جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 461752
۲۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۲
تصاویری از مراسم تعزیه خوانی در استان بوچی در نیجریه

حوزه/ مراسم تعزیه خوانی یکی از سنت های دیرین استان خراسان جنوبی است که هر ساله برای به نمایش کشیدن صحنه های عاشورا اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در بیرجند، تعزیه یا شبیه‌خوانی از سالیان گذشته در بین مسلمانان و به ویژه شیعیان رواج داشته است، این تعزیه‌ها از دل عزاداری‌های شیعیان ایرانی بر پیشوای سوم خود، امام حسین‌(ع) پدید آمد و حول محور واقعه عاشورا، در سال 61 هجری قمری، شکل گرفت.

این باورها مربوط به اعتقادات مذهبی مردم درباره معاد، بهشت و دوزخ، جهان آخرت، رستاخیز، پاداش و جزا است که ارتباط مستقیم با نقوش مذهبی مربوط به واقعه کربلا دارند و به صورتی مقایسه‌ای سرنوشت پاکان و درستکاران یا به عبارتی اولیا و اشقیا را به تصویر می‌کشند، همچنین متون مربوط به مجالس تعزیه و شبیه‌خوانی نیز در این میان، جایگاه ویژه‌ای دارند.

هر ساله همزمان با آغاز ایام ماه محرم مراسمات تعزیه‌خوانی در نقاط مختلف خراسان جنوبی نیز برگزار میشود و شهرها و روستاها رنگ و بویی دیگر به خود می‌گیرند، در این نمایش مذهبی تلاش می‌شود تا مردم با وقایع صحرای کربلا و روز عاشورا آشنا شوند.

گروه تعزیه‌خوانی هیأت عاشقان اهل بیت(ع) بیرجند در روز جمعه چهارم محرم، در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز یکشنبه ششم محرم، در هیأت عاشقان اهل بیت(ع)، و روز عاشورا نیز در قتلگاه بیرجند به اجرای مراسم تعزیه خوانی می پردازد.

همچنین در روستای درخش آسیابان در روز هفتم تعزیه‌خوانی مسلم بن عقیل، در روز هشتم تعزیه حضرت علی‌اکبر(ع)، در روز نهم تعزیه حضرت ابوالفضل(ع) و در روز عاشورا تعزیه صحرای کربلا برگزار خواهد شد.  

در روستای مهمویی تعزیه‌های حضرت حر، امام حسین(ع)، حضرت علی‌اکبر(ع)، حضرت ابوالفضل(ع) و رحلت پیامبراکرم(ص) و در روستای خنگ نیز تعزیه حضرت ابوالفضل(ع) در روز تاسوعا و تعزیه صحرای کربلا در روز عاشورا، اجرا می‌شود.

در حال حاضر 35 گروه تعزیه در استان شناسایی شده‌اند و بسیاری از روستاهای خراسان جنوبی نیز مانند سیوجان، مصعبی و درخش گروه‌های تعزیه فعالی دارند که نقش بسیاری در ایجاد فرهنگ عاشورا دارند.

گفتنی است؛ این رسم و آیین تعزیه به شماره 27 در فهرست معنوی کشور(ناملموس) به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ن

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha