جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله خاتمی

حوزه/ آیت‌الله خاتمی با بیان این‌که نجات جامعه در زندگی همراه با کفاف است، گفت: سازش با مستکبر، تجملات گرایی، اشرافی گری و پز دادن‌های مصرفانه از ویژگی‌های زندگی حیوانی و زمینه ساز اختلاس‌ها هستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، امام جمعه موقت تهران سه‌شنبه شب در سلسله برنامه‌های تبلیغی ـ مذهبی حرم مطهر امام رضا(ع) ویژه دهه اول محرم‌الحرام که با موضوع «ابعاد نهضت سالار شهیدان» برگزار شد، اظهار کرد: از ابعادی که باید در همه زمان‌ها به ویژه در عصر ما از سالار شهیدان بیاموزیم، تفسیر صحیح زندگی است.

آیت‌الله سید احمد خاتمی با تأکید بر توجه به چیستی زندگی و نگاه ما به زندگی، ابراز کرد: قرآن دو نوع زندگی حیوانی و زندگی واقعی تعریف می‌کند که در زندگی حیوانی خوردن، آشامیدن و بهره‌وری از مطاع دنیا وجود دارد اما از خدا، معنویت، ارزش‌ و عمل صالح خبری نیست.
 

ویژگی‌های زندگی حیوانی / اشرافی‌گری بستر اختلاس و حقوق نجومی

عضو مجلس خبرگان رهبری به مقایسه ویژگی‌ها و تفاوت‌های زندگی حیوانی و واقعی پرداخت و عنوان کرد: در زندگی حیوانی، تجملات، اشرافی‌گری و پز‌دادن‌های مصرفانه حرف اول را می‌زند؛ در این زندگی افراد با خرید ماشین‌های چند صد میلیون تومانی و کاخ‌های مسکونی به پز دادن و اشرافی‌گری که از رذیلانه‌ترین صفت‌ها نزد اهل بیت(ع) ‌است روی می‌آورند.

آیت الله خاتمی تأکید کرد: حرکت به سمت اشرافی‌گری و تجملات بستر اختلاس‌ها و حقوق‌های نجومی است که با روح انقلاب و نظام اسلامی سازگاری ندارد.

وی با تأکید بر این‌که اسلام زندگی فقیرانه را برای پیروانش نمی‌پسندد، تصریح کرد: نجات جامعه ما در بهترین نوع زندگی یعنی زندگی همراه با کفاف است؛ خوشبختانه این روز‌ها گرایش عمومی به سمت ساده زیستی و تجلیل از برخوردهای ساده زیستانه در بین مردم ایجاد شده که ارزشمند است و باید به فرهنگ تبدیل شود.

امام جمعه موقت تهران یکی دیگر از ویژگی‌های زندگی حیوانی را زندگی سازش‌کارانه و ‌تسلیم شدن در برابر دشمن برشمرد و عنوان کرد: زندگی الهی را باید از امام حسین(ع) فرا گرفت که با نپذیرفتن ذلت، پیام «هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة» را به ما ابلاغ کردند؛ زندگی سازش‌کارانه را نه خداوند، نه اهل بیت(ع) و مومنان و نه دامن‌های پاکی که ما را تربیت کردند نمی‌پسندند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که آن‌هایی بر سازش تأکید دارند که در زندگی حیوانی می‌دمند، گفت: سازش با دشمن مستکبر جایز نیست آن‌هم دشمنی که به هیچ اصلی پایبند نبوده و قراردادی با پشتوانه بین المللی که چندسال تدوین آن طول کشیده است را زیر پا می‌گذارد؛ این حرکت این انسان عهدشکن بدین معناست که ارزش در قاموس مستکبران معناییی ندارد و همه چیز به منافع آن‌ها ختم می‌شود.
 

عاشورائیان سازش با مستکبر و زندگی ذلیلانه را نمی‌پذیرند / هزینه تسلیم بیشتر از مقاومت است

آیت الله خاتمی با تأکید بر این که عاشورائیان زندگی ذلیلانه را نمی‌پذیرند، اظهار کرد: همه باید آگاه باشند و بدانند که تسلیم در برابر دشمن هزینه‌ای به مراتب بیشتر از مقاومت دارد. امروز آمریکا و دنیای استکبار به دنبال مذاکره و بده و بستان نیستند بلکه قصد دارند همه چیز را به ما تحمیل کرده و ما را زیر سلطه قرار دهند.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: امروز همچون جنگ احزاب همه نظام و انقلاب اسلامی در مصاف تمام کفر قرار گرفته است و علی‌رغم دروغ‌هایی که برخی عنوان می‌کنند و می‌گویند نظام شیب کذا و کذا را طی می‌کند باید گفت نظام شیب و اوج عظمت و استقلال را طی می‌کند و در این میان مقاومت مرم حرف آخر را خواهد زد و دشمن را شکست می‌دهد.

آیت الله خاتمی تصریح کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های زندگی حیوانی، غفلت و زندگی غافلانه است که در آن جلوه‌های مادی، لذت‌های غریضی موج می‌زند ما در آن معنویت و خداوند حضور ندارد.

وی با بیان اینکه انسان باید افضل بر حیوانات و اشرف مخلوقات باشد، ابراز کرد: قرآن از زندگی واقعی و خدایی را با عبارت «حیات» یاد می‌کند؛ زندگی که در آن انسان دارای ایمان، باور به خدا و عمل صالح است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: زندگی واقعی زندگیست که سالار شهیدان آموخت، زندگی که در آن شهادت برای احقاق حق یک سعادت بزرگ است و زندگی ظلیلانه جز سختی چیز دیگری نیست.

امام جمعه موقت تهران با اشاره با این‌که شأن یک مسلمان برخورداری از زندگی معنوی و الهی و آموختن تفسیر درست زندگی از امام حسین(ع) است، بیان کرد: عفت و عفاف برای زن و مرد جلوه‌ی زندگی الهی و عبور از عفاف حرکت به سمت زندگی حیوانی است؛ در این میان انسان باید مزین به پاکدامنی به عنوان جلوه برجسته عفاف، حلال خور و به دور از فساد اخلاقی باشد.

وی با بیان این‌که فردی که شکمش از حرام سیر شود دیگر به صراط مستقیم هدایت نمی‌شود، گفت: لقمه، ‌پوشش و نگاه هم برای بانوان و هم برای آقایان باید پاک باشد؛ گاهی برخی آقایان هم پوشش غیر عفیفانه دارند، پوششی که محرک و در نتیجه حرام  است، همچنین پوششی که عکس بیگانگان و غافلان از خدا بر روی آن هک شده باشد نیز جایز نیست.
 

چادر مشکی حجاب منتخب در زمان پیامبر(ص) است

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: پوشش عفیفانه قطعی برای بانوان پوشش فاخر چادر آن‌هم چادر مشکی است؛ در این میان برخی شاید خلاف آن گفته و می‌گویند و چه بسا بر روی پوشش مشکی ضربدر بزنند اما پوشش مشکی حجاب منتخب در زمان شخص پیامبر(ص) است.

آیت الله خاتمی با اشاره به این‌که بسیاری از بانوان بد حجاب و برخی از بانوان بی‌حجاب امام حسین(ع) را دوست دارند، در عزای ایشان شرکت و در مشکلات متوسل به اهل بیت(ع)‌می‌شوند، ابراز کرد: این امر بدین معناست که هنوز این اتصال قطع نشده است لذا این بانوان باید این اتصال را قوی و حجابشان را کامل رعایت کنند چرا که کربلای امام حسین(ع)، کربلای عفاف، پوشش و غیرت است و سیدالشهدا(ع) در شب عاشورا دغدغه عفاف و حجاب را داشتند.

28/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha