جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
خیابانی

حوزه/ نمایشگاهی از اسناد و تصاویر تاریخی شیخ محمد خیابانی در تبریز برپا می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تبریز، مهدی بزاز دستفروش رئیس امور موزه های آذربایجان شرقی، در گفتگو با خبرنگاران، با اشاره به اعلام زمان برگزاری نمایشگاه اسناد و تصاویر قیام «آزادیستان» شیخ محمد خیابانی ابراز داشت: این نمایشگاه از ۲۲ شهریور تآ ۲۰ مهر ماه امسال با هدف بزرگداشت یاد و نام این مبارز نستوه استعمارستیزی و آزادیخواهی برپا می شود.

وی افزود: این نمایشگاه نخستین گام در راه ایجاد «خانه موزه شیخ محمد خیابانی» در محل خانه تاریخی این روحانی مبارز در شهر تبریز است، تشکیل خانه موزه خیابانی، اقدامی در حفظ ارزش و جایگاه این شخصیت برجسته خطه آذربایجان و ایران است.

رئیس امور موزه های آذربایجان شرقی با بیان اینکه آثار، اسناد و تصاویر بسیار اندکی از شیخ محمد خیابانی برجای مانده است، تصریح کرد: همانگونه که موزه مشروطه به همت بازماندگان رهبران و مجاهدات نهضت مشروطه پایه گذاری شد، موزه شیخ محمد خیابانی نیز از این موزه، الگوبرداری می شود.

بزاز دستفروش ابراز امیدواری کرد: خانه موزه شیخ محمد خیابانی با همکاری مراکز تحقیقاتی و پژوهشی و محققان و بازماندگان شیخ محمد خیابانی در آستانه یکصدمین سالگرد وفات ایشان، راه اندازی و افتتاح شود.

رئیس امور موزه های استان خاطرنشان کرد: در کنار گردآوری و ارائه محتوایی ارزشمند و جذاب برای بازدیدکنندگان، آرشیو پژوهشی غنی و قابل استنادی نیز برای پژوهشگران و محققان عرصه مطالعات تاریخ معاصر ایران در این موزه فراهم خواهد شد.

گفتنی است، شیخ محمد خیابانی از فعالان سیاسی در دوره انقلاب مشروطه ایران بود، وی در سال ۱۲۵۹در شهر خامنه متولد شد و در سال ۱۲۹۹ در شهر تبریز وفات کرد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha