جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین باطنی-جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین باطنی با اشاره به اینکه برخی می گویند مجالس اباعبدالله(ع) جای نام و یاد شهدا نیست و نباید آن را با مسائل سیاسی و اجتماعی مخلوط کرد، گفت: مگر ممکن است نهضت امام حسین(ع) با شعار هیهات مناالذله کار خود را آغاز کند، اما کاری به مسائل سیاسی نداشته باشد و شما خودتان را حسینی بدانید و در مسائل روز سکوت کنید؟

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا باطنی در گفت و گو با خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، با بیان اینکه ما هرچه داریم از محرم و صفر داریم، اظهار کرد: عاشورا چشمه جوشانی است که همه فضیلت های بشری در آن قرار داده شده و این چشمه هر سال جوششی نو پیدا می کند و دلهای میلیون ها انسان را به سمت خودش معطوف می کند

وی با اشاره به اینکه ما توان درک رمز و راز عاشورا را نداریم ابراز کرد: هر کس به اندازه فهم و درک خود باید از این خوان گسترده استفاده کند و ره توشه سال خود را بردارد.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه هر قدمی که برای تبیین معارف عاشورای برداریم ده برابرش را امام حسین(ع) به سمت ما بر خواهد داشت تاکید کرد: چرایی عاشورا در متن آن نهفته است و برای پی بردن به آن نیازی نیست سراغ مویدات دیگر برویم.

*عاشورا برای احیای حقیقی دین رقم خورد

وی افزود: اگر سراغ سخنان اباعبدالله الحسین(ع) برویم فلسفه عاشورا بدرستی درک می شود که نهضت عاشورا نهضت رهایی بخش، ظلم ستیزی و نهضت حمایت از مظلوم است.

حجت الاسلام والمسلمین باطنی با اشاره به اینکه عاشورا برای احیای حقیقی دین رقم خورد و در متن زندگی بشر قرار داده شد خاطرنشان کرد: وقتی انسان پیامها را مرور می کند ماهیت نهضت امام حسین(ع) روشن می شود.

وی با تبیین اینکه برخی می خواهند نهضت امام حسین(ع) را با نگاه شخصی و سلیقه ای خود تطابق دهند، این حرکت را غلط برشمرد و تاکید کرد: ما باید با عاشورا هماهنگ شویم نه اینکه عاشورا با سلایق شخصی ما همرنگ شود.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان با اشاره به اینکه صداهایی از گوشه کنار شنیده می شود که مجالس اباعبدالله(ع) جای نام و یاد شهدا نیست و نباید مجلس امام حسین(ع) را با مسائل سیاسی و اجتماعی مخلوط کرد، گفت: به زعم بعضی شأن اباعبدالله(ع) بالاتر از آن است که مسائل روز در آن هیئات گفته شود و این القائات در برخی هیئات اثر کرده است.

* روضه و مجلس عزاداری سکولار با اهداف عاشورا تنافی ماهوی دارد

حجت الاسلام والمسلمین باطنی ادامه داد: مگر ممکن است نهضتی فراگیر با هدف اصلاحِ کژی های جامعه آغاز شود، اما مارک جدایی این نهضت از مسائل سیاسی شنیده شود؟

وی افزود: مگر ممکن است نهضت امام حسین(ع) با شعار هیهات مناالذله کار خود را آغاز کند، اما کاری به مسائل سیاسی نداشته باشد و شما خودتان را حسینی بدانید و در مسائل روز سکوت کنید؟

استاد حوزه با تاکید بر این مهم که هیئت و روضه و مجلس عزاداری سکولار با اهداف عاشورا تنافی ماهوی دارد خاطرنشان کرد: ماهیت کربلا با جریان سکولار ناسازگار است و اگر کسی راه سکولاریزه را بپیماید به تحریف عاشورا پرداخته براین اساس بر وعاظ لازم است به ماهیت حرکت امام حسین(ع) بپردازند.

* مبلغین باید به افشای چهره دشمنان اسلام و شیعه و انقلاب بپردازند

وی با بیان اینکه توصیه ما به علما و طلاب این است که از فرصت محرم برای تبیین معارف دین و کره گشایی از جامعه و ارتقای بصیرت سیاسی مردم استفاده کنند تصریح کرد: مبلغین باید با افشای چهره دشمنان اسلام و شیعه و دشمنان انقلاب و جامعه اسلامی بکوشند و در راهی مردم را قرار دهند که امام حسین به دنبال آن بودند‌.

* یزید زمان ما آمریکا و شمر زمان ما صهیونیست و عمر سعد زمانه آل سعود است

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان با طرح این سوال که مگر می شود کسی شعار پیروی از اباعبدالله(ع) را بدهد ولی با آمریکا و استکبار سازش کند بیان کرد: یزید زمان ما آمریکا، شمر زمان ما صهیونیست و عمر سعد زمانه آل سعود است و کسی می تواند ادعای پیروی از اباعبدالله(ع) داشته باشد که با شمر و عمر سعد زمان مبارزه کند‌.

وی با بیان اینکه اولین چیزی که از مبلغین انتظار می رود این است که حرکت امام حسین(ع) را به سال ۶۱ محدود نکنند و پیام های عاشورا را برای دوره معاصر استفاده کنند تاکید کرد: امام حسین متعلق به سال ۶۱ هجری نیست و نباید حرکت ایشان محصور به سال۶۱ شود.

* جلسه ای ارزشمند خواهد بود که اکسیر خلوص داشته باشد

حجت الاسلام والمسلمین باطنی  با اشاره به اینکه جلسه ای ارزشمند خواهد بود که اکسیر خلوص و قصد قربت به آن بخورد افزود: درخواست من از مبلغین این است که با قصد قربت جلسات امام حسین(ع) را انتخاب کنند و با مطالب عاشورای امام حسین مردم را آشنا کنند.

وی با بیان اینکه گاهی به خاطر عواملی آسیب هایی متوجه جلسات مذهبی ماست که چه بسا این آسیب ها باعث شود همه زحماتی که متحمل شده ایم از بین برود تصریح کرد: مهمترین آسیب که باید بر آن مراقبت کرد تحریف عاشورا شامل تحریف لفظی و معنوی است.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: روضه های غلط و دروغ نخوانیم و آنچه مربوط به عاشورا نیست و در شان اهل بیت(ع) نبوده، گفته نشود. همچنین نباید چیزی که مربوط به عاشورا نیست به آن اضافه شود، براین اساس غلو نکنیم و آنچه در منابع مستند گفته شده استفاده کنیم.

*دشمن در کمین جوانان است، فضای ویژه ای برای جوانان درهیئت ها باز کنیم
وی با بیان ضرورت توجه ویژه به نوجوان و جوانان داشتن تاکید کرد: امروز دشمنان در کمین نوجوان و جوانان نشسته  اند، براین اساس باید فضای ویژه ای در هیئات برای آنان فراهم کنیم تا با واکسینه شدن آنها راه های نفوذ دشمن بر آنان بسته شود.

حجت الاسلام والمسلمین باطنی با بیان اینکه مجلس امام حسین(ع) صاحب دارد و صاحب آن امام زمان (عج)استعنوان  کرد: ما در هر بعدی از مجلس اباعبدالله(ع) کار می کنیم باید خودمان را خادم این خاندان و حاضر در پیشگاه آنان بدانیم.

*در مجالس روضه از امام راحل و رهبری یاد کنیم

وی با بیان اینکه امام زمان(عج) گاهی از ما انتظار دارند از کسانی که برای این مکتب تلاش کردند یاد کنیم مطرح کرد؛ در دوران معاصر چه کسی بیش از حضرت امام راحل در این راه نقش داشته و امروز چه کسی جز رهبر معظم انقلاب در نشر فرهنگ و معارف شیعه نقش داشته، براین اساس باید یاد و راه این بزرگان را سرلوحه خود قرار دهیم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha