله ور شد و ایشان را محکم با دو دست در آغوش گرفت، علیرغم اینکه محافظان ایشان به شدت با فرد منافق برخورد کردند اما حضرت آقا را رها نکرد و سپس سه انفجار پشت سر هم رخ داد.

گفتنی است، آیت الله مدنی 20 شهریور 1360 در محراب نماز جمعه به شهادت رسید و پيكر پاک ایشان در ميان حزن و اندوه ميليون ها نفر از مردم آذربايجان، به فرودگاه منتقل و از آنجا جهت خاكسپاری در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) به قم منتقل شد.

 

گزارش: بیت اله احمدی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha