شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
لبیک یا حسین ع

حوزه / استاد حوزه علمیه قم گفت: لبیک گفتن به امام اختصاص به روز عاشورا ندارد؛ درست است "هل من ناصر" را امام در روز عاشورا گفتند، اما تا قیامت این یاری طلبیدن ادامه دارد، و امام حسین(علیه السلام) لبیک گو واقعی می خواهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام محمدرضا شیخ طادی، در مراسم عزاداری امام حسین(ع) در مکتب نرجس(س) مشهد گفت: در این روزها و این شبها ذکر شریف "لبیک یا حسین" زیاد ورد زبان ماست و همه این روزها لبیک گوی امام حسین(ع) هستند.

وی ادامه داد:  این ذکر به به معنای "اجابة بعد الاجابة" یعنی پشت سرهم اجابت کردن و به یاری طلبیدن امام حسین(ع) پاسخ دادن است.

استاد حوزه علمیه قم در این باره ادامه داد: در یک زیارتی که از امام صادق(ع) نقل شده حضرت فرمودند: هفت مرتبه جواب امام حسین(ع) را بده و هفت مرتبه بگو لبیک یا داعی الله و  مرحوم شیخ جعفر شوشتری نیز می گوید: اینکه در زیارت امام حسین (ع هفت مرتبه لبیک بگویید یعنی با تمام اعضا و جوارحتان و با تمام وجود لبیک بگویید.

وی افزود: یعنی با قلب، روح، دست، پیکر، فکر و اندیشه و مهر و محبت به استنصار و یاری طلبیدن امام حسین(ع) لبیک بگویید و عرض کنید که یا اباعبدالله اگر توفیق نداشتم و نتوانستم در روز عاشورا شما را کمک کنم و وقتی فرمودید هل من ناصرینصرنی شما را اجابت کنم، الان با همه وجودم جواب یاری طلبیدن شما را می‌دهم.

حجت الاسلام شیخ طادی با بیان اینکه این روزها اگر کسی این لبیک را می گوید، یعنی من بی چون و چرا تسلیم شما هستم و تمام وجودم را در اختیار شما می‌گذارم، گفت: لبیک گفتن سخت است و نباید فقط به زبان باشد بلکه یک امر عملی است.

 وی با اشاره به اینکه "لبیک یا حسین(ع)" لوازمی دارد و هرکسی لیاقت ندارد که این لبیک را بگوید، تصریح کرد: نکند این شعار، لقلقه زبان‌مان بشود زیرا ایشان از دینی که لقلقه زبان بشود، متنفرند و فرمودند: دین لقلقه زبان یک عده است و دنیا هدفشان می‌باشد.

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: ایام محرم علاوه بر اینکه ایام حزن اهل بیت(ع) است ایام خوف و ترس هم می باشد؛ ترس از اینکه نکند ما هم مثل مردم کوفه شویم! مردم کوفه همه لبیک گفتند وامام را تنها گذاشتند. باید بترسیم از عاقبتمان که نکند دچار عاقبت مردم کوفه بشویم.

وی با اشاره به اینکه  بعضی خیال می کنند لبیک یاحسین(ع) مخصوص روز عاشورا و معرکه جنگ است درحالی که این گونه نیست، ابراز داشت: لبیک گفتن به امام اختصاص به روز عاشورا ندارد؛ درست است "هل من ناصر" را امام در روز عاشورا  گفتند، اما تا قیامت این یاری طلبیدن ادامه دارد و امام حسین(ع) لبیک گو واقعی می خواهد.

حجت الاسلام  شیخ طادی با بیان اینکه باید اطاعت از امام(ع) را در عصر خود داشته باشیم و امروز از امام زمان(عج) اطاعت کنیم، گفت: می‌بایست خواسته های آن حضرت را برخود منطبق کنیم نه اینکه امام را آنطور که بخواهیم تفسیر کنیم و مانند کسانی نباشیم که لبیک یا حسین می گویند و به امام حسینی که در ذهن خودشان ساخته اند، معتقدند بلکه باید امام را شناخت و لبیک گفت.

وی افزود: اگر می خواهیم  نور چشم امام زمان(عج) باشیم باید دغدغه های ایشان را بشناسیم و بدانیم که چه چیزی برای آن حضرت مهم است و همان ها برای مان پررنگ باشد و اهمیت داشته باشد و دغدغه مان شود.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: عده ای دین دار و دین دان خوبی هستند ولی هیچ کدام از اینها کافی نیست، زیرا باید با رفتار مناسب و خوب خود، مبلغ و مدافع دین بود.

وی با اشاره به اینکه دشمن در عقیده باطل خود محکم است و از همین رو باید دانست که دفاع از دین با مشکل و برخورد آنان همراه است، ابراز داشت: البته باید بدانیم که حواس امام زمان(عج) به ما هست و کافی است که مدافع دین و لبیک گوی واقعی باشیم و همانند معصومین(ع) به افراد محبت داشته باشیم و نسبت به دیگران بی تفاوت نباشیم.

 انتهای پیام/313/24

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha