شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
محسنی

حوزه/ حجت الاسلام محسنی گفت: ریشه بسیاری از مشکلات امروز جامعه ناشی از عدم نگاه تربیتی به محافل دینی است، هدف ما از شرکت کردن در مجالس روضه باید به گونه ای باشد که فکر ما به خدا و کتاب خدا و ولی خدا نزدیک تر شود و به وسیله آن احیا شویم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام سید علی اکبر محسنی، صبح امروز در جمع عزاداران حسینی هیئت انصار الحسین اصفهان، اظهار کرد:در جامعه امروز اگر بعضی ها کارهایی انجام می دهند، مشکل در ولایت آن هاست.

وی ادامه داد: مثلا اگر امروز احتکاری در جامعه رخ می دهد، یعنی ولایت به معنای حقیقی توسعه نیافته است، در زمان امام صادق(ع) قحطی می شود و قیمت گندم افزایش می یابد، امام صادق (ع) از مسئول انبار خود می پرسد که چه مقدار گندم در انبار داریم و مسئول انبار پاسخ می دهند به اندازه یک ماه که از قحطی عبور می کنیم ، امام دستور می دهد که به اندازه نیاز امروز بردارید و بقیه  را در بازار به قیمت کم بفروشید.

کارشناس دینی تصریح کرد:  این همان تربیت هست که نتیجه اش می شود پررنگ شدن ولایت خدا  وولایت امام زمان در زندگی، مجالس روضه باید تربیت محور شود.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب تاکید دارند که نگاه به روضه ها باید نگاه مدرسه ای باشد نه نگاه ثوابی صرف! بسیار از مشکلات که ما امروز در جامعه داریم از این نشئت می گیرد که بعد از جنگ، ما نگاه تربیتی به محافل دینی نداشته ایم  و فقط نگاه ثوابی داشته ایم، یعنی اینکه فقط قصد داریم در مجالس شرکت کنیم و اهمیتی ندارد که قبل و بعد از جلسه  و گریه بر امام حسین(ع) چه تفاوتی برای من باید داشته باشد

حجت الاسلام محسنی یادآور شد: نتیجه این کار، این می شود که در یکی از شهرهای ما که اتفاقا جز شهرهایی است که رکوردار برپایی مجالس مذهبی هم هست انباری را به جرم احتکار ضبط می کنند و وقتی دنبال مسئول انبار می گردند میگویند حاج اقا رفته اند مکه !!!

وی با بیان اینکه پایه جلسات مذهبی محرم، تاریخ است، تاریخ کربلا تاریخ صرفا برای خواندن  و رد شدن از آن نیست باید از تاریخ عبرت گرفت، گفت: ما انسان ها اگر بخواهیم تربیت شویم باید عبرت پذیر باشیم  و کسانی عبرت می گیرند که کارهای انها هدفمند است، هدف ما از شرکت کردن در مجالس روضه باید به گونه ای باشد که فکر ما به خدا و کتاب خدا و ولی خدا نزدکی تر شود وبه وسیله آن احیا شویم.

کارشناس دینی عنوان کرد: به آیه 24 انفال «یا ایهاالذین امنوا استجیبوا لله....» توجه کنید، وقتی شما استجابت می کنید دعوت خدا و رسولش، آن وقتی که شما را دعوت می کنند،  خداوند شما و فکر شما را زنده می کند، قصد و هدف این است که افراد در مجلس امام حسین(ع) زنده شوند.

وی بیان کرد:  امروزه افسردگی در جامعه ما بیداد می کند، یکی از دلایل  آن هم این است که نگاه تربیتی به روضه نداریم، روضه باید خط برای زندگی بدهد، یعنی همان مدل زندگی که وقتی حضرت زینب (س) در اوج مصائبی  که دیدند در کاخ یزید می فرماید «ما رایت الا جمیلا»

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: بعد از روضه باید ولایت خدا و پیامبر (ص) و قرآن و امام زمان(عج) در وجود ما پررنگ تر شود، پس اگر بخواهیم ببینیم هدفمند در مجلس روضه شرکت کرده ایم، باید ببینیم ولایت ما بیشتر شده است یا خیر؟ وقتی ولایت بیشتر شده باشد باید عمل به دین هم بیشتر شود.

وی با تاکید براینکه  در نتیجه بعد از روضه تربیت محور انسان خدایی تر می شود و توجه اش به امام زمانش بیشتر می شود اذعان کرد: انسان شیعه تربیت شده و عبرت گرفته از روضه امام حسین(ع) به دنبال وظیفه خود نسبت به امام زمانش می گردد.

حجت الاسلام محسنی اظهار داشت: کسانی که برای ام حسین(ع) گریه می کنند و زندگی خود را اصلاح نمی کنند ،ممکن است در مسیر امام زمان خود بلغزند ، مانند آن دسته از آدم هایی که روز عاشورا روی تپه ایستاده بودند و فقط گریه و ندبه می کردند که خدایا حسین(ع) را نجات بده! و این ها هم جز همان هایی هستند  که در زیارت عاشورا آنها رالعن می کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha