پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
وقتی یک خادم مدیر می شود

حوزه/ اگر خادمان هیئت با افراد و مهمانان به صورت گزینشی برخورد کنند و غریبه‌ها را غریبه ببینند، نه محب و دوست‌دار اهل بیت(ع) و نگاه و عینکشان خط‌کشی شده و محدود باشد، نشان از این دارد که نگاهشان به محبین و مهمانان هیأت نگاه دینی خالص نیست!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، بر پایی جلسه عزای سیدالشهدا با هر کیفیتی نیاز به یک مدیر دارد. مدیری که از «الف» تا «تاء تمتِ» مراسم را برنامه‌ریزی می‌کند.

مدیریتی از جنس خدمت عاشقانه و بی منت برای مهمانان عصاره خلقت که تک تک لحظه های این مدیریت [بخوانید:خدمت] ارزشی فوق العاده و غیر قابل مقایسه با هرچیزی دیگیری را دارد.

گذر تک تک این ثانیه های عمرم / به قدیمی شدن نوکری ات می ارزد

اما قبل از هر چیزی باید بدانیم منصب مدیریت هیئت؛ زمانی قیمتی است که فلسفه آن را بشناسیم.

کاملا خودمانی و بدون تعارف؛ «مدیر هیئت» شخصی است که در ماه محرم بیش از بقیه به لطف و عنایت صاحب مجلس (امام حسین علیه السلام) نیازمند است و به این دلیل او را برای خادمیِ مستمعین و گریه‌کنان جلسه امام حسین دعوت می‌کنند.

صدهاهزار مثل سلیمان در این حرم / مشغول لحظه‌های شریف گدایی‌اند

پس یا مدیر هیئت نشوید یا بدانید که شما را انتخاب کرده‌اند و نیاز به عنایت ویژه اهلبیت دارید! به جرأت می‌توان گفت فارغ از حجم فراوان کارهای اجرایی در مدیریت هیئت، براحتی می‌توان معنوی‌ترین لحظات را در همین شلوغی‌ها یافت.

مدیران و خادمان هیات های مذهبی در گرایش و علاقه‌مندی مردم به اهل بیت(ع) نقش بسزایی دارند و نوع برخوردشان به خصوص ادب و تواضعشان در مقابل میهمانان و عزاداران (از هر سطح جامعه که باشند؛ غنی و فقیر؛ رئیس و مرئوس؛ کارمند و مدیر؛ عالم و عامی و ...) می تواند الهام بخش اخلاق حسنه و امام حسینی باشد.

پس رفتار خادمین توسط یکایک میهمانان رصد و نتایج افعال آنها در عزاداران موثر است و طبیعتا دیگر اعضا نیز با دیدن اعمال و برخورد آنان احترام به دیگران را یاد میگیرند.

ناتوانی خادمان هیئت در برخورد صحيح و خدای ناکرده کلمات نسنجیده آنان می‌تواند آسیب جدی به بدنه هیئت وارد نماید.

برای مثال: اگر خادمان اصلی و خوشامدگویان یک هیئت با افراد و مهمانان به صورت گزینشی برخورد کنند و غریبه‌ها را غریبه ببینند، نه محب و دوست‌دار اهل بیت(ع) و نگاه و عینکشان خط‌کشی شده و محدود باشد و از علما، روحانیون، سادات، مداحان، فقرا، پیرمردها، جوانان و نوجوانان تازه وارد، آن طور که شایسته است استقبال نکنند، نشان از این دارد که نگاهشان به محبین و مهمانان هیأت نگاه دینی خالص نیست! پس تلاش کنید با همه، رفتاری یکسان داشته باشید.

گاه در یک هیأت، شاید به صورت ناخودآگاه و غیر عمدی به یک فرد مسئول، یک ثروتمند و یا هر فرد شاخص دیگری، توجّه بیشتری‌شود. فراموش نکنید همه برای امام حسین(ع) آمده‌اند و تبعیض در ارادت و توجه بین مردم، باعث کدورت و رنجش اکثریت خواهد شد.

رفتار توأم با متانت و احترام میانداران و افراد گرداننده، تأثیر بسزایی در آرامش و نظم عزاداری و همچنین بهره‌مندی معنوی بیشتر از مراسم دارد البته دخالت بیش از حد در برگزاری مراسم، مانند دستور دادن مستمر و جابه‌جا کردن افراد در صفوف، موجب ناراحتی و آزردگی افراد شرکت کننده می‌شود.

در هیئت، برنامه ریزی حرف اول را می زند و دقت در اجرای صحیح برنامه ها ملاک موفقیت مدیر هیئت است. برنامه هیئت را حتی می‌توان به یک اثر هنری نمایشی تشبیه کرد که بعد از ساعتِ شروع برنامه همه باید وظایفشان را دقیق و بدون وقفه انجام دهند.

در این اثر نمایشی سخنران، مداح، مدیر و حتی مستمع هم باید نقش خود را به خوبی ایفا کنند تا این اثر نمایشی در بستر هیئت بتواند اثرگذار و جریان ساز باشد.

 

حجت الاسلام امینی موحد

 

برای مشاهده مجموعه قسمت های «آنچه یک مدیر هیئت باید بداند» اینجا کلیک کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha